Gå til innhold

April: hva skal vi gjøre???


hæppisnæppi<3

Anbefalte innlegg

Har lest litt frem og tilbake her nå og ser at det er flere som sliter med 4-åring med trass og tenåringsfakter. Her skjer det altså så og si hver kveld at K får full oppmerksomhet fra 18.00(da er M lagt) til sengetid 19.30. Når jeg skal si natta og gå finner hun på stadig nye ting for å utsette soving(jeg savner pappa/mormor, er ikke trøtt, noe er skummelt osvosv)...så begynner hun å sutre, grine og etterhvert HYLE, siden jeg ikke gir henne noe sympati lengre(det har foregått for lenge) bare svarer saklig. Jeppjepp...i tillegg til at hun svarer/snakker til oss på en temmelig frekk måte dagen lang, er vi nå på jakt etter noe som kan hjelpe henne med å forstå at dette ikke godtas. Noen som har noen tips, sanksjoner osv å dele?? Vi har prøvd premiekalender, funker IKKE...

 

Blir glad for ALL hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Vi fratar goder når hun slår seg vrang her i gården. Dvs, sier noe ala "hvis du holder på sånn, så gidder jeg ikke lese for deg" og det er vanligvis nok til at hun gir seg med hva det nå er (hyler på badet, virrer rundt seg selv, ikke vil vaske håret osv). Senere tid har vi også begynt med time-out, altså at om vi må irettesette 3 ganger må hun sitte 4 minutter (har stoppeklokke) i trappa/på stol i gangen, og vi sier i fra "nå har jeg sagt det 1 gang", "nå har vi sagt det 2 ganger, må vi si det en gang til og du sitte i trappa?". Og må vi si det for 3. gang blir det ut på stolen/trappa, vi spør henne hvorfor hun må sitte (og har hun allerede glemt det tar vi en gjentagelse av handlingen som førte til timeouten) og etter denne "samtalen" får hun sitte alene mens hverdagen går videre i stua/kjøkkenet/badet. Har tilsynelatende god effekt og håpet er at det etterhvert kan holde å måtte si ting 1-2 ganger :oD *naiviteten lenge leve*

 

Tilbake til det med legging, har vi også trusler på lur (uff så fæle vi høres ut nå). Dvs, hvis hun driver og roper og står i etter vi har sagt natta får hun beskjed om at hvis hun roper èn gang til så må vi lukke døra (hun liker best å ha den på vidt gap). Har faktisk også lukket den, men åpnet den når hun evt har begynt å gråte, for det har vært nok her til at hun har skjønt at vi mener det vi sier. Begrunnelsen (om hun trenger det) er at lillebror våkner når hun roper. Og så passer vi på at hun har alt hun trenger før hun legger seg - vann på koppen/flaska, har tisset, dyna er ristet, nattlyset på osv. Da har hun ingen unnskyldninger som er "reelle" liksom.

 

Det er i alle fall det som fungerer hos oss, sånn noenlunde i alle fall. Hvor gammel er minsten da? Her var det mye bråk en periode som jeg har tilskrevet søskensjalusi, men det gikk over da lillebror la seg tidligere enn henne og enda bedre da han ble lagt på eget rom (og hun ikke var den eneste som ikke sov på vårt rom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten her er nå 6, snart 7 mnd! Tilskrev noe av det søskensjalusi, men nå er det liksom ikke like ille...og nå tror jeg jammen vi har funnet nøkkelen!!!! Vi gir eldstejenta konsekvenser, eller straff om du vil, for å ikke høre/oppføre seg. F.eks ta bort barnetv, lesestund osvosv SAMTIDIG får hun enorme mengder med ros når hun gjør noe bra. Dette har faktisk funket veldig bra hos oss!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...