Gå til innhold

Noen som kan hjelpe? Ang pleieplan-oppgave i praksis på sykehjem. (Sykepleierutdanning)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har som praksisoppgave å skrive pedagogisk pleieplan for en pasient på sykehjem. Oppgaven skal være på 2500 ord, og jeg skal fordype meg i 1-2 hovedproblem pasienten har.

Men hva er lurt å skrive om?

Pas har diabetes type 1, men siden jeg går 1.året på sykeleien, har vi lært minimalt om sykdommen. (Sykdomslære neste år). Finner ikke mye om det i bøkene våre heller. Skal høre med veileder, men hun er ikke tilgjengelig nå.

Andre ting er vaskulær demens, inkontinens og hun virker litt deprimert.

 

Det er jo tydelig at diabetes hennes er hovedproblemet hennes. Hun er ofte trett og slapp, og skylder på sukkersyka. Men da må jeg fordype meg så mye, at jeg føler jeg går veldig utenom hva jeg faktisk kan litt om...

 

Noen med erfaring/råd her?:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skrev om trykksår pga lammelser. Og om å unngå at ledd stivnet pga lammelsene. Snuing, behandling av trykksår, og å bruke bevegelser av pasientens ledd i stell.

 

Mange år siden, så husker ikke alt:)

 

Inkontinens er jo et lett tema, er det ikke? Kan være greit å bruke dette. Type inkontinens og evt behandling her. Og depresjonen: hvordan lette hverdagen, aktiviteter i hverdagen som kan hjelpe, miljø osv osv.

 

En går jo ikke så dypt første året. Vi gjorde det hvertfall ikke, slik jeg husker. Det er jo mer vekt må pleien og ikke så mye på det medisinske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo skrive om tiltak og utfordringer i henhold til inkontinensen, gjerne flette det sammen med at pasienten er dement. Depresjon er også mye fint å skrive om, uten å måtte gå inn på sykdomslæredelen av sykdommen.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...