Gå til innhold

Baby på 4 mnd og frukt..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Little me har blitt 4 mnd, så nå tenker vi å begynne med fruktpurre. Men lurer litt på om vi skal ordne frukt selv.

Kan vi bruke eple, gulerot, banan og pære i starten?

Er det bedre å lage selv enn å kjøpe ferdig?

Er det bare å renske, koke og mose? Eller må man tilsette noe?

 

Skal dette brukes som mellommåltid eller erstatte litt av melken?

 

Takk, for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg har prøvd dette i små doser til mine tvillinger. Helsesøster sa de ikke trengte slikt før de var 6 mnd, men jeg har gitt de litt. Har prøvd fruktpure, men den synes de er sur, så den spiser de ikke. Banan liker de bedre, og grønnsakspure. Sikkert ikke noe problem og lage dette selv, så lenge det er ren frukt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å huske at banan kan gi mageknip og sitrus frukter bør man med til barnet er nærmerer 1 år.

 

Min fikk frukt mos som snacks- kosemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kokt skrellet eple og pære, kokt disse i noen minutter til de har blitt møre og deretter moset med stavmikser.

 

Pæren trekker til seg så mye vann at man ikke trenger tilsette mer væske. Eplemosen blir litt "tørrere", så om man ønsker den litt mer flytende, så kan man tilsette litt av vannet man kokte eplet i.

 

Dette går i alle fall ned på høykant her i huset :) Knerten er 5 mnd nå og jeg bruker det fortsatt bare som et lite mellommåltid. Får melk etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du absolutt gi frukt når det ikke er anbefalt? De skal bare ha melk frem til 6 mnd. Eventuelt grøt om ikke bare melk er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.klikk.no/foreldre/baby/article240309.ece

 

 

4–6 måneder

I tillegg til morsmelk kan du nå begynne å servere små smaksporsjoner av vanlig mat. Den første gangen kan barnet få en liten teskje. Deretter øker du porsjonene fram til barnet spiser tre-fire spiseskjeer. Du må regne med at du får de første teskjeene i retur, det er uvant for barnet med fast føde. Det kan ofte ta 14 dager før barnet rekker å venne seg til en smak, så start derfor med å servere én type mos eller puré om gangen. Barnet kan få overfølsomhetsreaksjoner, som for eksempel hudrødme, litt sprukken hud og diaré. Dette kan gå over noen uker senere, så du må prøve deg fram ved å servere maten igjen.

 

Trygge matvarer:

Poteter og smør, rotfrukter og smør, avokado, banan, eple,pære, melon, sviske, fersken, etc.

 

Unngå:

Spinat, rødbeter, fennikel, bladselleri og nesle fordi disse grønnsakene inneholder mye nitritt. Røkt og saltet kjøtt og fisk bør gis i kun små porsjoner, fordi dette inneholder mye salt. Fiskelever og pålegg som Svolværpostei og Lofotpostei anbefales ikke til barn fordi det er vist at de inneholder miljøgifter. Honning skal ikke gis til barn under 1 år, fordi det kan gi en farlig type matforgiftning (botulisme). Vær også forsiktig med salt til barn under 1 år. Nyrene er ikke fullt utviklet, og barnet kan derfor ikke skille ut overskudd med salt fra kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å prøve ved en alder av 4 mnd. Med mitt første barn lagde jeg litt pureer selv, og da tok jeg bare en pære, rensket den og kokte.. samme gjorde jeg med et eple.. Men introduser en ting om gangen, det tror jeg er viktig.. Prøv f.eks pære en uke, og eple en annen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...