Gå til innhold

Sirkeline eller andre som kan sy her!!! :-)


Tired mama

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg stoffet og mønsteret jeg har bestilt fra Stoff og Stil. Har allerede fått klipt ut delene.

 

Men..... Forstår ikke helt den syveiledningen jeg....

 

Noen som kan hjelpe?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, du er her! Så bra! :-)

 

Det står i oppskriften at jeg skal stryke på strykeinnlegg/strykelerret på de to delene som skal være i halsen. Jeg har kjøpt strykeinnlegg med lim, er det riktig tro? Og jeg går ut fra at denne "belegningen" som de kaller det skal være på innsiden av kjolen?

 

Og så står det i pkt. 2:

 

"Sy skuldersøm rett mot rett, press".

 

Hva menes med rett mot rett? Og press? Skal jeg presse med et varmt strykjern?

 

Og hva menes med skuldersøm, sidesøm og ermesøm? Er det kun snakk om hvor man skal sy? Det er ikke type sting ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var flaks at jeg var her nå gitt...hehe....er ikke så ofte.

Eh, dette strykelerret-greiene har ikke jeg brukt, så det kan jeg dessverre ikke svare på.

 

Sy skuldersøm rett mot rett betyr rett og slett at du legger stoffet (forstykket og bakstykket) oppå hverandre med retta mot hverandre. Du skal sy på vranga vettu =) Sy sømmen ved skuldrene. Husk å feste med knappnåler først, så ikke stoffet "sklir fra hverandre".

Press betyr pesse med strykejern ja. Ikke for varmt på fleece, da smelter det. Jeg har ikke presset heller jeg da ...hehe.

 

Skuldersøm er sømen over skuldra.

Sidesøm er sømmen i sida

og da kan du gjette hva ermesøm er....? Hehe =)

 

Skal du ha sånne kanter i andre farger som jeg har på min? Og hette?

 

Obs, jeg lovte visst å legge ut bilde av hette-mønsteret jeg. Jaja, det har kokt bort her gitt :/

 

Hva er neste punkt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :-)

 

Jeg går for det mønsteret du foreslo i tråden for en uke siden. Den helt enkle uten hette. Så får jeg heller ta med hette på en eventuell neste kjole. :-)

 

Jeg tenkte i utgangspunktet å strikke litt brede kanter nederst på armene, samt en strikket hals, men tror det også får bli på en eventuell fremtidig kjole. Så da blir det sånne kanter som du har, ja.

 

Armene blir i en annen farge enn selve kjolen, og da har jeg et skulderspørsmål. Er innmari å sy armen fast på kjolen! Om jeg syr dem kant i kant, vil jo skillet mellom arm og skulder havne langt ned på armen. Det blir jo ikke bra! Har jeg bestilt en for stor størrelse tro?

 

Jeg er innmari sliten og trøtt, sikkert en grunn til at jeg ikke klarer å tenke klart også....

 

Men det står i pkt. 4:

"sy belegning på i halsutskjæringen rett mot rett, tilpass hakk og søm". Det er gresk for meg....

 

Og pkt. 5:

 

"Klipp små hakk i rundingen, vend belegningen over til vrangen, press og kantstikk". Også gresk for meg....

 

Huff..... Skal ikke plage deg med dette jeg, sirkeline! Tror heller jeg får prøve å få meg en god natts søvn, og se om jeg forstår noe av dette i morgen. Eller at jeg bare får sy ut fra mitt eget hode.

 

Sønnen min på 8 måneder våkner mange ganger i løpet av natten, så jeg går rundt som en zombie hele dagen... :-)

 

Men nå er jeg i gang i hvert fall! Elsker å ha slike prosjekter! Jeg titter innimellom på bildene dine av kjolene for å se hvordan jeg skal løse dette... :-) Skulle forresten likt og sett hvordan kjolen din ser ut på! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm, og der datt jeg ut.....

 

Mener du at skjøten mellom skulderen og armen henger nedpå overarmen? For da er den vel kanskje i største laget.

 

Hva disse punktene betyr ANER jeg virkelig ikke, skjønte ikke bæra av beskrivelsen på mitt mønster heller.

 

Men iallefall, det neste er vel å sy halsåpningen.

 

Etter det, syr på på kantene på armene og skjørtet. Da klipper du bare en strimmel som er 11 cm bred (har jeg iallefall brukt) legger den dobbelt, for så å nåle den til RETTA på kjolen og sy.

HUSK å klippe av 5 cm av armen først, så du ikke får apekattlange armer da. Tilsvarende nederst..... Eller så mange cm som skal til for at den skal passe til deg, er vel et bedre råd. :)

 

Nål armen kjolen. Altså, både front og bakstykket som nå henger sammen. Dette også på retta.

 

Nål front- og bakstykket til hverandre og sy hele sømmen fra håndleddet til oppunder armhulen og fortsett nedover skjørtet. Når du har gjort dette på hver side, bør du ha en ferdig kjole.

 

Hvis det skal være en "innsving" i ryggen , to rette sømmer i korsryggen så den sitter etter og ikke bulker seg, så kan du sy dem til slutt. Det er sikkert det ved puppene også.

 

Er forresten frontstykket helt eller delt?

 

Hvis du skal ha applikasjoner på frontstykket, så kan det være en fordel å sy på det først, så slipper du å ballere med hele kjolen rundt symaskinen til slutt.

 

Hmmmm, da kommer jeg ikke på mer :)

 

God natt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...