Gå til innhold

vanlig kumelk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hvor gamle er babyen deres når dere begynner å gi vanlig melk?? Min nærmer seg året snart og vi har begynt å gi han yoghurt for at han skal venne seg på melkeprodukter, men jeg har lyst til å begynne med melk snart.

hva skjer om man gir de melk for tidlig, kan de få allergi eller no sånt?? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.matoghelse.no/helse/2008/09/04/hvor-godt-taaler-vi-melk-fra-husdyr.aspx

 

Her står noe av det jeg mener bør være allmennkunnskap om barn og kumelk. Kumelk er nettopp det: KUmelk. Ikke beregnet til mennesker og bør i hvertfall holdes unna små barn.

 

Foruten allergi er det funnet en klar sammenheng mellom diabetes og kumelk til små barn. Jeg ville ventet så lenge som mulig før jeg innførte melk i større mengder til små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på 11,5 mnd. Jeg har ikke mer "egenprodusert melk og han har en lengre stund drukket morsmelkserstatning. Vi har begynt med litt youghurt og Biola nå for å venne seg til kumelk.

 

Det er sikkert mange meninger om melk men jeg velger å holde meg til offentlig anbefalinger fra "Sosial og helsedepartementet" som sier bla at melk er en viktig næringskilde. Og det er jo ikke alle som klarer å amme til barnet er ett år.

 

Utdrag fra "Mat for spedbarn" av Sosial og helsedepartementet:

 

"Veien videre – fra ett års alder

MELKETYPER

Hvis mor og barn trives med ammingen, er morsmelken fortsatt verdifull for barnet. Fra ett års alder anbefales lett-, ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling. Melk og melkeprodukter er i norsk kosthold en viktig kilde til energi, protein, kalsium og andre næringsstoffer. De magre melketypene anbefales fremfor helmelk for å

redusere inntaket av mettet fett og for tidlig å innarbeide sunne matvaner. Mengden kumelk og kumelksprodukter bør begrenses til små barn (til maksimalt ca. 5-6 dl pr. dag, inkludert yoghurt), for at ikke melk skal fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten. Husk at fruktvariantene av yoghurt ofte kan inneholde en god del sukker."

 

Lykke til med melken;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...