Gå til innhold

Andre fosterforeldre her???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skjønner at det ikke er så mye aktivitet her inn... kanskje vi som er fosterforeldre kan få litt liv her inne, dele litt tanker og erfaringer.

 

Vi har et lite fosterbarn hos oss, han kom som baby! I tillegg har vi en sønn som er vår biologiske. Han er et halvt år.

 

Hvor gamle er deres barn og har dere egne barn?

 

Hvilke utfordringer/problemer har dere støtt på under veis?

 

Hva opplever dere som veldig bra ved å være fosterforeldre?

 

Skriv, skriv.. så kan vi få en litt mer aktiv side for oss som er fosterhjem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kjekt du tar initiativ til mer aktivitet :-)

 

Vi er også fosterforeldre for et lite barn som kom til oss når barnet var baby. Vi har i tilegg et biologisk barn.

 

Vi må være forsiktige med å røpe for mye, jeg vet at på ønskebarn.no så måtte de legge ned og forandre på hele siden til fosterforeldre pga det lå etterhvert en del sensitiv informasjon som feil personer kan få tak i. Det er mange som jobber aktivt mot å sverte barnevernet og fosterforeldre.

 

Vi selv hadde en veldig fin og rolig start, men tilværelsen har blitt travlere og vi har gradvis innsett hva vi faktisk har begitt oss ut på. Vi har ihvertfall erfart at når det gjelder mennesker (og da spesielt fosterbarn) så er det mye som kan dukke opp og mye forandringer som kan skje underveis. Vi har lært å bli mer fleksible og disponere tiden bedre. Vi har lært at man kan fult ut elske et barn som man "har til låns" og at ingen saker er svart/hvitt.

 

Hilsen Moa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er også her!! :-) Har ikke fått en plassering enda, men har fått indikasjoner på at det er en rett rundt hjørnet. Synes det er kjempebra at det finnes steder hvor man kan utveksle (noen) erfaringer om dette temaet. Det er jo ikke noe enklere å ha fosterbarn enn egne barn, og dette med sensitive opplysninger gjør at det blir vanskelig å kanskje få svar på det man lurer på. Det gjelder bare å være forsiktig med hva man skriver, slik at ikke denne siden også blir nedlagt!

 

Håper det blir mer aktivitet her inne - tror vi kommer til å trenge det snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tralletrollet

 

Så kjekt at vi var flere :-) Spennende tid dere har i møte, har det friskt i minne når telefonen kom at det var et barn som hadde behov for vår familie. Masse lykke til, håper telefonen kommer snart og at det går greit med overføringen.

 

Jeg er ofte her inne, så hvis du skulle lure på noe så bare spør :-)

 

Hilsen Moa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi føler oss ganske godt forberedt etter PRIDE-kurset, men regner med en stor forskjell på teori og virkelighet! Kan jeg spørre om hva ditt fosterbarn kaller dere? I og med at h*n har bodd hos dere siden h*n var veldig liten, mener jeg... Vi får mest sannsynligvis også et veldig lite barn, og vi har ingen egne barn. Derfor blir det ikke naturlig for fosterbarnet å kalle oss for det samme som egne barn ville ha gjort.. hvis du skjønner hva jeg mener... Også har de jo en mamma og pappa fra før, og vi vil jo ikke "ta deres plass"! Dette er jo sikkert en bagatell i forhold til andre utfordringer vi vil møte, men det er nå engang noe jeg tenker på! :-) Vi grugleder oss veldig til å komme i gang skikkelig med dette her - det blir kjempespennende!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss var det veldig lett fordi biologiske foreldre kalte seg selv for mamma og pappa. Vi har alltid brukt mor og far hjemme hos oss så fosterbarnet kaller oss for mor og far og sine biologiske foreldre for mamma og pappa.

Så det mest logiske hos dere vil nok være å bruke det motsatte av det biologiske foreldre kaller seg. Dere vil jo bli hovedomsorgspersonene og hvis det er en langvarig plassering av et lite barn er det jo naturlig å bruke mor/far eller mamma/pappa...noen bruker jo navn som mamsen og papsen osv. Det finnes mange løsninger på dette spørsmålet, finn det som passer dere best, bare husk å ta hensyn til biologiske foreldres "navn" så dere ikke "tar over" deres navn.

 

Hilsen Moa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det vi også tenkte... Nå (i dag) har vi fått beskjed om at vi vil få en forespørsel om plassering rett etter nyttår, de har et søskenpar som de mener kunne passe inn hos oss! Kjenner masse sommerfugler i magen, selv om de var veldig klar på at vi ikke bør lage for mange forventninger og sånt, for det kan jo hende at det ikke blir noe av likevel... det er jo veldig lett å si... Jeg føler at jeg har "lagt planer" siden vi startet prosessen med å bli fosterforeldre. Ikke sånn konkret, men tanker om hva man kan gjøre sammen, ting man kan oppleve og så videre. Jeg føler også nå at jeg plutselig ikke vet NOE om barn, i og med at vi ikke har egne barn. Dette er jo bare tull - jeg vet jo egentlig mye - men kjenner en mild form for panikk spre seg! Jaja... det går sikkert bra når/hvis de kommer i hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med telefon :-)

 

Nå blir det mye grubling på dere i julen ;-) Skal krysse fingrene for at det går i boks og dere får et søskenpar inn i familien deres over nyttår. Dette blir spennende!

 

Hilsen Moa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh ja... tror ikke det blir lett å tenke på så mye annet i jula! Selv om det såklart ikke er sikkert før de står i døra... Men først er det møter med BV og besøk fra kommunen, så vi kommer nok til å få tiden til å gå!

 

Tusen takk for kryssing - vi krysser selv også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Vi har også fosterbarn, en nyfødt, i tillegg har vi flere egne barn.

 

Blir gjerne med på å lage litt aktivitet her inne!

 

 

 

 

Dina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vi søkte om å bli fosterforeldre i september.

I går kom endelig telefon fra bufetat om første hjemmebesøk.

Så nå er vil veldig spente! =)

 

Ønsker å være godt forberedt til de kommer, så det hadde vært fint å høre andres erfaringer. Gjerne kom med konkrete spørsmål de stillte som kan være greit å tenke gjennom.

 

Det er nok lenge til vi blir fosterforeldre enda, men deler gjerne fra prosessen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at det begynner å bli litt aktivitet her inne :-)

 

Konkrete spørsmål vi fikk på første møte var blandt andre disse:

Hvorfor vi ville bli fosterforeldre

Hvorfor vi valgte fosterbarn istedenfor adopsjonsbarn

Religion og ev. forhold til andre religioner

Om vi ville ha flere biologiske barn

Om vi var villige til å være i beredskap og ta imot akuttplasseringer

Hva familien vår tenkte om valget vårt

Om en av oss var villig til å være heltid eller deltid i permisjon over lengre tid hvis nødvendig

Om vi var åpne for adopsjon hvis det skulle bli aktuelt

Vi ble spurte om vårt sosiale nettverk og nabolag

Oppdragelse og hvilke metoder vi brukte som irettesettelse

Helsen vår

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ble spurt om å beskrive hverandre, og det var ganske uventet (nor jeg kunne tenkt meg å være litt mer forberedt på)! Ellers de samme spørsmålene som er nevnt over! De var veldig koselige, og virket veldig takknemmelige for at vi hadde lyst til å bli fosterforeldre. Vi (les: jeg) stresset litt med å få det rent og pent, og å bake noe som kunne serveres, men det var visst ikke så nødvendig. De skulle egentlig se rommet der barnet skulle bo, men det var ikke ferdig oppusset enda hos oss, så det ble ikke før 3.hjemmebesøk... Skjønte at det var vanlig å gjøre på første besøk. Masse lykke til!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann :)

Jeg er 44 år , har ingen barn hverken min sambo eller meg, så vi har sat igang prosessen med å bli fosterforeldre. Vi begynne PRIDE kurset 5 januar, og vi gleder oss masse.

Vi var først på infomøte, etter ca 2 uker fikk vi hjemmebesøk.

De var jo så koselige, så var et bra hjemmebesøk.

Vårt rom for fosterbarnet er fult av ting og tank som på nyåret må ryddes i, så skal vi male.

De sa ingenting om at rommet måtte være ferdig, så vi har jo noen mnd på oss til mars til kurset er ferdig.

 

Er det mange av dere som har ønsket dere babyer ? Jeg ønsker det veldig, men de sa jeg burde sette grensa til 0-7 år. Men jeg holder fortsatt på minst mulig barn. :) Er nok litt sta der.. vet jo at vi IKKE kan velge og vrake, men siden vi ikke har barn fra før, vil jeg vokse MED barnet.

 

Når er det vanlig at besøk nr 2 og 3 kommer ??

 

Håper vi får litt aktivitet her, savner informasjon ved dette :)

 

mvh bettan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor hadde vi besøk fra bufetat mellom pride treffene. På den måten fikk vi diskutert det som ble tatt opp underveis.

Pridekurset var på 3 helger med 3-4 uker mellom så vi hadde besøk mellom hver helg og et møtet på kontoret til bufetat som siste møtet hvor vi fortalte hva vi hadde bestemt oss for og vi ble satt i "fosterforeldrebanken".

 

Rommet trenger absolutt ikke være klart til dere begynner på pride, det holder lenge å gjøre det klart underveis. Husk at dere kan stå på vent i både 1 og 2 år...spesielt hvis dere har spesielle ønsker som baby eller lite barn på langtidsplassering. De fleste ønsker yngst mulig barn slik at barnet vokser opp i fosterhjemmet. Det er ikke uten grunn bufetat vil at dere skal ha en høyere grense på alder. Når det gjelder fosterbarn så er det barnet man skal finne de "perfekte" fosterforeldrene til og ikke motsatt, i deres tilfelle vil nok dere komme langt bak i "køen" på baby pga alderen din. På adopsjon er det øvre grense på 45 år, mens det for fosterforeldre ikke er noen øvre grense på papiret...men i realiteten så blir fosterforeldre anbefalt å sette en alder på barna som "passer til alderen på fosterforeldrene". Det skal være en alder som er "naturlig" å være foreldre til barnet. F.eks: På lik linje som ei dame på 22 i de fleste situasjoner ikke blir fostermor til et barn på 8 år så blir ikke ei dame på 44 fostermor til en baby. Untak finnes selvfølgelig, men jeg er redd dere vil risikere å stå lenge i "fosterforeldrebanken" uten å få en tildeling eller kun få lagt frem saker hvor barna er eldre. Er ikke meningen å være så negativ, men vil bare forklare hvorfor bufetat ville dere skulle sette grensen på 0-7 år. Selv om du har aldri så lyst på en baby så er det ikke sikkert dere blir godkjente til det, til syvende og sist er det bufetat som tar avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så mye peiling, men vil motsi det litt på den baby diskusjonen.

Barneløse får som oftes yngre barn har jeg lest. Da babyer som er temmelig sikre på at ikke skal tilbake. Fordi barnløse vil ta det tyngre om de må tilbake, enn de som har fra før.

 

Vi har ønske om barn under alderen til vårt eget, han er 3,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

heiigjen,

jeg er fullstendig klar over at det er barnet som skal matche fosterforeldrene. Så det er jo ikke noe å diskutere. :o)

 

Og jeg er nå mere enig med Libido-glitremus , jeg har ikke truffet så mange fosterforeldre, MEN de jeg har truffet er faktisk på min alder, eller eldre og de har fått baby.

Og da vi hadde hjemmebesøk, sa de at de "ser" jo foreldrene an... om det er et par som ser yngre ut og har en yngre leve sti, så de ikke noe galt i at de skulle få en baby som fosterbarn. Er jo litt anerledes om foreldrene er over 50 og ser ut som om de er 60...

For vår del så er vi begge veldig ung i sinn og ser nesten 5-10 år yngre ut.

 

Jeg kan jo ikke annet en å håpe at vi får fulltreff med barnet, barene tvil ihvertfall få masse kjærlighet og omsorg, DET er det ingen tvil om :o)

 

Hilsen bettan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg dytter litt på denne her, jeg.. slik at tråden ikke dør ut igjen! Hehe... Har snart fått en plassering i boks, mangler bare den "verste" biten: kontraktskriving. Det er liksom så mye man må tenke på, og så mye som skal forhandles, at fokuset i en periode blir flyttet fra det som er viktig. Det er ikke så enkelt å være ferske fosterforeldre i denne delen av prosessen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev ikke kontrakt før vi hadde vært fosterforeldre i noen måneder...de er litt treige her vi bor. Hadde kun muntlig avtale den første tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ihvertfall kommet i gang med PRIDE kurset og det er veldig spennende. Vi har kommet til del 4 nå.

Nå til tirsdag skal vi ha møte med de på kontoret...2 timer... gruer meg litt da , synes det er mange vanskelige spørsmål de kommer med.

Om 3 uker skal vi ha en overnatting med alle andre på kurset og 3 deler i Prideboka.

Mange tanker som dukker opp, men vanskelig å gi svar synes jeg :)

 

Men vi er med, og skal fullføre så får vi se :)

 

bettan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hmm, tråden er i ferd med å dø ut. kjedelig :-(

 

Skal vi prøve å få litt liv her igjen? Noen som har fått plassering den siste tiden?

 

Bettan: hvordan går det med dere og godkjenningen?

 

Andre fosterforeldre som er kommet til på forumet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei !

 

Jeg synes dere skal fortsette på tråden deres, jeg og sikkert mange andre også er inne og sluker informasjon og lærer mye av det dere skriver.

Jeg har ikke noe særlig å skrive selv her inne.

Har to egne barn, og jeg er under 25 år, Og minste barnet er 6 mnd. Så jeg "passer" ikke som fosterforelre enda. Men om en liten stund.

(Altså, for min del og samboers del så kunne vi blitt det nå, men mtp kravene om alder på fosterforeldre, og at fosterbarnet helst bør være yngst i flokken, så må vi vente)

 

Er derfor bare inne og titter :)

 

Hilsen TM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger absolutt ikke vente. Hvis dere ikke har vært gjennom pridekurs kan dere fint starte prosessen nå. Det tar gjerne 2-6 mnd før dere får plass på pride så tar kurset 3-4 mnd. Deretter bestemmer dere når dere vil stå på listen over fosterforeldre som er klar til å ta imot barn. Det kan fort gå 6-12 mnd før dere får en forespørsel om et barn, det går fint å si nei og vente til neste forespørsel også. Hvis dere tenker på å bli fosterforeldre til et lite barn/baby er det ikke noe imot at dere starter prosessen. Her jeg bor er kravet at fosterbarnet og biologisk barn ikke skal ende i samme klassetrinn. Det betyr ikke at det må være et eller to år mellom barna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...