Gå til innhold

hva menes med "eneansvaret" for barnet og hvordan får man det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du skaffer deg en advokat.

 

Men er det ikke farlig for barnet å se pappaen sin, er det direkte stygt og skadelig for ungen at bare den ene har det fulle ansvaret.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hva du mener. Er det foreldreansvar, eller er det daglig omsorg eller samværsrett. Det er ulike ting, og det ene utelukker ikke det andre.

 

Å ha foreldreansvar alene betyr ikke at en kan nekte samvær. Samværsretten er like sterk uansett.

 

Å ha felles foreldreansvar betyr bare at en må ha begges underskrift i de store tingene, som f eks passanskaffelse til barnet, innmelding i trossamfunn, flytting utenlands med barnet osv . Selv om en har felles foreldreansvar, så bestemmer den med daglig omsorg de daglige tingene, som hvilken barnehage og slike ting.

 

Å ha daglig omsorg betyr at en har barnet mesteparten av tiden.

 

Ingenting som heter eneansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"direkte stygt og skadelig for ungen at bare den ene har det fulle ansvaret." det stemmer vel ikke helt vel....kommer jo helt an på pappan!

mest naive setningen jeg har hørt på en stund iallfall...

 

 

HI: regner med at du har delt foreldreansvar? Er pappan fullstendig uskikket kan du få retten til å gi deg fullt foreldreansvar. Da skal han være ganske så uskikket og lite samarbeidsvillig altså.

 

MEN; foreldreansvar og omsorg er ikke det samme. Foreldreansvar er et jurudisk begrep og har ingenting med hvem som har omsorgen for barnet.

Delt foreldreansvar: da må både mor og far skrive under søknad på f.eks pass o.l Jeg har fullt foreldreansvar for min sønn (pappan bor i utlandet), så det er praktisk umulig å ha delt.

Daglig omsorg er en annen sak. Å ha daglig omsorg betyr at barnet bor fast hos den ene forelder, mens den andre evt. har samvær i ulik grad.

 

 

Ta kontakt med advokat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er vist noe som heter eneansvaret..Ringte passkontoret idag for å høre når man ikke trenger fars underskrift for å få pass til barnet og da sa hun at da måtte mn ha eneansvaret..

Tyldig at dette er noe som er vasklig å få svar på ..både nav,og AMATEA kunne ikke gi noe godt svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun mente garantert fullt foreldreansvar. Finnes ikke noe juridisk begrep som heter eneansvar.

 

har du delt må begge signere, har den du full trengs bare din signatur.

 

Dette har jeg gjort flere ganger (har fullt foreldreansvar - eller eneansvar som du kaller det....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det heter foreldreansvar, og det kan en ha alene eller delt med den andre av forelderene. At en på passkontoret kaller det noe annet, får stå for den personens regning;)

 

Jeg har foreldreansvaret alene. Og dette kan jeg mye om.

 

Du har det automatisk alene om du var alene ved fødselen av barnet(registrert alene på adressen din), og ikke signerte på det arket hvor barnefar godtar farskapet. Du har det også alene om dere var samboere og barnet er født før 1/1-6. Dersom barnet er født etter dette og dere bodde sammen, eller om dere var gift da barnet ble født(samme når), så har dere det automatisk delt.

 

En som er dømt til å ikke kunne ha samvær, kan likevel ha foreldreansvar(selv om jeg nok tror de fleste mister det når de blir fradømt retten til samvær). Men DA står det galt til med omsorgsevnen, da.

 

Ellers så må en i retten for å få foreldreansvaret alene, om ikke den andre parten godtar å føre det over. Pass kan du skaffe alene selv om bf ikke vil signere(om dere har delt foreldreansvar) og faren for at du kidnapper barnet ikke er tilstede. Det tar bare litt lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok 16.45..beklager hvis jeg virker dum ,men virker som det er så mange meninger om akkuratt dette .Men fult foreldreansvar får man da når? og det betyr hvis man har det trneger man ikke underskrift av far til noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...