Gå til innhold

Tvilliner


iram82

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei, jeg venter også tvillinger. Uke 30 no. Blir keisersnitt på meg helt i starten av oktober eller slutten av september. Blir vurdert fremover når det nærmer seg. Pgatidligere komplikasjoner på de to forrige fødslene må jeg ha keisersnitt. I tilleg har damene i min familie, pluss meg en tendens til styrtfødsler. Så er det tegn til noe som helst blir jeg tatt tidligere. Formen min er på topp. ikke noen nevneverdige plager!! Forresten to gutter her inne, har to jenter fra før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro det ikke bare er meg som skal ha tvillinger i september/oktober;) Har termin 12. oktober, men har fått beskjed om at de setter i gang fødsel i uke 38 hvis jeg ikke har født innen da, så da kommer de senest i slutten av september en gang.

Moro med to gutter for deg da, siden du har to jenter fra før. Da blir det nok livilig i heimen:) Jeg er gravid med mine to første så vet ikke helt hva jeg går til, men vi gleder oss veldig masse! Formen min er også veldig bra, merker bare at ting begynner å bli en litt tyngre, men det skulle vel kanskje bare mangle..

Hvor i landet er du fra? Jeg bor i Asker, skal føde på Bærum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere,

jeg venter også tvillinger, med termin 27.oktober. Her er det de to første barna, og vi får toeggede jenter.

Skal føde på riksen, men vet ikke enda om det blir vanlig fødsel eller keisersnitt. Det kommer ann på hvordan de fester seg.

Hyggelig at vi er flere her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei vordende tvillingmødre!

 

Jeg venter tvillinggutter med termin 25.oktober, og skal også føde på riksen. Har en sønn på 19 måneder fra før, som ikke helt skjønner at mamma ikke kan løfte ham lenger.

Er i bra form, men er i ferd med å vokse ut av gravideklærene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei iram 82. Ser no at du spør hvor jeg kommer i fra. Bor deesverre langt unna. Kommer fa Nordmøre. Skal føde i Molde!! Ja det blir livete her med fire barn. Men det skal nok gå bra. Begynner å få alt utstyret i hus, mye nytt som må til når det ventes to. Hva med dere andre??

Hvordan er formen deres. Min er fortsatt like bra, men tyngre blir det jo. Men heldig som ikke har noen plager, ikke halsbrann, ikke vann, ikke ratsløse ben. Sover godt fremdeles. Bare 5 uker til keisersnittet no!

Vært kjekt med en oppdatering fra dere andre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du fått dato for keisersnitt allerede? Når er terminen din? Ligger de i sete eller er det andre grunner til ks?

Formen her er også relativt bra, men sns det begynner å blir tungt. Har gått opp ca 10-11 kg så langt. Hva med dere?

Nå tror jeg vannet har begynt å komme også, har stive, hovne fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kath2. Eksakt dato har jeg ikke fått. Men gynekologen anslo uke 40-41. Grunnen er at ved de to forrige fødslene kom ikke morkaken av seg selv, den måtte hentes ut manuelt med bedøvelse. Mye blødning ved ene fødselen. Nå vil de ha meg åpen og hente ut morkaken med det samme. Sier de har bedre kontroll da. Barna ligger i hode og en i sete. Terminen er ikke før 28 oktober. Årsaken til at jeg blir tatt relativt tidlig er for å senke risikoen for hastesnitt. Min mor og min søster har nesten styrtfødsler bak seg. Forrige gang jeg fødte åpnet jeg meg fra 5 til 10 cm på en halv time, så det er også relativt raskt. I tillegg bor jeg en time unna sykehus. Så jeg har fått beskjed om å hive meg i bilen eller tilkalle ambulanse ved minste lille tegn. Føler meg selv relativt rolig. Ikke pakket sykehusbagen enda. Heldig du som bare har lagt på deg rundt 11 kg. 19 kg pluss her!!! Men magen sier dem er liten til å bære to, selv om guttene der inne følger normal vekstkurve!

Blir det vanlig fødsel på deg????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Formen min er fortsatt ganske bra, heldigvis. Har ikke hatt noen store plager så langt. Eneste er jeg har vært kronisk tett i nesa de siste månedene, også begynner jeg å merke at ting begynner å bli ganske tungt. Men kan kanskje ikke regne med så mye annet..

Har gått opp 14kg. Begge tvillingene ligger i hodeleie, så hvis de ikke snur på seg blir det vanlig fødsel. Skjønner ikke helt hvordan det skal være plass for dem til å snu seg nå..;) Har jeg ikke født innen 4 uker nå setter de i gang fødselen, det er plutselig ikke så lenge til! Virker ganske trangt der inne. Tror vi har det meste av utstyret i boks, mye man skal ha, i hvert fall når man må ha dobbelt opp av nesten alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen dere,

etter å ha gått på vekta i morges har jeg godt opp 14 kg jeg også. Uff, er det litt mye eller? Termin 27.oktober, Syns jo ikke magen er enorm, og syns egentlig ikke jeg har blitt noe særlig stor i resten av kroppen, så hvor er de kiloene da? Hmm............

Skjønner godt at de og du ønsker ks denne gangen da ja "kommende mor til 4" det skulle bare mangle. Håper det går fint!

her tror jeg den ene har snudd seg til hodeleie så da er det håp om vanlig fødsel.

Iram: Hvilken uke er du i den datoen de setter i gang? Håper så inderlig at jeg slipper å gå helt ut altså........

Er formen deres fin? Min er grei. men føler at jeg omtrent har leddgikt. Har så vondt i fingrene og leddene, spesielt om morgningen. Og jeg føler også at jeg har babyene oppunder puppene, er så slitsomt å sitte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kommende mor til 4,

 

Jeg er gått opp 16kg så langt (termin 25.oktober). Gikk opp 18kg forrige gang, og da var det bare en der inne!

Høres ut som om det er gode grunner til å planlegge keisersnitt for deg. Jeg er veldig spent på hva det ender med for meg, for jeg har hatt nærmest det motsatte problemet. Jeg var i fødsel i 4 timer uten å åpne en eneste ekstra cm, fikk så hormoner i 2-3 timer til, og da ble det 5 cm åpning. Alle var enige om at det var greit å gå for et "akutt" keisersnitt fremfor å holde på i 15 timer til. Men direkte hastverk var det ingen som følte.

Håper du holder helt frem til keisersnittdatoen, da. Det gikk veldig greit for meg å komme meg etter inngrepet, men det tok mange dager før melkeproduksjonen var i gang. Bortsett fra det var det verste brakkesyken, siden vi bodde i 3. etasje uten heis og jeg ikke egentlig hadde lov å løfte både barn og vognbag for å komme meg ut av huset.

Ganske priviligerte vi som har 10-15 minutter til sykehuset. En ting mindre å planlegge. Vi har heldigvis ett komplett sett fra sist siden vi fikk en gutt da og venter to gutter nå, men ekstra senger må til.

 

Noen av dere som har vært på svangerskapskursene til Tvillingforeningen? Jeg var litt for opptatt med kjøp og salg av bolig, og etterfølgende flytting, til å melde meg på i tide.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De setter i gang fødselen i uke 38 hvis jeg ikke har født innen da. Har termin 12. oktober, så det vil altså si siste uka i september for min del.

På Bærum sykehus har jeg forstått det sånn at det er vanlig praksis å sette i gang fødselen da.

 

Jeg har vært på tvillingforeldreforeningens svangerskapskurs. Er tredje kurskveld i kveld, også gjenstår en etter at alle har født. Synes det har vært veldig bra og nyttig så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle sammen. Da ble jeg innlagt for to dager siden med premature rier. De greide å stoppe fødselen så langt. Fått lungemodningssprøyter som nå virker. Blir fødselen startet isgjen blir den ikke stoppet nå. Er uke 33+1 i dag. Håper jeg holder en uke eller to til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra ta du holder oss oppdatert. Er selv 33+1 idag, helt lik termin vi da?? 27.oktober? Hvor skal du føde?

Er vel ikke krise om de kommer nå nei, men ett par uker til er nok lurt. Deretter kan de bare komme for min del, er lei.

Håper det de har gjort noe gjør at det roer seg da, og at du holder på dem ett par uker til. Hvor store er de estimert til nå?

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kommende mor til 4!

 

Så fint at de fikk stoppet riene. Knip igjen!

 

Mine tvillinger ble målt til 1700g og 1940g i dag (u33+3), men de har visst tenkt å bli der lenge ennå - 5 cm livmorhals fortsatt... Hvis alt holder seg bra, var det ikke noe i veien for å gå til uke 40 på riksen. Håper jeg slipper med uke 37/38, for det begynner å bli tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Ligger fortsatt og ruger. Kjedelig da. Kun lov å gå på do og dusje. Får ikke hente maten min selv en gang. Mye opp og ned. Flere ganger vi har trodd at fødselen har startet. Håper nesten jeg føder her på et stort sykehus, for da ligger alt til rette for vanlig fødsel. På lokalsykehuset vil de ta keisersnitt.Må være her til fullgåtte 35 uker. Synes det er trygt, for vi bor langt unna. Det værste er å være borte fra de hjemme. Men de skalkomme så mye de kan på besøk. Ellers er jeg i fin form, ingen plager enda. Håper det går bra med alle dere andre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KP70: Jeg er 33+4 idag og mine ble estimert til 2100 og 2200. Er dine små eller mine store?

Fikk også inntrkk av at de lar oss gå ganske lemnge på riksen ja.....desverre:) Men uke39 er max altså.., aldri hørt noe om uke 40. Og blir det ks blir det jo før, mine ligger foreløbig i sete/sete. Hva med dine? Livmorhalsen er kun 1,5 cm her....

 

Kommende mor til 4: Skjønner det er kjedelig å bare ligge!! Men hvorfor kan du ikke åf føde vanlig på lokalsykehuset? Skulle jo tro det var omvendt`?

Håper uansett at alt står bra til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kath2,

 

Den legen som målte dem til 1700+1940 sendte meg til gjentatt UL senere i uka, nettopp fordi tilveksten var liten fra forrige måling. Han som gjorde den nye målingen kom til 1850+2350. Bra at vekten var høyere, men ikke så bra at forskjellen ble målt så stor. Han største er på gjennomsnittet for 'alenefoster', mens minstemann er liten. Nå blir det UL hver uke fremover for å sjekke morkakefunksjon...

 

Jeg ble selvfølgelig skikkelig fokusert på om det er noe ved livsstilen min som kan påvirke tilveksten, og sjekker bevegelse flere ganger om dagen. Syns ofte det er vanskelig å avgjøre om det er eneren eller toeren som rører på seg. De ligger i hode/hode og kne mot kne, så det ligger an til vaginalfødsel inntil videre.

 

Har hørt om flere tvillinggravide som har gått til uke 40, både fra riksen og via venner. Frister ikke!. Nå er det blitt 34+2 og aksjonsradius til fots er nede i 2km, og knapt nok det. Jeg får litt noia av det, så kan knapt forestille meg å ligge på sykehuset og ikke få hente egen mat engang. All respekt til 'Kommende mor til 4'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei dere,

 

Da er jentene mine kommet til verden:) 23 september gikk vannet helt uventet, og 3 timer senere ble de tatt med ks. Begge lå fortsatt i sete så den avgjørelsen ble bare tatt. Glad for det!

De veide 2180 og 2515, og falt en del i vekt etter fødselen. Derfor ble vi 10 dager på Riksen, og kom hjem for en drøy uke siden.

Alt er bra med oss, og det er helt fantastisk! Slitsom, men helt supert!

Gled dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye!!

 

Fint å høre at det går bra med dere. Tenker det var slitsomt med 10 dager på barsel, men sikkert også trygt.

 

Jeg ruger fortsatt, men har time på riksen på torsdag for 'å snakke om induksjon'. De anbefaler meg fortsatt vaginal fødsel, så da gjør vi et forsøk på det.

 

Hyggelig om vi kan holde kontakten også etter at alle de små har kommet til verden - er jo litt annerledes med tvillinger enn med et barn av gangen. Send meg gjerne en melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KP70: Hvor lang er du kommet nå? Heldig du også som skal på Riksen, de er helt supre på barsel av delingen der og tar så godt vare på oss. Spesielt tvillingforeldrene. Er du heldig får du enerom hvis mannen din ønsker å være der. Men spørs sikkert litt om det er ks eller ikke. Jeg var jo ikke veldig selvgående de to første dagene etter ks og trengte mye hjelp.

Hvis du vil følge oss videre så har jeg en blogg: http://kathsblogg.blogg.no

og legger du igjen mailadr eller noe så hadde det vært hyggelig å holde kontakt ja!

Lykke til innspurten, gleder meg til å lese hvordan det går. Vet du hva du får forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kath2. Sjekket bloggen din og fant ut at vi heter det samme! Liten verden ;)

 

Er nå u38+4, og skikkelig sprekkeferdig. Hvis jeg ikke hadde sett en venninne bære tvillinger (og hun er spinklere enn meg), hadde jeg ikke trodd det var fysisk mulig å bli så stor på så kort tid! Veldig glad for plass på Riksen - trivdes ikke på barsel på Ullevål sist.

 

To små gutter i magen, så regner med at det blir action de nærmeste 15 årene - har jo en gutt på 21mnd fra før!

 

Sender deg en melding med mailadresse, så holder vi kontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Kath2! Mine tvillingjenter er også født:) De kom den 26. sepember på Bærum sykehus. Fødselen endte noe dramatisk med hastekeisersnitt med full narkose fordi tvilling 1 kom ut med navlestrengen først. Var ganske skummelt der og da, men gikk heldigvis bra og jentene var ute på 2minutter. Kan skrive under på at tvillingmammatilværelsen er ganske hektisk, men også helt fantastisk. Er gjerne med på å holde litt mailkontakt jeg og, er jo så mye man lurer på og er jo en del som er annerledes med to ift en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...