Gå til innhold

Er du for eller i mot heldagsskole?


mamarama og lille banan

Anbefalte innlegg

PS! Når jeg mener leksefri, betyr det ikke at jeg ikke er interessert i hva mine barn lærer på skolen.

 

Jeg har 5 barn - 4 skolebarn, og de er alle flinke på skolen, gjør også lekser før jeg er hjemme fra jobb - MEN - jeg pleier likevel å sjekke litt, synes det er interessant å vite hva de driver med, hva de lærer, og innemellom trenger de jo litt hjelp og!

 

Men, mener jo, at skal det bli heldagsskole, har ungene nok med lekser/skoletid da de er på skolen, og trenger faktisk litt frihet de og....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmmm at pausene, dvs utetiden blir lenger enn i dag. Kanskje uteliv kan bli en større del av undervisningen. 15 - 20 min pause bruker jo ungene på å gå på do samt kle på seg. Den lange pausen bruker jo mange på å spise. Utetiden må bestå av fysiske aktiviteter.

 

1 varmt måltid pr dag samt 1 fruktmåltid hver dag sponses av skolen.

 

Lekseordningen må endres. Repetisjon og pugging er viktig på mange måter, men med heldagskole kan ikke mengden være lik dagens.

 

Flere fag fra 1. klasse, dvs heimkunnskap, sløyd, tegning form og farge o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot. Vi vil gjerne tilbringe tid med barna våre, ikke bare i helgene, og er villige til å legge opp økonomien og prioriteringene deretter - dermed vil obligatorisk heldagsskole tilsi at vi har mer fri enn barna våre, hvor hører det hjemme? Gjerne en bedre SFO-ordning, men frivillig sådann.

 

Forresten greier ikke kommunen vår holde nok lærere og assistenter eller lokaler med OK standard idag - hvordan skulle de kunne gjennomføre heldagsskoler med alt det medfører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imot!

og enig med "Gutsbestebarn jente og gutt"

hvorfor skal jeg miste tid med mine barn pga andre jobber fulle dager og like godt kan ha heldagsskole??

 

både mannen og jeg jobber slik at vi kan få mye tid med barna også på hverdager og vil ikke miste den tiden pga de fleste likevel kan ha sine barn i heldagsskole? da syns jeg heller de skal utbedre SFO!!! slik at det fortsatt kan være valgfritt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for heldagsskole, men da en ordetlig helldagsskole som beynner klokken 8.30 og slutter 16.30 eller 16.00

det skal ikke være noe som heter SFO eller Aktivitetskole men skole. Det skal være rom for fritid og lek. Det skal ikke være sånn som det er i dag at skolepersonalet dumper unga over på SFO etter et vist klokkeslett. at sfopersonalet blir glemt i alle sammenhenger.

Barna skal få lunsj og et varmt måltid i løpet av dagen.

Det skal heller ikke koste foreldrene noe dette skal være gratis.

For sånn som det er i dag må barna gå på SFO for å kunne være med i det sosiale laget.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for heldagsskole. Barn spiser ordentlig lunsj og når de er ferdige på skolen er de ferdige (jeg forutsetter at lekser da ikke finnes eller ble gjort på skolen). Skolen ville også ha bedre muligheter å organisere dagen i undervisning, pauser og aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for hekdagsskole. På den måten kan man innkludere og fange opp alle barna, dvs at alle får det samme tilbudet. I dag velger de fleste å sende barna på SFO uansett om de trenger eller ei. De barna som ikke er der har ofte ingen lekekamerater å leke med og blir gående alene hjemme...

 

Skolen bør gi rom for fysiske aktiviteter, fag og ferdighetstrening, lunsj samt et varmt måltid, lek og moro.

Når skoledagen er over bør barna ha fri til lek og aktiviteter. Lekser bør gjøres mens barna er på skolen. På den måten har alle tilgang på hjelp til å utføre samt mestre ulike oppgaver tilknyttet fagene.

 

Ulempene med heldasskole er at jeg ønsker å se mer til barna mine i hverdagen, samt være en nøkkelperson som oppdrar og "former" barna under oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for. I dag er barn flest mye på sfo, enten de vil eller ikke. Sfo er et ikke-pedagogisk tilbud og på min lokale sfo bruker de ansatte mesteparten av tiden til å svare på telefoner, samt krysse av hvem som blir hentet. Med andre ord, de har ikke så mye tid til barna som de vil ha.

Med heldagsskole får barna en mer meningsfylt dag, men da må også skolen forandres, dvs. flere valgfag og mer idrett, gjerne midt på dagen, så skoledagen ikke føles så lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange gode argumenter for og i mot her! En flott og saklig debatt for en gang skyld :P Jeg tror nok jeg heller mot for, nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Jeg er en 14 år gammel gutt som virkelig ønsker heldagsskole, nå vet jeg ikke om dere alle snakker om heldagsskole for barneskolen, men jeg mener at på ungdomskolen er det mer enn nødvendig. Lekser på ungdomskolen blir vanskeligere og vanskeligere, det er nå over ett år siden jeg kunne spørre de hjemme om hjelp, ingen vet lengre. Ville vært fint å ha en lærer for å hjelpe med det. Det er også mye vanskeligere å fokusere nå etter skolen når jeg kommer hjem, etter en 6 timers lang dag med å sitte å høre på voksne snakke om ting som ikke interesserer noen av oss blir det vanskelig å fortsette frivillig når du endelig kommer hjem. Og så klart at det er fult av venner på skolen for å hjelpe deg hvis du sliter med noe (trenger ikke å være noe om skole) Siden det er ikke alltid så lett å snakke med foreldre om ting som kjærlighet, hobbyer, anstrengelser osv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg er imot. Jobber turnus, og dermed også helg. Derfor er det viktig for meg å kunne hente ungene tidlig de dagene jeg har fri, og få truffet dem litt for jeg skal på ettermiddagsjobb. Med heldagsskole vil vi miste mye tid sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en god SFO hvor det også er mulig å melde barna på de fritidsaktivitetene vi ønsker (f.eks. musikk, dans osv), så ser jeg ikke poenget med noe mer heldags enn det er i dag. (altså skoletid+sfotid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...