Gå til innhold

Er du for eller i mot heldagsskole?


mamarama og lille banan

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke helt klart å bestemme meg om hva jeg synes, og som lærerstudent mener jeg at jeg bør ha en formening om det. Hva synes du? Det er jo også et aktuelt tema i årets valgkamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mot!!

Er ikke ungene lenge nok på skolen?

grrrr....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - hvis det kan inneholde mer fritid/lek og "frivillige grupper"/valgfag

Og hvis man da dropper lekser!

+ minst 1 varmt måltid på skolen! (kan for eksempel være et valgfag for de eldre på skolen)

 

Jeg er for mer "gym" i skolen og mer fysisk bruk av kroppen!

Ettermiddagen burde være preget av "valgfag" også for de minste (eks håndarbeid, tegning/maling, musikk, drama, utelek, lesegruppe osv osv)

 

Heller dette enn SFO - så er ettermiddagen mer åpen for familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og... bare så det er sagt... jeg hatet gym da jeg gikk på skolen - men jeg elsket å kunne velge aktiviteter selv. (drama/dans/musikk osv)

Og mange sliter med leksene og føler at det opptar hele kvelden. Det burde inkluderes mer i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt klart i mot, har lyst til å være mest mulig sammen med barna mine. Vi er faktisk i stand til og ønsker å gi dem både næringsrik mat, la dem lære, utforske og være i aktivitet utenfor skoletiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det må stilles strenge krav til innholdet i en heldagsskole, og dine forslag Ninni-BSTS var veldig gode :)

 

Jeg gikk på en ungdomsskole der vi hver dag hadde en valgfri aktivitet, men en viss andel av aktivitetene måtte være fysisk trening. Jeg bortimot hatet gym på skolen jeg også - men elsket denne valgfriheten. Noen av de beste minnene fra ungdomsskolen kommer fra disse valgfagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er du i full jobb?

 

Jeg jobber "normal arbeidstid" og min lille (når han blir så stor) må da gå på SFO frem til jeg kan hente han mellom 16.15 og 16.30

 

Og da ønsker jeg igrunn at han ikke skal "tynges ned" med lekser. Det hender jeg har med meg jobben hjem, men ikke hver dag i flere timer? Han har jo også "vært på jobb" i like mange timer som meg.

 

Jeg tror de fleste foreldre er i stand til å gi barna sine både mat og mulighet til å lære, å utforske og tilby de aktiviteter.

 

Så for meg vil samværstiden med mitt barn bli den samme om han er på skolen eller på SFO frem til kl 16...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er for så vidt i mot... men tror det er ganske uungåelig etter hvert... skoledagen blir jo bare utvidet mer og mer, og nå er det lovfestet at klassene fra 5-7 (i hvertfall) skal ha mer fysisk aktivitet.. og at dette skal legges til i skoletiden...

 

er enig med Ninni-BSTS i at det bør være noen kriterier når vi nå en er på veg mot heldagsskoe uansett...

 

eller er jeg veldig redd for bruken av assistenter o.l.... har selv 10 års jobbing i SFO bak meg, og dette vil jo da bli helt borte... og jeg kan vanskelig se for meg at alle skoler får til å bruke assistentene like mye om det kun blir skole hele dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De samme minnene har jeg, mamarama.

 

Dessuten tror jeg at en heldagsskole vil være bedre og mer kontrollert enn det SFO er i dag.

(snakker av erfaring, da jeg selv har jobbet der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, [email protected] vi skal tilby 3-4 forskjellige aktiviteter der det normalt kun var 1 aktivitet for å få mindre "studiegrupper" eller valgfagsaktiviteter... vil det ikke da bli behov for disse assistentene i større grad enn det er nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFO her vi bor mangler innhold og fungerer dårlig. Enten må de fylle sfo og ha personale som er utdannet/under kyndig veiledning, ellers så er en heldagskole et mye bedre alternativ. Jeg har selv, i utandet, gått fulltid på skole fra 4-5 årsalderen, og den var preget av mer læring (ikke bare fag, men kunst, musikk, dans osv). Det var veldig positivt for meg, og jeg ser at min gutt kjeder seg på SFO og de som jobber der sitter bare å drikker kaffi og holder ikke øye med barna slik de burde. For oss, og jeg vet det er egoistisk, hadde det vært flott om fritidsaktiviteter var innbak i sfo og jeg hadde gladd betalt for en pianolærer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det er mulig... men om dette skal være innblandet i læring så får assistentene mye asvar uten utdanning.... på SFO er jo alle sånne aktiviteter valgfrie for barna, og de er fritidstilbud bare.. ikke opplæring i ting på samme måte.,,

dessuten vet jeg at det kommer til å bli veldig stor forskjell på hvordan skolene legger opp dette, og hva de faktisk får til og ønsker å få til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel sånn som SFO og skolene er nå også. Litt opp til den enkelte kommune og den enkelte skole - prioriteringer osv... Det blir iallefall spennende å følge utviklingen frem til min mini skal på skolen... om... shit: 4 år bare!!! ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er egentlig for jeg, tror jeg. De aller fleste er jo uansett på sfo til langt ut på ettermiddagen, selvom det aldeles ikke er noe argument for heldagsskole. Jeg er for dersom skoldagen blir variert, at det er plass til teoretiske og praktiske fag hver dag, og at det er absolutt leksefritt! Montesorriskolen feks har skoledag fra 08.00 (tror jeg) til 15.00, og da er de FERDIG for dagen- ikke hjem for å gjøre lekser, men hjem for å leke etc.

 

Skolen datteren min går på har et vanvittig dårlig sfo-tilbud, og skoledagene er kjeedelige. Læreren er i 50-årene og lei av jobben sin, men slik kan man selvsagt ikke gardere seg mot.

 

Nei, i bunn og grunn er jeg for heldagsskole (men ikke til senere enn kl 15.00) dersom skoletilbudet blir bedre... Og jeg synes vel egentlig at 1. og 2. klassingene er for små til å ha så lange dager.... Hmmm... blir kanskje ikke helt enig med meg selv her-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke, er generelt veldig skeptisk til skoler og vil ha muligheten til å følge med på hva sønnen min lærer, noe jeg i mindre grad vil få muligheten til om lekser utgår. fordelen er at elever med faglig svake foreldre ikke på samme måte vil lide under det som de gjør i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for tiden er jeg ikke i jobb og kommer sansynligvis ikke til å være i full jobb når barna begynner på skolen heller. Jeg syns vi som foreldre skal ha en valgfrihet, synd at mitt barn må være på skolen helt til kl. 16 bare for at andre har foreldre som jobber fullt. I stedet for fulldagsskole bør vi heller få en bedre sfo ordning, som er valgfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mot, i hvertfall for de minste barna. Kanskje utvide med 2-3 timer i uken og ingen lekser, men ikke heldagsskole. De trenger noen år der de har litt fritid også innemello skole og alle aktiviteter som foreldre drasser dem med på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke..Kansje som Alva sier,utvide med litt flere timer i uka,og da ingen lekser! De kunne gjort leksene på skolen,så har de mere fritid hjemme! Og så skulle det være flere assistenter på skolen(jeg vet det er vanskelig men..) så ungene som virkelig trenger det fikk mer hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot hvis det er obligatorisk og ungene får timer uten pedagogisk innhold (frilek etc). For hvis de kjører på med ekstra matematikk, språk og norsk. I tillegg til god gammeldags gym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt for, heller det enn SFO i nåværende form.

 

MEN, det innebærer noen endringer til dagens skole. Minimumskravene er:

1) Varm mat til lunsj

2) Gym oftere (mellom 1 gang per dag og 3 ganger i uken er ok)

3) en langfri periode på ca. 1 time midt på dagen (pluss 2 korte, 1 om morgenen og en om ettermiddagen)

4) lekser unnagjort i løpet av skoledagen (studietime)

 

Jeg har gått på skole i utlandet selv, det er faktisk helt greit med heldagsskole hvis innholdet er bra nok. På barneskole hadde vi undervisning fra 08.30 til 15.30, med storefri i 12-tiden i 1,5 time (30 minutter lunsj med varm måltid, deretter lek utendørs) og to 15 minutters pauser. Kl. 15.30 kunne de som hadde hjemmeværende mødre dra hjem, de andre fikk 30 minutter fri og hadde studietime etterpå frem til foreldrene hentet dem.

 

Skoledagen ble lenger på ungdomsskolen, men der var det masse aktiviteter innbakt i skoledagen som organisert idrett, musikk, kunst osv...Så å si alle fritidsaktiviteter på ukedager var i skolens regi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg her helt imot!!! De har da sfo for de barna som trenger å være lenger på skolen?? Hva med oss som faktisk ønsker å tilbringe TID med barna våre? Hvis lenger skoledag blir obligatorisk, mister vi jo den muligheten!?

Nei, da stemmer jeg heller for å utvide det pedagogiske innholdet i SFO-tiden, så kan FORELDRENE selv få velge hvor lenge barna skal være på skolen, ikke staten. Ellers så kan vi vel heller sende dem på kostskole, sånn som i England, hvis vi ikke skal få lov til å være sammen med dem når vi ønsker det. (Hehe, merket at jeg ble litt engasjert her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig et vanskelig spørsmål, siden dagens regjering ikke holder "mine" mål...

(Og antagelig heller ikke vil holde dem)

 

Men, er egentlig - for -Men - KUN om det blir varmat på skolen, leksefri og at barna har det godt fsykisk og psykisk (lenger lunsjfri/leketid etc)

Men - småbarn (fra 1 - 4 klasse), synes jeg har lang nok skole som den er da...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For! Med en del forutsetninger.... Enig i mange av Trollemors.

 

Og en annen ting: Vi er MANGE som ØNSKER å tilbringe tid sammen med barna våre, men så er det slik at mange ikke klarer seg med noe særlig mindre enn to fulle inntekter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...