Gå til innhold

Hvordan få boliglån????


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er en leilighet jeg veldig gjerne vil kjøpe, men er helt blank på hele prosessen med å kjøpe bolig, hvordan få lån etc. Lurer også på hva total lånesum blir når det i en boligannonse står "prisantydning" og så beløpet, men videre står "fellesgjeld" og så "totalt" og nytt beløp.

Er det bare prisantydningen man skal betale, eller den summen som står under "totalt"? Eller, skal det som er i tillegg til "prisantydning", "fellesgjeld" betales etterhvert i de månedlige beløpene?

Det er snakk om selveierleilighet, så er det ikke rart at man likevel må betale felleskostnader per måned?

 

Og ang. lånet, er det slik at man KUN kan låne inntil tre ganger sin egen inntekt? Eller kan man få innvilget lån som overstiger dette med 200-300 000?

 

Til slutt: Når det står "prisantydning", vil dere da alltid gi bud på den summen, eller litt under, eller over? I de siste tilfellene, hvor mye under, eller over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

uff mange spørsmål her, vet ikke hvor jeg begynne.

 

Men først og fremst må du til banken din og få et finansieringsbevis. Der står hvor mye du får låne. Altså max. Men husk er det fellesgjeld må du plusse denne gjelden på totalen. Fellesgjeld er din gjeld så lenge du bor i leiligheten og du betaler gjennom husleie.

 

Ang hvor mye du får låne, er det egentlig banken din som må svare på. Det stemmer at det er sånn ca 2,5-3 ganger totalinntekten. Men så taes det med i betraktning annen gjeld, barn i bhg osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er aleneforsørger og/eller familie med lav inntekt så kan dere også få startlån og/eller etableringslån gjennom kommunen. Det er ikke mange som vet at dette eksisterer, men hvis du mener dere går inn under dette så kontakt NAV på ditt hjemsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Total lånesum er det du må gi for boligen (eks 1,3 mill) +2,5(?)% i omkostninger = 1332500kr.

Regner med at banken da må ta høyde for at du klarer fellesgjelden også, evt at man må ta opp ekstra lån pga det? Har aldri kjøpt leilighet så vet ikke det.

Fellesgjeld er vel vanlig for leiligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med så lav lønn som eneste inntekt får du nok ikke låne så mye over, for mesteparten av inntekten din går jo med til å dekke daglige utgifter og så kommer da lån i tillegg. Kjøp en borettslag leilighet så har du sikkert krav på bostøtte og, det vil du trenge.

 

Ville alltid prøve meg under, og evt gå litt opp etterhvert, men sjekk litt hva tilsvarende boliger ligger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisantydning+fellesgjeld= boligens kostnad

Når du kjøper må du regne med omkostninger. Ved selveierleiligheter er dette 2,7% av det du betaler for den. Ved borettslag mye mindre.

 

Det koster deg i måneden for leiligheten:

-Renter (regn prisantydning* 0,04/12 for brutto renter, gang med 0,72 så finner du nettokostnad.

Avdrag (dette beløpet er mulig å endre på. Betal mest mulig for å få ned lånet raskt, dette går i prinsippet til deg selv da dette er sparing).

Husleie (felleskostnader)

 

Tenk også hva strømutgiftene kommer til å være på, samt kommunale avgifter to ganger i året.

 

Man låner omtrentlig 2-3 ganger årsinntekt (brutto), men dette er selvsagt forhandlingsbart. Det viktigste er at du har kontroll selv, og har regnet på hva dette koster deg, og hva du har råd til. Husk å prøve regnestykket med renter på åtte og ni prosent - for vi kommer sannsynligvis dit en tur igjen om noen år.

 

Prisantydning er hva megleren tror leiligheten er verd. Men dette er kun synsing. Markedet er de som gir bud, og leiligheten er ikke mer verd enn høyeste budet.

 

Dermed legger du inn bud på hva du synes den er verd for deg, husk å ikke gi mer enn du har planlagt i utgangspunktet.

 

Legg inn et skambud først - det er et usannsynlig lavt bud som du får avslag på - for da kommer de til å ringe deg opp på hvert eneste ordentlige bud som kommer inn senere, og du kan eventuelt øke budet til det du mener senere.

 

Ikke ta opp lån og gi bud før du har tatt deg en god runde på å regne litt på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i din situasjon ville jeg ikke gjort som ovenfor skriver å betale ned mest mulig fortest. det er for de som har ekstra å rutte med. ta lån overlengst mulig tid, (det kan du jo bare endre senere dersom dere blir to med inntekt eller du tjener mer) Du får fratrekk fra renter på skatten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lav lønn? Nå har jeg ikke skrevet her hva lønnen min er, men den er 380 000. Er det så veldig lav lønn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med 22.51 jeg.

 

Jeg ville aldri funnet på å kjøpe borettsleilighet,aldri i verden.Hold deg unna det..har hatt noen venner som har hatt det og de skal ALDRI ha det igjen...de er håpløse å selge senere siden fellesgjelden er på utrolig mye...ja ofte er månedsbetalingene lave ja,men det er jo bare fordi fellesgjelden er så høy og det kommer i tillegg...da blir det jo snart like dyrt uansett.

 

Selveierleilighet el bolig har en fast sum som er det du betaler på lånet ditt også får du jo fellesavgift i tillegg men den ligger ofte på mellom kr 500 til kr 12-1300 alt ettersom hvor stor leiligheten din er.

Det går ofte til snømåking om vinteren,maling av byggene når det trengs,søppeltømming osv.

 

Har aldri kunnet tenke meg å ha noe annet enn selveier når vi har kjøpt....og har aldri hatt noe problelmer med å selge det igjen heller når vi skal det.

 

Gå i banken og si du vil søke om lån.....da hjelper de deg med det du trenger og forklarer deg om alt.

Er du førstegangs der så kan du få støtte i kommunen også...,bare å gå å høre hvordan det systemet der fungerer.

Har nå i det siste vært borti at bankene låner ut 80% av hva leilighet el hus koster,altså det den står til som takst og resten må du ha i egenkapital på et vis,altså 20%...resten fikk de som etablering i kommunen.

 

Men verdivurderingen ligger ofte litt høyere enn taksten i seg selv...og man legger ALDRI inn et bud som er på lik linje med det leiligheten står til,prøv først ca 300-400.000 under takst,veldig vanlig også går man eventuellt oppover etterhvert med budrunder og så mye du kan tenke deg å betale....men husk at det også kommer andre tillegg også som tinglysning osv.

 

Jeg ville gått i banken og sagt det som det var....jeg ville gjerne hatt lån,men jeg har ikke peiling på hvordan ting fungerer...kan dere hjelpe meg.

 

Er også enig med 22.51 om en ting til,ta lånet over lang tid og betal heller ekstra når du føler du har råd til det....det går helt fint ann,iallefall nå som renten er så lav.Man skal jo også leve livet ved siden av...lån er bra og ha...siden man får mye avskrevet på skatten.

Få heller spart opp litt penger ved siden av...hvis du har mulighet og betal ned noe når du syns du kan...det der kan du regulerer senere.Spør i banken så får du helt sikkert de rette svarene...:-)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15.51.

Har du skrevet litt feil i det første avsnittet ditt?

 

 

Vi har boretslags rekkehus.

Hvor mye boretslaget har i fellesgjelld er veldig forskjellig. Vårt har/holder på med renovering så husleien er derfor steget med 1600 kr nå nylig. Men da har vi fått skiftet alt av issolasjon, vinduer, kledning på hus, nye rekkverk utvendig og noe mer.

Vi betaler nå 6150 kr i mnd i "husleie" det inkluderer varmtvann, oppvarming, kabel tv, internett, renovasjon, forsikringer på huset, vaktmestertjeneste, kjølerom, felles vaskerom for de som ønsker bruke det, garageplass i kjeller, søppelkontainer en gang i mnd der vi kan kaste alt som ikke skal i sorteringen (som møbler, oppussingsavfall , osv osv), hageavfallskontainer i hele sommer halvåret.

 

I tilegge kommer lånet på huset på ca. 7000 kr. Valgte å ta lånet over 20 år(17 igjen).

 

Da betaler vi ca.13150 kr pr. mnd for et rekkehus på 160 kvm. Og det er inkludert alt andre må betale utenom.

Syns ikke det er mye for ett så stort hus.

 

Ser andre ikke har noen problemer med å selge her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ser all gjelden man vil få under et, både egen man får ved å betale ca prisantydning og fellesgjelden, og summen blir en sum man syns leiligheten er verd, så er det i prinsippet akkurat det samme hvor stor del som er fellesgjeld og hvor stor del som er egen gjeld.

 

Vi har bodd i et gammelt borettslag fra 50-tallet og der var selvfølgelig ikke fellesgjelda stor. Tror vår del lå på ca 60 000kr og det var bla etter at de hadde byttet alle verandaene og pusset opp fasaden. Vi hadde husleie på under 3000kr som i tillegg til å betale gjeld, dekket bla oppvarming. For oss var det et greit sted å begynne og eie, for da trengte vi kun å tenke på leiligheten innvendig, resten var borettslagets felles "problem".

 

Hvis man kjøper en leilighet i et nytt borettslag med høy fellesgjeld hvor de kun betaler renter på fellesgjelda, så blir det noe annet. Mange av disse leilighetene er veldig dyre, uten at folk har tatt hensyn til det fordi fellesutgiftene er lave så lenge det kun blir betalt renter. Disse leilighetene kan være vanskelige å selge fordi det nå blir advart mot dem fordi utgiftene vil stige mye om noen år når de skal betale avdrag i tillegg til renter på fellesutgiftene. På disse leilighetene vil også fellesutgiftene stige mye når renta stiger.

 

Så til HIs spørsmål:

Det du må betale til selger, er ikke inkludert fellesgjelda, den vil du betale ned over tid via husleie. Totalverdien av leiligheten vil være totalsummen av det du betaler + fellesgjelda, så det er den summen du må sammenligne i forhold til prisen på andre leiligheter.

 

Det er ikke rart at det er felleskostnader på en leilighet selvom det er selveier. Det utvendige vil bli vedlikeholdt felles og mange steder vil det bli satt av penger til det hver mnd gjennom husleia. Andre lar hver enkelt eier selv avgjøre om de vil spare på forhånd eller låne og da må de betale inn store beløp til felles oppussing på en gang. En jeg kjenner måtte feks betale 15 000kr når de skiftet vinduer, men da har de nesten ikke husleie til fellesutgifter. De ble selvfølgelig advart en god stund på forhånd at vinduene måtte byttet og at de måtte betale inn beløpet.

 

Hvor mye du kan låne er det som andre skriver, kun banken som kan svare på, men flere banker har en lånekalkulater som sier ca hvor mye du kan få.

 

Hvor mye over eller under prisantydning man bør legge inn bud, er det ingen fasit på. Det vil variere med tilbud og etterspørsel på den type leiligheter i området. Taksten og prisantydning bør være justert etter det, men uansett vil det i noen områder være mulig å få flere 100 000kr over prisantydning, mens det andre steder er omtrent umulig å få prisantydning. Hvis det er en leilighet som har ligget lenge til salgs, så er det helt greit å legge inn bud under prisantydning. Hvis den nylig har blitt lagt ut og det var mange på visning, så tviler jeg at du får den hvis du legger inn bud langt under.

 

Det verste som kan skje hvis du legger inn for lavt bud, er at andre legger inn bud over deg eller selger ikke godtar budet. Noen ganger er det da greit å legge inn høyere bud, andre ganger kan det da være vanskeligere å få leiligheten til prisantydning. Når vi kjøpte huset vi bor i nå, la vi inn bud på prisantydning etter anbefaling fra en megler vi kjenner. Vi kunne ikke gå noe særlig høyere enn det i pris, så hvis noen hadde lagt inn høyere bud, hadde vi ikke fått huset. I ettertid fikk vi vite at det var en annen som var interesert, men hun hadde heller ikke mulighet for å gå høyere enn prisantydning, så hun la ikke inn bud i det hele tatt. Hvis vi hadde begynt lavere, er det ikke sikkert at vi hadde fått huset og det er ikke sikkert vi hadde fått det til den prisen fordi det er letter å legge inn et "litt" høyere bud hvis man først har lagt inn et annet et.

 

Lykke til med leilighetskjøp, uansett om det blir denne eller en annen en:-) Du kan forresten og så spørre banken om råd på hva som er fornuftig når det gjelder bud ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16.51 Her:

 

Nope,har ikke skrevet feil her.

Snakket ganske mye om dette den gangen vi skulle ha selv og mange,mange anbefalte oss å ikke kjøpe borettslagleilighet av de som hadde det,så det er ikke feil nei og ser jo i avisene at jeg ikke syns det er så spesiellt billig.

Vi har hus nå i selveier.....men hadde leilighet også i selveier.

Men det kommer sikkert ann på hvor i Norge man befinner seg og hvor atraktivt området er.

 

Her er det iallfall ikke noe spesiellt billig, og har snakket med mange som anbefaler å heller ikke kjøpe borettslag....det er jo derfor jeg sier det,har jo ingen grunnlag ellers for å si min mening om det.

 

Da andre jeg vet om som bor i selveier omtrent omtrent like stort som dere betaler kanskje rundt 2500 - 3000 mindre i mnd,syns jeg jo det begynner å bli litt forskjell jeg da,penger man kunne spart f.eks, men hver sin smak.

 

Som møbler og alt annen sorteringsavfall koster det ingenting å levere på avfallen,det er gratis det eneste som koster litt er farlig avfall men det er ikke rare utg,hageavfall kan også kastes gratis på avfallsdepoet.Tror ikke de konteinerene dere har er gratis for borettslaget å leie...der betaler dere jo for ting som ellers er gratis å kaste på avfallsdepoet om man samler opp litt og gidder litt.

 

Så jeg vet ikke jeg.Jeg syns det er bedre å ha selveier når jeg hører hva bekjente som har hatt borettsleilighet el rekkehus har hatt problemer med og hvor vanskelig det har vært å selge,da har de hatt flere typer av borettsleilheter og rekkehus....og skal ALDRI ha det igjen når de har funnet noe annet.

Dessuten har jeg sett både i aviser og rundt omkring borettsleil el rekkehus som har stått til salgs i lange,lange tider.

 

Jeg har sjekket litt rundt og har info om visse ting før uttaler meg om dem ellers hadde jeg ikke gjort det....men det er bare min mening og hver sin smak.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 17.01:

 

Helt greit at man kan risikere å ikke få leiligheten om man legger budet for lavt.Men man blir alltid ringt opp når det er snakk om budrunder da.Så om noen legger et bud som er høyere enn ditt så får du jo alltid en telefon om hvordan det ligger ann og om du vil være med mer.

 

Det som skjedde med dere var jo egentlig bare heldig,at hun andre ikke hadde råd til høyere enn prisantydning heller og selgeren kunne også ha avslått det for mange vil jo ha så mye som mulig for boligen sin.

Å legge seg på prisantydning er jo heller ingen garanti for at DU får boligen,så hvorfor ikke legge seg litt lavere da og kanskje ha muligheten til kanskje å få det til den prisen og spare på det og heller være med litt oppover om man vil det og kan det.

 

Men som du sier,bestem deg på forhånd hvor langt du vil være med i en budrunde og hvor høyt du vil gå.Det er jeg enig i.

Men å nødvendigvis legge seg akkurat på prisantydning gjør ikke nødvendigvis at leilighet el hus er ditt bare så du er klar over det.Kommer vel ann på andre som er intressert også.

 

Men jeg ville uansett gått i banken for disse rådene for det er bare de som kan gi deg et godt svar på det,egentlig ingen her inne.En bank vet mer om situasjonen osv og dere finner frem til en løsning som passer deg personlig.Alle har vi ulike situasjoner så det er vanskelig for andre å si hvordan dette kan bli.

Lykke til uansett og håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er som 17.10 sier hus/leiligheter med stort finansieringslån og renteutsettelse som er dumt å kjøpe ikke boretslagsleiligherer i seg selv. Det kan like godt være selveierleiligheter som er finansiert slik. Da har de veldig lav husleie i begynelsen når det kun betales renter men med en gang de må begyne å betale på lånet blir utgiftene skyhøye.

 

Så du 17.14 har nok ikke slekket så grundig rundt som du tror. Vennene dine i hus på 160 kvm til 9000- 10 000 kr i mnd må sikkert betale strøm, oppvarming, forsikringer, kabel tv, internett osv utenom og må da betale mer enn vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1701 her.

 

Jeg mente ikke at det å legge seg på prisantydning alltid er den beste løsningen, det var bare ment som et eksempel på at det ikke alltid er lurt å legge inn alt for lave bud heller. Selvfølgelig kunne noen fortsatt ha lagt inn bud over oss, men megleren vi kjenner sa at hvis vi la inn bud under prisantydning, så var uansett sannsynligheten for at vi fikk huset veldig liten og da valgte vi å legge inn budet på prisantydning fordi det kan (og det også gjorde) "skremme bort" andre som er intereserte fordi det er uvanlig å legge inn første bud i grenseland for det man har mulighet for å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.30 Her:

 

Ok,den er vel grei den,kan godt være mulig det.Har bare vært borti mange som har gjort det samme som det ikke har skjedd med også.Ville bare derefor si at det nødvendigvis ikke er sånn bestandig,bare så hun vet at det ikke alltid er løsningen.Ikke i forhold til selger heller,siden de ofte vil ha mest mulig på boligen og at man er heldig også hvis selger godtar prisantydning som beste bud.Var bare derfor jeg sa at det ikke alltid er mulig,men kanskje heller heldig for den det skjer med og for dere og det var det jo og det er jo bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke sikkert det skremte bort folk da,kan jo hende det ikke var så mange intressenter og om hun andre ikke la inn bud i det heletatt så er det jo ikke sikkert det nødvendigvis har skremt henne vekk at dere la inn det budet dere gjorde,men hvis hun allerede hadde bestemt seg for at prisantydning også var hennes høyeste bud så får du liksom ikke blitt skremt vekk,da har du jo ikke råd til mer og det er jo sjelden noen legger inn mer enn de har råd til å betjeneSå da var det jo heller bare heldig for deres del egentlig og det er jo fint:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke noe ekstra på en selveier.Det finnes ikke husleie i selveier!!!

Der har du lånet ditt og felleskostnader der og ferdig med det.Man betaler ikke bare renter sånn på en selveier i forhold til en borettslagleilighet,det er ikke på samme måten...der har du nok feil.

Har hatt nok selveier til at jeg vet det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det noen gode, og en drøss med dårlige svar. Imkompetansen bare skinner mot meg fra enkelte av innleggene...

 

Usj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=18108457&sid=

 

Her må man f.eks betale 6633 kr i fellesutgifter + betjene ett lån på 1.390.000 kr

På en selveier.

 

 

 

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=17495532&sid=

 

Her må man betale 11.015 kr i fellesutgifter + betjene ett lån på 850.000 kr.

Selveier dette også.

 

 

 

Finnes mange slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare aldri vært borti de jeg da,for finnes ikke sånt i vårt område der vi har glana på sånt...mulig i andre deler av landet da.

 

Dessuten har vi alltid havnet på nytt til slutt,da slipper budrunder og alt.

Veldig Nice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller nei forresten 20.34 her igjen:

 

Jeg ombestemmer meg faktisk litt jeg der.

For begge disse annonsene er jo i forbindelse med borettslag.

 

1,Boligblokk ligger på tomt som eies av borettslag.

 

2,Borettslagets tomt er medlem av sikringsfondet.

 

Ja,dette er selveier i forbinelse med borettslag da forstår jeg det,for da er det jo fortsatt borettslag.

 

Ingen av de vi har sett på eller kjøpt har vært en del av noe borettslag.Det vi har sett av selveierleiligheter,hus,tomannsbolig eller rekkehus har vært selvstendige og ikke igjennom borettslag skjønner du.

 

Så det du kommer med her er ikke for meg selveier,ikke så lenge det er tilsluttet et borettslag på et eller annet vis,for da kommer disse store fellesutg og lave prisene på leiligheter eller hva det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 18.23:

 

Godt du har den riktige infoen inne da....hadde jo vært artig å hørt din kompetanse også siden de som er her er såå dårlige,må jo din være utrolig bra.Da kunne du jo lært bort til litt til andre med din enorme kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...