Gå til innhold

Hva i kroppen ligger rett under solar plexus? U/T


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for det, men jeg er ute etter noe litt mer fysisk enn chakraen i solar plexus... Finner ikke noe på nett.

Min samboer føler han har en klump rett under solar plexus som trykker litt og gjør det ubehagelig for ham. Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lukkemuskelen til magesekken. Det er den som skal hindre magesyre å komme opp spiserøret.

Mye magesyre og anspent mage ( ofte en følge av stress) kan gi et ubehagelig trykk akkurat der.

Jeg har det samme og osteopaten hjalp meg slik at spenningen slapp taket for et par uker siden. Skal tilbake neste uke for mer behandling.

 

Samboeren din kan selv massere området og også bruke syrenøytraliserende midler som gavison etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fortsatt at du kan google det for å finne svaret;) Men jeg trodde du spurte hvor solar plexus ligger, leste feil - sorry. Da skjønner jeg bedre hvorfor du spurte.

 

Solar plexus og mellomgulvet brukes ofte om hverandre, og blant annet i denne linken finner du blant annet dette;

 

"Over diafragma ligger thorax med lunger og hjerte, og under ligger buken, med innvoller, magesekk, lever og nyrer."

 

musikkrom.wikispaces.com/file/view/Leksjon+5.doc

 

Jeg har selv hatt noe liknende som ligger litt til høyre for diafragma, og er undersøkt uten at de finner noen forklaring - det kan være i tarmene. Dette var vondt innimellom da, mer enn at det var en klump. Tror jeg ville tatt en tur til legen bare for å få det sjekket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet, men det er litt vanskelig å finne noe når man ikke vet hva man leter etter. ;)

Beskrivelse av hva mellomgolvet hjelper liksom ikke så mye.

 

Anonym, han har ikke problemer med halsbrann eller sure oppstøt. (Det er det jeg tenker på når det er snakk om lukkemuskel...)

Men han kan kjenne en liten klump med fingeren når han trykker rett nedenfor solar plexus og den gir en trykkende følelse og ubehag i form at han føler han må bevege seg når han sitter f.eks. Den står liksom litt i veien..

Men for alt jeg vet kan det jo være spiserøret eller noe i den dur. Jeg er ikke lege, så tror nok han får bestille seg en time, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at beskrivelser av hva mellomgulvet er hjelper, men jeg trodde du lurte på hva som lå under - og det er altså tarmene, magesekken, lever og nyrer. Nyrene ligger jo på siden, og leveren ligger ut på høyre siden, men også innover midt under diagragma. Det er også der lukkemuskelen ligger, og altså inngangen til magesekken. Klumpen må jo ligge i detteområdet - men hva det er han kjenner kan kanskje en lege svare bedre på. Jeg kjenner i alle fall ingen klump der, og det er jo ikke vanlig å ha ubehag derfra - så jeg ville få sjekket det opp. Alltid bedre å ta en tur for mye.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei nå tror jeg du misforsto igjen.. Det jeg mente var at når jeg søker på "solar plexus" eller "mellomgulvet" på nettet, så hjelper det meg ikke så mye det jeg leser, for jeg vet ikke hva jeg leter etter da jeg ikke visste hva som lå rett under der... Altså man kan ikke søke på noe man ikke vet hva heter. Men nå vet jeg at det mest sannsynlig er lukkemuskelen. (Jeg vet hva som ligger videre under av tarmer og organer.. ;))

 

Men takk for hjelp! Jeg skal sende han til legen, men som mann er han jo litt treg.. Han vil vente til etter ferien i tifelle det er noe alvorlig.. :-/

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vi snakker stadig forbi hverandre - eller kanskje det bare er jeg som snakker forbi deg;)

 

Super logikk på den mannen din, ikke den eneste mannen jeg vet som har det sånn med legebesøk - men send han til legen, dersom det er noe alvorlig må det uansett gjøres noe med - og er det ikke det (noe som er mest sannsynlig) slipper han og ikke minst du, å bruke ferien på å lure. Time på mandag, basta! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, klarer likevel ikke la være å slå et slag for googlingen min - for under googling av solar plexus kommer mellogulv opp, eller diafragma. Når jeg googlet "hva er under diafragma" eller bare "under diafragma" kom det opp flere treff som ledet meg til denne med magesekk, lever, etc. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha!! For jeg kom så langt som til "mellomgolv" og "diaphragma", men falt meg ikke inn å legge til flere ord i søket... Så you got me there! :)

Jeg hadde vel søkt på noe sånt som "samboer trykking under solar plexus ubehag"... Men da hadde jeg vel bare fått opp en link til denne tråden på dib.. hehe ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg elsker å google - takk for overbærenhet;) Men - er enig i at det var lettere å bare spørre her, når du skulle frem til hva som lå under, og ikke hvor selve solar plexus ligger, slik jeg trodde først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...