Gå til innhold

Noen som vet hvor lang tid det tar fra man får en dom til man må inn i fengsel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sambo har fått dommen sin på ett år fengsel fo rnoe dumt han gjorde før jeg traff han,han fikk dommen for 1-2 mnd siden. Men hvor lang tid pleier det å ta fra dommen er satt til han må inn tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"no dumt" kan være så mangt, for meg er "no dumt" som resulterer i fengselsstraff forholdsvis graverende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir FOR SØKT å omtale dette som "noe dumt" For med ett års fengselsstraff har man ikke begått en FORSEELSE, men en FORBRYTELSE. Det er nemlig bare da man kan få 12 måneders fengsel eller mer. Og de fleste vil nok anse en forbrytelse som mer enn "noe dumt", ja...

 

Hvor lang tid det tar fra dom til soning, varierer voldsomt. Det kan ta alt fra 3-4 uker til flere år. Med en straff på ett år tror jeg nok han skal regne med å vente minst 4-5 måneder i dagens fengselssituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer sikkert etter hvor belastet systemet er fra sted til sted, men det kan ta ganske lang tid. En venn av meg måtte vente i så lenge som to år. Dette er en alvorlig feil i systemet av mange grunner, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene - hun sier da ikke noe om at dette er en forseelse, men noe dumt han har gjort før de traff hverandresom har resultert i en straff. Det som er viktig er at straffen sones og deretter har han gjort opp for seg. Snerpete kjerringer som må mene så mye utover det å svare på spørsmålene! Og jeg er ikke HI.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt OK for min del, 17:28, om DU ikke anser en forbrytelse som MER enn "noe dumt". Jeg gjør, og det tillater jeg meg å si. Og jeg tror flertallet her i Norge vil være av samme oppfatning. Men da er det vel flertallet som er "snerpete kjerringer" da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

typen min fikk dommen sin og måtte så vente i 4 mnd før han kom inn til soning...

men som flere her sier er dette så forskjellig...

 

typen min gjorde også "noe dumt" som gjorde at han måtte sone 1 år i fengsel....

 

men dere kjærringer som tror at man må være rene viggo kristiansen for å komme i fengsel ,dere bør tenke dere alt man kan få 1 år i fengsel for....

 

trenger ikke være vold eller noe vi vanlige mennesker annser som alvorlig...

 

vi aller fleste har på ett eller annet tidspunkt gjort noe som ikke er lovlig,det kan være alt fra å skrive litt mer på selvangivelsen,kjøre for fort,naske i butikken,ja hva som helst,

noen blir tatt for det de gjør,noen ikke...

 

nei lykke til HI ,året går fortere enn du tror;)

 

anbefaller dessuten www.ffp.no

 

de kan hjelpe med mye i denne situasjoen;)

 

klem fra ei som har vært gjennom det du skal igjennom nå;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vi aller fleste har på ett eller annet tidspunkt gjort noe som ikke er lovlig,det kan være alt fra å skrive litt mer på selvangivelsen,kjøre for fort,naske i butikken,ja hva som helst,

noen blir tatt for det de gjør,noen ikke..."

 

Hvis du tror noe av dette gir 1 år i fengsel, så tror jeg du skal tro om igjen. DA skal du har kjørt fort, og helst truffet noen, også. Og kanskje stjålet en hel butikk.

 

Fyllekjøring gir en "sommerferie" i fengsel. Besittelse av stoff gir noen få måneder. Nasking gir ikke fengsel(smånasking).

 

Svindel/forfalskning er faktisk noe som gir en god del fengselstid. Mer enn vold.

 

Ellers så varierer tiden fra dom til fengsel mye. Alt etter når der blir ledig plass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen får 1 år for å naske , kjøre for fort .

1 år er en ganske stor dom å ha.

Har ikke engang rett til innreise i Australia stakkar:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget mitt var ikke at man kommer i fengsel for å naske,men at alle har i mer eller mindre grad gjort noe ulovlig...

 

og 1 år er ingen stor dom... og når han har sonet den straffen,er han ferdig med det... med mindre han vil reise til feks australia....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 år er lenge. Husker pappa satt inne 3 mnd, da tok det vel et års tid før han fikk innkallelse, men han utsatte det 6 mnd, så omtrent 1,5 år før han måtte inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer jo ann på om det gjelder vold, alkohol etc..

Men det er laange soningskøer..

vet om en som måtte vente et år etter dom ang fyllekjøring (kræsja heldigvis i et tomt busskur, i foreldrenes bil uten førerkort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg spurte bare om hvor lang tid dere tror det tar fra en dom til fengsel,ikke hva dere tror jeg mener med noe dumt. Liker ikke å skrive ordet kriminelt,siden dette var før min tid,og jeg velger ikke å tenke på at han har en "dum" fortid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo.. men det er som sagt laange soningskøer.. og de med mer alvorlige "dumheter" prioriteres foran de med mindre alvorlige "dumheter"

Så det kommer nok ann på "dumheten", vil tippe allt fra 5mnd til 1,5år.

Men man kan ringe den evt instans han skal sone hos, og de vil gi deg et mer konkret svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for fint svar 17:44 :)

håper året går fort ja,er ikke ett år engang"bare" 10 mnd :)

skal kikke på den linken litt senere :)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som du sier,dette var før din tid... det går nok bra;) det eneste som kan være avgjørende er om han skal sone på ett åpent eller såkalt lukket fengsel...

det kommer ann på hvor i landet dere bor og hvor lange køøer det er;)

 

lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17:44 her...

jeg ringte direkte til fengselet når han fikk innkallensen...

fikk svar på alt jeg lurte på da;)

og det er dessuten veldig bra tilrettelagt om dere har barn...

jeg ville og lest www.kriminalomsorgen.no opp og ned...

er mye man kan ha krav på som ikke opplyses...

gjelder å være i forkant..

kan dessuten være han kan få hjemmesoning i sånn fotlenke...

har dere barn er sånn mye lettere,bare vær klar over at alt kreves dokumentert...

 

litt av ei papirmølle;)

vet dere og at han kan søke seg til enkelte fengsler ?

har han en utdannelse det er behov for er slikt lettere...

 

si fra om det er noe jeg kan hjelpe med;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17:44 ja det er barn her,en baby på 7 mnd.

Uff,jeg gruer meg sånn! han vet ikke enda hvilket fengsel han skal sone i heller,men er det noen plass man kan ringe for å få vite det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17:44 her igjen...

hvor i landet bor dere?

de pleier å finne noe i området dere bor.. siden dette med barn er ett hensyn de gjerne tar...

hvis jeg hadde visst hvor dere bor hadde det vært lettere å hjelpe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er der han vil søke seg inn :) håper han får komme dit :) og at det er lett for meg å komme meg dit på besøk uten lappen hehe :) Tusen takk for vennlige svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...