Gå til innhold

hva er grensen på lav Hb?


..asor..

Anbefalte innlegg

Var på kontroll i dag og målte Hb (er blodprosent og Hb det samme?) Den var på 9,4. Er i uke 30. Synes dette var termmelig lavt da den lå på 14 tidlig i svangerskapet. Jeg spurte legen om jeg skulle begynne å ta jern-tilskudd men det ville hun ikke anbefale å ta i graviditeten. hmmm rart da jeg føler mange tar jern-tilskudd..

 

Andre som må ta jern-tilskudd og hva lå deres Hb på i tilfelle??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk høre at dersom blodprosenten kom under 10 så var det normalt å ta jerntilskudd. Skjønner ikke hva legen din mente med at hun ikke ville anbefale å ta jerntilskudd når man er gravid, for det er da helt normalt.

 

Jeg målte 11 for en tid tilbake, og da ble det ikke anbefalt jern. Men for litt siden tok jeg en blodprøve, og har nå fått brev fra legen om å begynne med jern-tilskudd. Hvilken verdi som ble målt vet jeg ikke, men jeg har slitt mye med blodtrykksfall (svimmelhet, hjertebank m.m.), så det er vel delvis derfor jeg bør ta jern. Fikk også kostholdstips (spinat, kjøtt/lever m.m.).

 

Hvis du ikke har noen plager som kan skyldes lav blodprosent, så trenger du jo ikke ta jern, men det er jo ikke skadelig heller da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

HB er jernlager, altå hvor store reserver av jern kroppen har lagret.

Blodprosent er nivå av jern målt i blodet.

 

HB kan være lavt selv om blodprosenten er brillefin.

 

Det er normalt at HB synker i løpet av svangerskapet, så at den har gått ned fra 14 er ikke unormalt. Hvorvidt du skal ta tilskudd eller ikke er vanskelig å si uten å kjenne til hele din helsebakgrunn, men du kan jo be om en vurdering fra en annen lege dersom du er urolig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprosent e vel strengt tatt røde blodlegemer...ergo kor "effektivt" blodet ditt er å frakte oksygen rundt i kroppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten rettelse ang hemoglobin her...

 

Hemoglobin (Hb)

Populær betegnelse: "blodprosenten".

 

Hemoglobin er et protein som finnes inne i de røde blodcellene, og som frakter oksygen (surstoff). Når blodet sirkulerer gjennom lungene, binder oksygenet seg til hemoglobinet. Senere, når blodet kommer ut i kroppen, frigjøres oksygenet til vevene.

 

Så Hb er IKKE jernlageret i kroppen. Hb og blodprosent er det samme. Ferritin er mål på jernlageret i kroppen.

 

Så ja, Hb kan være lav selv om ferritin (jernlageret) er fint og omvendt. Jeg har hele tiden hatt kjempefin Hb, mens ferritin har vært helt på nederste referanseområde. Målte Hb idag og da var det på 11,7 og er i uke 36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var tidligere nede i 9,8 og har tatt jerntilskudd siden uke 12 jeg. Har blitt bedt om å ta dette hele svangerskapet. Jeg har vært mye svimmel, trøtt og slapp, men er bedre etter å ha tatt tilskudd daglig. Ville nok spurt legen en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har hb på 8,4. har gått nedover hele tiden den.. så her blir det sansynlighvis blodoverføring etter fødsel. er 38+2 idag.

 

sist med frøkna hadde jeg 6.2 etter fødsel og fikk da 2 poser med blod:P

 

så det skjer igjen.. aner ikke hvorfor. så dem følger med på meg hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville kanskje hørt med legen en gang til eller en annen lege. at hb er på 9.4 er lavt. som regel måler dem bare jernlageret utifra hb nå.

 

kanskje bedre forklart her:

"De seneste retningslinjene fra Sosial- og Helsedirektoratet om svangerskapsomsorgen (2005) anbefaler måling av hemoglobinnivå for vurdering av jernstatus hos den gravide, fremfor måling av serumferritin, slik rutinen var tidligere. Dette fordi hemoglobinstatus anses som en bedre indikator for å definere jernstatus hos den gravide."

 

kan ikke forstå hva legen dn mente med at hun ikke anbefaler jerntabletter i graviditeten..

 

"Gravide kvinner er mer utsatt for å utvikle jernmangelanemi enn ikke-gravide kvinner. Jernmangelanemi hos gravide kvinner er definert ved Hb under 11 g/dl og hematokrit under 32%. Serum-ferritin verdier på under 15 mikrogram/l indikerer i tillegg tomme jernlagre."

 

 

Jeg har selv gått fra 12.3 i uke 10 til 9.7 nå i uke 25 og legen min ba meg ta den svakeste dosen av jern (altså hemofer) å selv styre doseringen. jeg utdanner meg nå som apotektekniker så hun ga meg ansvaret for doseringen. jeg vet hvor mye jeg selv skal ta og vet også at å ta for mye jern kan være farlig. derfor skal du heller ikke bare begynne på jerntabletter uten å vite at du faktisk har jernmangel..

 

man må ta de med appelsinjuice og passe litt på forstoppelse. er veldig lett å få det. men det er noe man finner fort utav på doseringen.. begynner smått og ser hvor mye det virker på energien.

 

hemofer å ferromax er vanlig jerntilskudd som gravide får.

 

her er en link om du vil lese mer om det.. kanskje du burde vist det til legen din.. :) jeg hadde veldig lavt jernlager med førstemann og blødde i tillegg 1200 ml blod under fødsel.. fikk ikke reise meg på 3 dager å lå på grensen til blodoverføring.. slet med å komme meg oppå igjen energimessig 1-2 år etter fødsel.. enda jeg tok jerntilskudd.. jerntilskudd er ikke noe å spøke med. man blir trett, sliten fort, svimmel, noen besvimer.. ja ikke noe kjekt..

 

http://www.dinkost.no/wsp/dinkost2/frontend.cgi?session=819a74f450ac6558ecfdd400e399ba&func=publish.show&func_id=3276&table=CONTENT&publish=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

 

utrolig merkelig at du ble anbefalt å IKKe ta jern under graviditeten.

Min var på 11 og han sa jeg gjerne kunne ta hvis jeg følte meg slapp.

 

bak på pakka står det til og med "under graviditet".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine jernlagre har i lang tid vært på 0... da har legen ringt meg å bedt meg om å ta jern med en gang...

 

men blodprosenten min har ligget på 8. å det var også altfor lavt.

går også på blodfortynnende så å få en blødning er for meg veldig ugunstig... spiser jern så ofte jeg husker det og har prøvd omtrent alle typene. Er veldig vanlig å spise jern når man er gravid, eller i menstruerende alder står det på pakken.

 

men man skal dog ikke dytte i seg jern uten at man trenger det, da det kan føre til kreft i leveren. (vistnok..jeg er ikke lege..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...