Gå til innhold

Bekymret for språkutviklingen hans...


tiltiderensom

Anbefalte innlegg

Her hos oss sier ikke junior særlig mange forstålige ord, og det begynner å engste meg nå.... han forstår alt vi sier til han og babler en hel masse!! Sier mamma, til tider pappa ordentlig og så synes jeg han sier 'neinei' og 'se der' ('de der'), men mest går det i 'beba' og 'baba'... Han prøver å si 'vov vov' og lager noen slags billyder osv. Istedet for å si hei og ha det vinker han og slenger slengkyss :) Han peker og reagerer når vi spør om ting..

 

 

Hvordan ligger deres januarbarn an med språket? Noen fler som er trege??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PS. det skal sies at han har hatt flere ørebetennelser og vi bor ikke i Norge så han hører mange andre språk hver dag rundt seg....mulig alt dette har noe å si ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutten vår sier ikke noe særlig mer enn det. Han sier: mamma, pappa, der, hadet åja, bæ. er vel stort sett det. tror det kommer når det kommer. Det viktigste er at de skjønner hva vi mener og reagerer. plutselig en dag fosser det nok ut med masse ord.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det heller ikke store ordforrådet annet enn mamma og pappa, men ordforståelsen virker bedre nå. Han er også ivrig etter å bli forstått med kroppsspråket sitt, og slik gjør det at jeg nå forstår han bedre f.eks han peker mot vannet, fordi han er tørst. Jenta mi var språkmessig tidlig ute og sa tre stavelsesord da hun var et og et halvt år, men jeg tror gutter henger generelt litt etter med språket. Jeg forventer ikke at han skal si så mye før han kanskje blir et og et halvt og nærmer seg to år. Da får nok pekeboka en sentral plass i hverdagen:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minsten her har forbedret seg etter de tappet væske fra ørene når de fjernet falske mandler for 2 mndr siden. Han hermer etter bortimot alt.

 

TIng han sier på eget initiativ er mamma, pappa, borte, bø, den, denna, mjau, bæ, mø, brum, lys, fisk, neinei.. og mer til

For 2 mndr siden var det nesten bare mamma og pappa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at tospråklige må tenke seg om litt lenger før de prater, men vår ettspråklige gutt prater heller ikke enda.. Prøver noen dyrelyder og så mamma, pappa (bare av og til), nei og hei. Er ikke bekymra så lenge han babler, kommuniserer og forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres jo ikke helt unormalt ut dette??? Her er det en del ord som bare en mor kan forstå, og dyrelydene har han vel mer eller mindre inne, selv om vi ikke har øvd på det så mye en stund, så han må tenke seg om litt mer. Han sier pappa, men ikke mamma. Han kom på at han skulle si mamma i dag, og da var det mamma flere ganger på rad, men så er det slutt igjen. Alle andre personer som han forholder seg til er bæbæ.

 

Tror ikke det er noe å stresse med enda. Noen er tidlig ute og andre er sene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min jente skjønner det aller meste vi sier til henne, men sier ikke så veldig mange ord nei! Det går i mamma, pappa, Gi (som hun kaller kusinen sin), munn, nei, bø, hei, putte(katt)... og hun kan mange dyrelyder.

I går lærte hun seg å si kake :) eller kagæ som det hørtes mer ut som:)

Jeg tror snakkinga kommer brått og uventet, og at det fosser ut når hun først begynner. Så jeg er overhodet ikke bekymret. Hun er utrolig oppvakt og smart, hun bare gidder ikke å snakke før hun må :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...