Gå til innhold

Forslag til dåpsgave?? (jeg er fadder)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil så gjerne gi noe originalt til fadderbarnet mitt.... Hva bør jeg gi?? Det er en gutt forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sønn fikk av sine faddere.

Et lite bilde med en plate hvor navnet hans var inngravert. På bilde var det litt gull, så det var nok kjøpt hos gullsmed.

 

Hos den andre fadderen fikk han også kunst, en glass skytts engel som henger i vinduet på rommet hans og "passer på han".

 

Synes det er litt gøy at han fikk noe orginalt, men synes også det er greit med noe praktisk. Har han "tripp trapp stol"? den skal jo brukes i mange år og koster jo litt penger. Event trehjulsykkel.

 

Har også hørt om de som gir en flaske vin, som skal/bør lagres i 18 år. Det er jo også litt orginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajungilak baby/barnesovepose, perfekt i vogna!! bergans barnehagesekk. min sønn skal ha bunad når han blir konfirmert(håper at han går med på det da), så han ønsker seg knapper til den. bunadskniv som man kan inngravere noe på. barnebestikk. jeg har gitt en konto som jeg setter inn kr 100 hver mnd fram til konfirmasjonen i gave til mitt fadderbarn, øremerket bunad. noen av tipsene gode????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med barneserivce i porselen? Kopp, tallerken og skål?

 

No har eg kun jenter, så det vart ein del smykker til dåpene her. Og tinnrammer.

 

Det fins og armband med ingravert namn på til gutar og.

 

Eller gå inn på denne sida. Meir tradisjonelle dåpsgåver, men ganske så fine er det.

 

http://www.eik925.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

til jenta vår fikk vi av den ene fadderen et røros babyteppe, kjempe kjekt, ene fadderen hadde laget en fotoalbum, med 50 bilder av jenta vår ifra fødselen og frem til dåpen, var en prinsessealbum ifra gullsmed.

Til nevøen våres gav vi trehjulsykel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med Barnebibel eller TRIPP-TRapp meldlemsskap? Ellers så har vi fått- Eventyrbøker- serie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg lagde (men man kan jo selvsagt kjøpe) en høydemåler. Sånn barnet henger på rommet og kan måle hvor høy han er :) synes jeg var veldig koselig da den vil følge han ganske lenge. Den falt i smak, og jeg husker i alle fall at alle barn i min familie alltid var opptatt om de hadde vokst siden sist :)

Jeg gav han også en barnebibel da jeg var Gudmor... men han fikk en fra den andre Gudmoren da...

Synes det er litt kjedelig med alle disse sølv greine.

En annen gave han fikk var ski! Barneski som han snart kan begynne å bruke. Er det noen spesielle fritidsaktiviteter foreldrene driver med? Om de har båt: redningsvest, om de sykler mye: "tilhenger" til å ha barnet i, eller trehjulssykkel, om de går mye turer: bæremeis eller barnesekk. En gave han fikk var også en trillekoffert til barnehagen. Supersøt!

Ellers er jo klassiske bøker koselig å få: Ole Brum, Eventyrsamling, Dyrene i hakkebakkeskogen, sangbok.

Se an hvor de bor, bor de f.eks i kristiansand: årskort i dyreparken! Slike årskort kan være fine å ha da mor/far har lang permisjonstid.

Om du vet at du alltid kommer til å gi gaver til barnet kan du jo åpne en konto og sette inn penger ved dåp, bursdager, jul, konfirmasjon. Det er hvertfall en gave som virkelig kommer til å bli satt pris på når barnet fyller 18/20 år!!! tenk, om du gir 500 kr ved konfirmasjon og dåp, pluss 250 kr ved jul og bursdag vil det være 10 000 kr når barnet er 18!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

i sist dåp jeg var i så gav jeg berganssekk med matboks og drikkeflaske. Det synes jeg selv var en ypperlig gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet noen supre bøker som er håndlagde og spesielle, såkalte pop-up-bøker. Koster nesten 300,-, så derfor synes jeg at de har vært "fine nok" som dåpsgave. Vært veldig populære som dåpsgave til både en jente og gutt som jeg er fadder for: www.filiokus-forlag.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste forslag er å gi noe symbolsk nå, og så noe som stiger i "verdi";

 

En vinflaske for lagring, overrekkes på 18- eller 20-årsdagen.

Lag et fotoalbum med noen bilder hvert år som overrekkes til konf. eller 18-årsdag (veldig personlig og stas)

 

Litt avhengig av foreldrene kan man kjøpe en kunst- eller designgjenstand som står i barndomshjemmet og etterhvert kan være med over i eget hjem. grafikk, kunstglass, designlampe e.l.

 

Den kuleste dåpsgaven jeg har hørt om var en verner panton flowerpots til søskenpar i hver sin farge. De henger i stuevinduet tiul foreldrene, og ungene er veldig klar over at de er "deres lamper"

http://www.cirkadesign.no/Vare/lamper.htm

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...

hva med bøker? eventyr eller sangbøker? kanskje i en serie der du gir en ny bok til jul, bursdag eller dåpsdagen ( alt etter hvilke tradisjoner dere har for å gi gaver ) da jeg var liten hadde vi bøker i en sånn barnas beste serie, og hos oss var de veldig godt likt og enkelte av bøkene ble helt utslitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har tre gutter og det jeg har ønsker meg til de er: bunadssølje, smykker, kunst (barnebilder), eventyrbøker, Røros-pledd og sølvskjeer. Ønsker meg IKKE sølvsparebøsser, pynteting i sølv osv. Det blir bare lagt i ei skuff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen foreslår vin. Synes det er en upassende gave til en baby... Ellers synes jeg eventyrbok (som asbjørnsen og moes samlede i fint innbundet utgave) er kjempefint. Synes også sølv er kjedelig. Kommer jo litt an på økonomien til foreldrene, og om de "har alt". Ellers er jo bruksting fint for dem, men gir ikke noe varig til babyen. Barneski var en super ide!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg skal selv være fadder og lurer veldig på hva jeg skal gi.. Jeg vet at foreldrene ikke ønsker de "typiske" dåpsgavene som en sølvsparebøsse osv. Jeg vurdere å gi et slik id-anheng, med gravert inn navn og dåps-dato på baksiden. tenker da å gi et som han kan bruke når han blir eldre også. Syns det er litt hyggelig å gi noe han kan bruke resten av livet omtrent. Ikke et slik armebånd som bare passer det første året for så å bli for barnslig f.eks..

Syns forresten forslaget om å betale for time hos fotograf også var et bra forslag.

Har heldigvis to måneder på meg til å tenke på hva jeg vil gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har vært fadder til to gutter. HAr da kjøpt bunadsølje til dem. JEg har valgt en sølje som kan bygges på. Dermed kan han ha den hvis han vil ha bunad som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
  • 1 år senere...
  • 7 måneder senere...

Har tidligere kjøpt pent innbundet eventyrbøker av brødrene grim, Asbjørnsen og Moe, hc Andersen etc. Klassikere som er like fine å lese når man blir eldre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig ☝️🙂, kjempekoselig med bøker 🙂 Jeg kjøpte Hakkebakkeskogen, Kardemmomeby og Karius og Baktus 🙂

Anonymkode: 8f85d...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...