Gå til innhold

Kongsberg VS Tønsberg!


gullet_mitt1

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Er det noen som har erfaringer fra Kongsberg sykehus og Tønsberg? Hadde vært til stor hjelp hvis dere vil dere deres erfaringer med meg=0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

grovt sett slik;

 

Tønsberg er et mye med moderne sykehus, med bad på alle rom,-men der du må regne med å sove på to- eller tremannsrom. Tønsberg har nyfødtintensiv, mens på KOngsberg mener jeg du blir sendt til Drammen ved alvorlige tilfeller.

 

Kongsberg har lengre opphold på barsel, og mer tid til hver pasient, da det er mye mindre trykk på fødeavdelingen der. Venninner av meg har biltt liggende i 5 dager etter fødsel, og vært svært fornøyd med det.

Tønsberg blir du oppfordret til å reise hjem så fort som mulig, gjerne etter en- to netter.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er nå, men for to år siden, måtte du på flere av rommene på kongsberg bruke fellestoaletter ute i gangen. (jeg er litt finslig på sånne ting.. jeg vet..)

 

Ang smertelindring, så har begge sykehus mykenhet, den på kongsberg er forholdsvis ny på den måten at de åpnet for bare to-tre år siden (tror jeg. ta det med en klype salt, var noe sånt de sa på fødselsforberedende kurs på notodden for litt over to år siden.)

 

I 2007 hadde de problemer med lekkasje i lystgassen, sånn at det ikke var noe alternativ, men den feilen må jo være reparert nå;-)

(hehe. men det florerte noen morsomme historier om både leger, jordmor og barnepleiere i svært så godt humør før lekkasjen ble oppdaget.. hehe)

'

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har ingen erfaring med Tønsberg, men var veldig fornøyd da jeg fødte på Kongsberg for tre år siden. Det er en liten fødeavdeling, med 2 fødsler per dag i snitt, så jeg opplever at personalet har godt tid.

 

Vet at de har fødestuer med badekar, men ikke hvor mange. Jeg kom med ambulanse og full åpning, så det var ikke så relevant den gangen...

 

Vi bor langt unna sykehuset og selv om det var fullt på barsel den gangen fikk vi låne en fødestue med 2 senger ("dobbeltseng") den første natta slik at pappaen kunne være der. Neste dag ble vi flyttet til barsel, stort og fint rom med egen do. Dusjen var på gangen.

 

De hadde også et praktisk opplegg med buffet til alle måltider. Erfaringen deres tilsa at barselfamiliene ikke spiste etter klokka, så det var fri tilgang når det måtte passe. Husker ikke middagene, men det var godt utvalg til frokost, ihvertfall!

 

Rolig stemning og ikke noe stress. Vi reiste hjem dag 3, men kunne nok blitt lenger om vi hadde villet.

 

Hadde jeg bare bodd litt nærmere skulle jeg gjerne født på Kongsberg denne gangen også, men jeg rekker neppe frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg fødte på Kongsberg for snart 4 år siden, og satt dessverre igjen med en negativ opplevelse. Hadde nok litt "uflaks" også, for føden var stappfull denne kalde februardagen i 2008 - 7 fødsler på 2 jordmødre, fordelt på to fødestuer og ett bad, trur jeg? Vi ble overflytta til nyfødt intensiv i Drammen utpå natta, så jeg fikk ikke snakket så mye med dem rett etter fødselen. Jeg vil imidlertid rose avdelingen likevel, for da jeg skrev et brev til dem og fortalte hvordan jeg hadde opplevd å føde hos dem, fikk jeg et medfølende brev tilbake, og tilbud om samtale med jordmor. Jeg og veslejenta var der i over 3 timer, og jordmor fikk både to og tre klemmer da vi gikk! :) "Drømmefødsel neste gang!" sa dem, men jeg veit ikke om det går an å love det på forhånd...

 

MEN jordmor Siw Guren, hu er jammen meg ei super dame! Hu tok hand om meg utpå kvelden da vesla var syk og lå til observasjon mens jeg lå aleine på rommet. Aleine og aleine, det var et lykkelig nybakt foreldrepar og en baby bak forhenget, men aldri før har jeg følt meg så aleine, for baby'n min var borte. "Kom skal vi finne baby'n din!" sa jordmor Siw. Hu var også med vesla i ambulansen på vei til Drammen sykehus, og kom faktisk innom dagen etter for å høre åssen det gikk. Utrolig varm og koselig dame, og når jeg nå leser at hu er kommunejordmor på Kongsberg, skulle jeg ønske at jeg ikke hadde flytta derfra! Bor ikke så langt unna, men man må vel til jordmor i sin egen kommune, tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...