Gå til innhold

Hvilken bunad har du?


Lykkepålandet

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål:

1. Har du arvet den eller kjøpt den?hvor mye kostet den?

 

2. Kommer du fra stedet bunaden er fra eller valgte du den fordi den var fin?

 

3. Når får barna deres egen bunad?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Jeg har sunnmørsbunad (ørskogbunad). Min bestemor kommer fra sunnmøre, og har laget bunader til alle barnabarna (både gutter og jenter) Jeg arva min fra oldemor. For 10 år siden laga tanta mi folkedrakter til alle sammen, som var en kopi av en gammel drakt de fant på gården som min tippoldemor har vevd og laget. Et skikkelig familieprosjekt der noen vevde stakk, andre broderte luer, noen lagde søljer og i løpet av en uke sydde vi sammen alle sammen. Det var til bestemor sin 90-årsdag, og det var den beste gaven vi kunne gi henne:)

 

2. For meg er bunad tilhørighet til et geografisk område og en slekt, og jeg kunne aldri ha plukket ut en bunad fra et sted slekte ikke kommer fra. Vår familie er spredd over hele verden.

 

3. Vi har noen enkle barnebunader som går rundt i familien til låns. Til konfirmasjonen håper jeg mine gutter får bunad. Min mann har fått min fars bunad, og han er såååååå sexy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Arvet/fikk i konfirmasjonsgave fra mormor.

 

2. Kommer fra stedet ja. Jeg hadde ikke villet hatt bunad jeg ikke hadde tilknytting til bare fordi den var fin.

 

3. Vet ikke helt. Det har vært vanlig i min familie å få bunad til konfirmasjonen, så jeg regner med vi fortsetter med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har Sunnmørsbunad, jeg fikk den til jeg skulle konfirmeres. Mamma som broderte den, men fikk den egentlig av besteforeldrene mine. Tror verdien da ble satt til 15000(dette var i 1991).

 

2. Jeg er fra stedet bunaden kommer fra, ville ikke valgt annen uansett, syns den er veldig fin.

 

3 "Festdrakt/Folkedrakt" kommer han nok til å få allerede til neste år(litt over 1 år gammel da). Ordentlig bunad blir det nok ikke før han er en del eldre, trolig så gammel at han får velge sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har rogalandsbunad. Fikk den komplett av min mormor, hun broderte og gav sølvet i julegaver og bursdagsgave over flere år

 

2. Kommer fra stedet, hadde aldri valgt den for at den var fin, for den er rett og slett mindre pen

 

3. Jenta mi har hardangerbunad, brukte den første gang når hun var 1 år. Vi har flere deler som vi bruker/tilpasser etterhvert som hun vokser. Får nok rogalandsbunad til konfimasjonen, og om hun ikke konfirmerer seg får hun den nok da alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Har Rogalandsbunad sydd ny til meg. Kostet ca. 10 000 kroner, men det er 18 år siden...

 

2.Faren min kommer fra Rogaland.

 

3.Når de er utvokste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Har nordfjordbunad. Fikk den til konfirmasjonen, så jeg aner ikke hva den koster.

 

2. Jeg har nær tilknytning til nordfjord, så det var naturlig at det ble den bunaden. Vakker er den også=)

 

3. Datteren min har arvet en nordfjordbunad. Men om hun kan bruke den når hun blir voksen, vet jeg ikke. Om den ikke passer, skal hun få seg bunad til konfirmasjonen om hun ønsker det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Østfoldbunad/løkendrakt. Arvet en og kjøpt en. Aner ikke pris.

 

2.Kommer fra stedet

 

3. Hun har arvet en som passer om et par år, dersom hun vil bruke den. Jeg hater bunad og går ikke i kjørt eller kjoler. Det skal min datter få slippe om hun vil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har Nordlandsbunad (blå). Fikk til konfirmasjonen. Kostet vel over 20 000 med alt.

 

2. Er Nordlenning så er derfor jeg har den. Kunne ikke falle meg inn å velge en bunad fordi den var fin.

 

3. Hun har Nordlandsbunad hun også. (2,5 år) Får ikke ny før hun blir konfirmert eller 15/16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Østfoldbunad. Mormor broderte den, og fikk den til konfirmasjonen. Sølvet fikk jeg til bursdager og jul over flere år. Vet ikke pris

 

2. Kommer fra Østfold, men har flyttet til Akershus. Vil at barna mine skal ha Østfoldbunad når den tiden kommer...

 

3. Får bunad til konfirmasjonen. Har flere barnebunader i familien som brukes når de passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har Øst Telemark bunad. Fikk den da jeg var ferdig utvokst.

2. Mamma er født i Brevik og hennes eldste søster med familie bor i Kragerø.

3. Jentene får vel når de er utvokst eller til konfirmasjon, hvis de vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har Gudbrandsdals festbunad, fikk den på konfirmasjonen min, vet ikke komplettpris.

 

2. Jeg kommer fra området for bunaden, og valget falt fordi dette er en bunad familien har.

 

3.Sønnen min på 2 år får bunad i år, han er sunnmøring, og får guttebunaden fra Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Vestfoldbunaden, og det er nok fordi jeg kommer herfra ja. Har fått den av mamma og pappa.

 

Tulla mi fikk strikka vestfoldbunad da ho var 1/2 år, denne har minste arva og eldste fikk den ordentlige Vestfold bunaden da ho var 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Har du arvet den eller kjøpt den?hvor mye kostet den?

 

Mamma har brodert den, min oldemor laget skjorten og sølvet fikk mamma av sine foreldre. Jeg fikk den til min konfirmasjon. Det er en Rogaland bunad

 

2. Kommer du fra stedet bunaden er fra eller valgte du den fordi den var fin?

 

Kommer der fra

 

3. Når får barna deres egen bunad?

Hun har sin egen strikkede bunad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blå nordlandsbunad og har ønsket meg en hele livet for mine foreldre hadde ikke råd til konfirmasjonen.

 

1. Jeg har kjøpt den selv og fått den sydd inn etter min mål hos sydame. Jeg var MEGET heldig med prisen og fikk den for 10 000 komplett med søl, skjorte og sko. (byttet ut skoene og har kjøpt øredobbene og ringen selv)

 

2. Ja jeg kommer fra stedet og hadde da valget mellom blå og grønn. Valgte blå fordi jeg elsker blå :)

 

3. Datteren får bunad når hun konfirmerer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jeg har stakk og liv fra Telemark, kjøpte den selv for noen år siden.Tror jeg betalte rundt 10 000.

 

2)Min far kom fra Telemark og jeg flyttet hit for ca 15 år siden.

 

3)Jentene har fått telemarksbunader når de var nesten 2 år, minstemann fikk vest-telemark når han var 1,5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blå norlandsbunad, mamma kommer fra der den kommer fra. (jeg fikkvelge mellom blå og grønn, siden det er grønn der pappa kommer fra.) Jeg fikkden i konfirmasjons/18 årsgave visstnok. men den dukka ikke opp hos meg før jeg var 26 og da fikk jed den som julegave det året også.

 

 

Om barna mine vil ha bunad så får vi se på det etter de er 15. mulig de heller velger folkedrakt fra farsiden. Han er skotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har Valdresbunaden. Moren min sydde den til meg til konfnfirmasjonen min, så jeg vet ikke hvor mye den kostet.

 

2. Jeg kommer fra samme sted som bunaden ja;)

 

3. Har en "barnebunad utgave" som jeg brukte når jeg var liten, så kommer til å gi den videre, om noen år når den passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har Vestfoldbunad med blå stakk, og den fikk jeg til konfirmasjonen.

 

2. Jeg kommer fra Vestfold. Ville aldri valgt en bunad jeg ikke hadde tilknytning til.

 

3. Sønnene mine får bunad den dagen de er utvokst, hvis de ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Fikk i konfirmasjonsgave (usydd - mormor sydde den i løpet av et par år etter konf'en). Tror den kostet ca 22 000,- usydd, men med sølv.

 

2. Sort sunnmørsbunad, morfar er sunnmøring.

 

3. Bunad får de når de er så godt som ferdig utvokste, vi har små festdrakter til de blir ca 10 år, så rondastakk og rutaliv som kan brukes opptil voksen alder/til de får bunaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Den gamle Valdresbundaen (sort) og fikk den til konfirmasjonen, ny. Mamma boderte både min og søstern sin.

 

Jeg er fra Valdres, men har ingen slekt der fra...

Ville aldri hatt en bunad bare pga utseende. Bunad menerjeg skal ha en tilhørighet... Og jeg synes det er mer rett å ha en derfra man er selv og ikke derfra slekta er.

 

Ungene har hatt festdrakter fra fødsel (de får av mormor) og om de noen gang vil ha bunad skal de få det til konformasjon =)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. jeg har nordlandsbunad, blå, som jeg fikk av mine foreldre til konfirmasjonen. Vet ikke pris. Dette er uansett urealistisk siden jeg ble konfirmert i -81..

2. Er nordlending, derfor nordlandsbunad. Mener det er en viktig tradisjon å ta vare på. DEtte at man har tilknytning til stedet.

3. Eldstejenta fikk blå nordlandsbunad til konf. Husker kke hvor mye vi betalte, men den ble brodert av en tante. sølvet hadde hun fått i julegave opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Vest-Agder stripestakk.

1. Kom vel på rundt 20 med sølv. Kjøpt til meg selv i 2008.

2. Ja, den er fra hjemstedet mitt

3. Kommer til å motivere barna til å ønske seg bunad, anger på at jeg ikke gjorde det til egen konfirmasjon. Men vil de ikke, så skal jeg ikke tre den ned over hode på dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du arvet den eller kjøpt den?hvor mye kostet den?

Kjøpt den, med litt hjelp fra mamma og bestemor. Den var på tilbud tl 16 000 med sølv.. så måtte bare slå til.

Løken drakt

 

2. Kommer du fra stedet bunaden er fra eller valgte du den fordi den var fin?

"alle" har den her.. syns den er fin.;)

3. Når får barna deres egen bunad?

Får vel til konfirmasjon,. snuppa iallefall. Liker ikke bunad på gutter( eldre).. men tror kanskje jeg kjøper en mini utgave til snuppa om noen år også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Fått til konfirmasjon av mine foreldre:) Kostet vel rundt 15000 uten sølv. Har arvet sølv fra mormor. Har fått veske som tilhører bunaden i ettertid av mamma og pappa.

 

2. Kommer fra stedet ja:) Synes ikke det er rett å bare velge hvilken som helst bunad bare fordi man synes den er fin...

 

3. De kommer vel å få til konfirmasjon tenker jeg:) Går i festdrakter nå;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...