Gå til innhold

Hva skal barnet hete???


happymednr3 :-)

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

  • 5 år senere...

Annonse

Vi ville ha navn som ikke mange barn i en mengde snur seg etter, så vi har ei Winona og ei som har Oxana som andre fornavn. Winona er for øvrig et ord på indiansk Sioux Lakota som skrives wino`na, og betyr førstefødte datter, dersom det er datteren som er eldst. Jeg valgte dette navnet for 12 år siden, men jeg har aldri hørt andre som har tatt navnet her i landet, og har heller ikke sett det kommet inn i bøkene med navnevalg. Vil iallefall anbefale dette navnet, for det mange som har lurt på hvor navnet kommer fra og sagt at det er et veldig fint navn. Denne gangen er det ei Natalie eller en Isak som kommer til oss.

:) Hei ser Dere mener Dere har aldri sett eller hørt navnet Winona blitt brukt i Norge. Der må jeg nok skuffe Dere. Vår Winona Snefrid ble født 23 september 1997, og er no 17 år. Navnet ble bestemt tidlig pga min fasinasjon for Lakota folket . Tror allerede på 1990 talet hadde jeg tenkt på det. 93 ble jeg sammen med mora og fra da til 97 ble navnet bestemt. På Sioux Lakota skrives det : Wehnonha, har ikke Lakota ordboka her no, men noe i den retningen . Og er riktig som poengtert , ordet for Førstefødte datter, og er fra præriefolket , Teton,Brule, og mange andre stammer som faller under Lakota nasjonen. Men det er en for lang debatt å komme innpå  . Winona er og ett stedsnavn i USA og ei skuespillerinnes navn : Winona Ryder .

Mvh Kevin , Stranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...