Gå til innhold

har bestemt meg for å adoptere bort barnet mitt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

men dette har jeg jo ikke peiling på.. hehe..

hvem skal jeg snakke med?

går det an å være med og bestemme hvem jeg vil ha som foreldre?

får de barnet med en gang det blir født? jeg vil ikke at barnet skal være alene. jeg skal ta keisersnitt og vil absolutt ikke se barnet i tilfelle jeg får en tilknytning til det som gjør det vanskeligere. vil at barnet skal ha noen andre å være hos fra starten av.

dere som vil adoptere, noen som vil ha et norsk barn? eller tenker dere at barn har det bra i noge uansett og dere vil "redde" noen fra et annet land som virkelig trenger det? dere kan vel velge hvilket land dere får barnet fra? hehe vet det er mange spørsmål.. skal til samtale på fødeklinikken om et par uker. kan jo spørre de da? jeg vet jo ingenting jeg hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regelverket er slik i norge at barnet må i fosterhjem i noen mnd før det kan adopteres bort. Dette er fordi det er "angrerett" for biologisk mor og i norge mener de at barnet har det best med mor omtrent uansett. Er ikke alltid logisk. De vil antageligvis prøve å overtale deg til å beholde barnet....bare så du er klar over det.

 

Du kan ikke velge hvem som får adoptere barnet.

 

Det du kan gjøre hvis du har noen i familien som ønsker å oppdra barnet er å si til bufetat at du ønsker at barnet kommer i fosterhjem. Du vil da kunne ha kontakt med barnet og det vil kunne bli adoptert av fosterforeldrene ved et senere tidspunkt.

 

Det er kjempelang kø på å få adoptere norske barn. Mange fremtidige foreldre der ute som går å håper på et lite ønskebarn som kan bli en del av familien.

 

Lykke til med avgjørelsen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for hjelp;) håper det er flere som vil ha et norsk barn. er redd ingen søker om det siden det er så sjelden og lang kø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Som hun over her sier, er regelverket slik at du ikke kan adoptere bort et barn rett etter fødsel. Barnet vil først bli sendt i fosterhjem, og må bo der over en lengre periode før en evt. adopsjon kan skje. Du har ingenting du skal ha sagt i en slik adopsjonssak, velger du å gi opp barnet ditt, overlater du jo ansvaret til andre.

 

Jeg må allikevel spørre; hvorfor ønsker du å adoptere bort barnet ditt? Skjønner at det må ligge en litt vanskelig situasjon bak dette, kan allikevel garantere at du kommer til å få hjelp (både økonomisk og psykisk) om du velger å beholde barnet. Du er jo såpass storsinnet at du allerede vurderer å adoptere bort ditt eget barn, det tolker jeg dithen at du også kan ha viljestyrken og ressursene til å kunne klare å oppdra dette barnet selv!

 

Allikevel, du får ha lykke til med alt, uansett hva du velger. Du vil nok oppleve forsøk på overtalelse (for at du skal beholde barnet) - men valget er jo helt og holdent ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle adopsjonssaker i Norge blir behandlet av samme instans. Man ringer og forklarer situasjonen, og avtaler et møte der de kommer og vil treffe deg osv. Når man har født velger man om man vil se barnet eller ikke. Det blir så plassert i et beredskapshjem i 2 mnd der man kan besøke og ha den kontakten man ønsker/ikke ønsker. Man kan ombestemme seg ihh til adopsjonen i denne perioden. Så, etter 2 mnd, da kan man skrive under på adopsjonspapirene. Barnet blir da hentet og er ute av livet ditt. Når det er 18 år får de automatisk brev med opplysinger om biologiske foreldre/evnt bare mor dersom far er ukjent. Barnet blir på ingen måte underlagt barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter ultralyden fikk jeg en helt annen termin enn det jeg hadde trodd og i følge den er barnet et resultat av en voldtekt. jeg har hatt det skikkelig vanskelig og søkte om senabort men det var for sent og jeg fikk ikke. men jeg har ingen andre følelser enn hat for dette barnet. (vet det er fælt å si det men sånn er det) så det er ingen annen utvei for meg nå dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff og huff så tragisk å lese=(

 

jeg håper du velger å beholde lille babyen din. jeg kan skjønne at du føler hat. men tenkt på den lille uskyldige da. den vil jo ha mammaen sin. herregud jeg skjønner ikke at folk klarer å adoptere bort barnet sitt.

 

man bærer på det i 9 mnd og fødselen er jo en stor opplevelse også skal man dra fra sykehuset uten en baby etterpå. det hadde jeg ikke klart. men så har mine barn kommet fra mannen i mitt liv også da=)

 

du vil ikke føde barnet og få det inntil deg med en gang, og ha det hos deg den tiden du er på sykehuset. og se da om du faktisk klarer å dra derfra uten barnet? kanskje du ombestemmer deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh.. ja jeg vet det er vanskelig å forstå. jeg får keisersnitt så det blir nok lettere da. jeg vet jeg kan ombestemme meg senere. selv om jeg ikke kan tro at det kommer til å skje, så er det fremdeles ikke for sent hvis jeg plutselig skulle føle et savn. har ikke barn fra før så jeg vet jo ingenting om de følelsene som kommer. nå er faktisk ikke jeg den eneste som har skrevet her inne at jeg vil adoptere bort barnet. men statistikken viser at det er mindre enn 1 barn i året som er født i norge som adopteres bort. så det er vel ikke uvanlig å ombesteme seg. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker bare å nevne dette for deg;

 

Har en bekjent (eller, egentlig en jeg kjenner veldig godt) som ble gravid under en voldtekt og var seksten år gammel. Vedkommende valgte å adoptere bort datteren sin (dette var ikke i Norge, men USA) og har tatt dette helt fint. Hun har den dag i dag to barn, og sier selv at hun ikke tenker veldig mye på det, og at det var riktig valg for henne! Ta det valget du føler er rett for deg! Du gjør ikke barnet noe vondt ved å adoptere det vekk - du er heller storsinnet og ser dine egne begrensinger. Lykke til uansett hva du måtte velge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei.

Syns det er kjempe fint at du adopterer bort barnet.

Er jo så mange som ikke kan få barn men ønsker det så sterk:)

Håper det går fint med deg å at den lille får et fint hjem:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Annonse

  • 1 måned senere...

Heihei

Jeg er selv adoptert, da jeg ble født ble jeg sendt direkte til barnehjem, da jeg var 6 mnd ble jeg adoptert, har aldri hørt at noen jeg har snakket med som er adoptert noen gang har måtte i fosterhjem først, høres veldig rart ut. Vet også om barn som hat vært 1 uke da de har fått nye foreldre, adoptivforeldre.

 

Anonymous poster hash: 78ff3...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er slik i Norge i dag at babyene kommer i beredskapshjem eller fosterhjem. Så senest i forrige uke en annonse der Oslo kommune søkte fosterhjem for babyer 0-6 mndr hvor det sto at for 3 av dem var det med tanke på adopsjon.

 

Dette er for å sørge for biologisk mors rettigheter.

 

Faktisk er det også lignende regler for barn som adopteres fra enkelte andre land

 

Anonymous poster hash: a14aa...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik i Norge i dag at babyene kommer i beredskapshjem eller fosterhjem. Så senest i forrige uke en annonse der Oslo kommune søkte fosterhjem for babyer 0-6 mndr hvor det sto at for 3 av dem var det med tanke på adopsjon.

 

Dette er for å sørge for biologisk mors rettigheter.

 

Faktisk er det også lignende regler for barn som adopteres fra enkelte andre land

 

Anonymous poster hash: a14aa...715

 

Dette stemmer ikke dersom det er snakk om samtykke adopsjon, da kommer barnet rett til sine adoptivforeldre. 

 

Anonymous poster hash: 1b8f8...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er slik i Norge i dag at babyene kommer i beredskapshjem eller fosterhjem. Så senest i forrige uke en annonse der Oslo kommune søkte fosterhjem for babyer 0-6 mndr hvor det sto at for 3 av dem var det med tanke på adopsjon.

Dette er for å sørge for biologisk mors rettigheter.

Faktisk er det også lignende regler for barn som adopteres fra enkelte andre landAnonymous poster hash: a14aa...715

Nei, den annonsen gjaldt fosterbarn der en tenker adopsjon etter barnevernlovens paragraf 4-20, ikke ordinær adopsjon.

 

Anonymous poster hash: 9d37d...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...