Gå til innhold

Er jeg fru eller frøken? Er separert og har mannens ettenavn....


SOMMER :)

Anbefalte innlegg

Mye rart man lurer på...:-)

 

Men jeg tok altså mannens etternavn da vi giftet oss. Bruker fiktive navn her. Var da frøken Dahl som ugift og ble fru Hansen som gift. Er nå separert. Er jeg nå frøken Hansen? Føles liksom helt feil. Ikke det at jeg kaller meg verken frøken eller fru.. Men det hender jo andre, litt eldre mennesker gjør det... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånt lurer jeg også på....

 

Jeg er skilt (så jeg er hverken gift eller ugift) - jeg kaller meg Fr. eller Ms. på engelsk.

 

Jeg lurer på om jeg kan bære konetamper til bundaen min, jeg :-) Det er jo bare for gifte fruer... men jeg er jo ikke ugift frøken, heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg blir nå kalt frøken av folk selv om jeg er gift jeg. Men de tror gjerne ikke jeg er gift, ser ikke så voldsomt gammel ut. ha ha:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er frøken. I hvert fall som skillt.

 

Jeg har også eksmannens etternavn, men aldri referert til meg selv som frk. eller fru. Men, i teorien er jeg nobody's wife, ergo frøken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken er vel for de ugifte? Som has been gift - kan jeg jo aldri mer bli ugift :-)

 

Jeg skiftet aldri navn - og har egentlig aldri tenkt på megselv som hverne Fru (*grøss* det høres så satt ut) eller Frøken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende. Ups, hva er vi da da?

 

Fru høres litt selvutslettende ut. Som i du Hansen sin Fru. Frøken er litt pikekos-kinda.

 

Da vet jeg ikke hva vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da er jo fru og det er greit. Men jeg har mitt eget navn, så da er jeg "fru mitt eget navn" ikke sant? Ikke fru "mannens etternavn"? For det går ikke. Da må han i tilfelle være "herr mitt navn" også, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp var de gifte fruene veldig stolt av å være Fru... Da var det gjerne Hr Bjørn Hansen og Fru Bjørn Hansen... Som om damen hadde opphørt å eksistere som individ - og nå bare fantes i kraft av sin ektemann...

For ikke snakke om de veldig fine på det :-) Hr. Ingeniør Hansen og Fru Ingeniør Hansen. *grøss*

 

Jeg er sånn sett lykkelig som Fr. (Frk., Fru og Fr.) En tittel som stolt bæres av gamle ugifte frøkner og fraskilte alenemødre (som jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske at vi kvinnnene også hadde en "nevnelse" som ikke lot oss bli definert ut i fra mannen. Forkortelsen Fr. er jo fin, men vi mangler en muntlig vri.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA, hvor tittelen brukes oftere enn i Norge (dog har de sluttet med å si Mrs. John Smith), er jeg ganske enkelt Ms., selv om jeg er gift, fordi jeg har beholdt pikenavnet mitt. Hadde jeg tatt mannens, hadde jeg vært Mrs. Før jeg giftet meg kunne jeg vært enten Miss eller Ms.

Ms. er egentlig en betegnelse som man kan bruke hvis man ikke ønsker å definere seg selv som gift eller ugift. Dermed kan man også kalle seg Ms. som gift MED mannens navn, om man ønsker.

 

Dette svarer jo ikke på spørsmålet ditt i det hele tatt. Jeg tror man er fru i Norge hvis man er eller har vært gift. Hvis man har beholdt sitt eget navn, blir det galt, tror jeg. Skikken er så gammeldags, fra før kvinnene beholdt etternavnene sine, og jeg tror ikke noen ny regel har erstattet den gamle. Så jeg vet ikke. Ingen tittel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er da vel bare frøken hvis man aldri har vært gift, man beholder fru tittelen etter ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gang fru, alltid fru. Det blir noe lattelig om jeg skulle blitt kalt frøken, om jeg skulle blitt skilt nå. Blir helst ikke kalt fru heller, for den saks skyld. Heller ektefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me hvlken fru er jeg da for eksempel? (innlegg i denne tråden lenger oppe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er vel fru vel, på lik linje med de som er blitt enker. De går jo ikke tilbake til å bli frøken.

Dessuten har jeg hørt at definisjonen frøken ikke finnes i Norge lenger, og at alle betegenes som fru, men om det er sant, det vet jeg ikke;o)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal du ikke bytte tilbake til ditt eget etternavn?

Er det vanlig å beholde mannens selv om man er skilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far har flere ganger påstått hårdnakket at det for endel å siden ble bestemt at alle kvinner over 18, gift, eller ei, skilt, gammel jomfru osv, skulle tiltales med FRU. frøken er etter en slik definisjon kvinner og jenter under 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe morsomt med mange svar.. :-)

 

Er litt glad begrepet fru/frøken ikke blir brukt så mye lenger. Føler jeg er over frøken-stadiet. Men blir litt feil med fru også. Da føler jeg meg gift. Jaja det finnes kanskje noen regler et sted...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes titler lenger, da? Nei, det hadde jo ikke vært noe hyggelig å være den eneste uten tittel, liksom ;-)

Men siden ingen bruker titler uansett, så har det vel ikke vært noen grunn til å bestemme hva tittelen til noen i din situasjon bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tiltalt med "frøken" på jobb her om dagen. Og måtte selvfølgelig understreke overfor kunden (som forøvring jeg mistekte for å være morsom på min bekostning) at frøken var jeg for to bryllup og en skilsmisse siden. Har forøvrig opplevd bare en gang at en kunde (eldre kvinne) presenterte seg med fru, mannens tittel, fornavn og etternavn. Hva hun het til fornavn sa hun ikke. Han hadde en fin tittel da:) Snodig og veldig gammeldags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...