Gå til innhold

Volda er ei fantastisk fødeavdeling


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har født ein gong i Volda og ein gong på eit anna sjukehus. Det er fantastiske jordmødre i Volda og god atmosfære. Eg hadde nok litt fødselsangst då eg kom inn, men dette vart oppfatta. Dei tek godt vare på deg når du føler deg hjelpeslaus og litan...Fekk epidural utan å måtte mase meg til det, og det er eg evig takknemeleg for at eg fekk. Alltid nokon som opplever negative ting uansett kor ein føder, men mi erfaring er 100 % positiv ang Volda sjukehus. På større sjukehus er sjansen større for at du ikkje vert sett og overlatt til deg sjølv om du er furstegongsfødande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg også var kjempefornøyd med Volda til en viss grad. Jeg var førstegangs, med fødselsangst..Ble lovet epidural, men når fødselen kom så langt ble jeg nektet det. Det ødela litt av min opplevelse der...Så neste gang skal jeg ikke føde der. Tror jeg hadde fått en bedre opplevelse med epidural.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

eller så er det noen som ikke får tid til å ta det

eller har for svake rier eller noe sånn...

 

Det vanligste hinder for epidural går nok på kapasitet, at det ikke er tilgjengelig personell som kan sette/overvåke, evt sjefete jordmor eller at epiduralen etterspørres så sent at risikoen blir stor i forhold til nytteverdien.

 

Dessuten er det langt vanskeligere å sette epidural på svært overvektige personer.

 

Klarer man ikke å sitte helt stille når det stikkes, kan man ikke få epidural, fordi da er faren for å stikke feil, for stor.

 

Går fødselen veldig raskt, er det heller ikke alltid man kan få epidural.

Andre ganger er det andre ting anestesilegene skal gjøre som haster mer, slik at man må vente på epidural og man kanskje kommer for langt i fødselsforløpet.

 

Epidural har endel bivirkninger som f eks riesvekkelse, så hvis det ikke er medisinsk indikert så syns jeg ikke man burde få det. Selv fødte jeg uten noen form for bedøvelse, og det gikk kjempefint. Jeg syns det burde være opp til en lege å vurdere om en fødende skal få epidural eller ikke.

 

Det ER opp til legen å vurdere om den fødende skal få epidural. Heldigvis er det ikke lagt opp til at legen skal gi blaffen i at den fødende mener at hun har uutholdelige smerter, det er mange nok med ekstrem angst for å føde og fæle fødselsopplevelser som det er.

 

Kontraindikasjoner:

• Blødningssykdommer

• Hypovolemi

• Pågående blødning ved abruptio/ placenta praevia

• Forsiktighet ved alvorlig preeklampsi/HELLP

Tromobocyttverdien må være over 80

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...