Gå til innhold

Noen spørsmål om barnehage


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan følte dere det første gang dere var innom barnehagen? Jeg ble ikke helt overbevist da jeg var innom og hilste på, men vet ikke om det var fordi jeg gruer meg til å sende mini ifra meg, og som mamma er generelt skeptisk. Tenker at det kanskje ikke er så uvanlig at man har litt blandede følelser til barnehagen?

 

Og så det andre spørsmålet: Ville dere vurdert en barnehage som medførte at den ene av foreldrene (i vårt tilfelle meg) måtte reiser to timer med kollektivtrafikk for å få levert barnet og så komme seg til jobben? Jeg føler at det kanskje blir litt vel lange dager, men samtidig så trenger vi sårt en barnehageplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var da virkelig aldri meningen å være anonym. Kan forresten nevne at vi har det luksusproblemet at vi har mulighet til å få barnehageplass i to barnehager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var lang reise 2 timer, altfor slitsomt, spør du meg. Den av dere som har barnet mest bør ha barnehagen i nærheten av hjemmet evt den uten bil etc.

 

Tror nok ikke jeg ville hatt 2 forskjellige barnehager. Greit at ting er mest mulig gjenkjennelig når barnet er på bortebane. I grunnen litt vanskelige spørsmål å svare på når jeg ikke er i en lignende situasjon, jeg tror du vet best.

 

Tror den følelsen du har om barnet vil trives eller ikke er bare sunn og skeptisk hønemor tanke. Etterhvert når barnet og du blir kjent med barnehagen, blir den en trygg og god plass å ha barnet i, iallefall har det vært slik når jeg har hatt eldstejenta i barnehage. I starten, før man blir ordentlig kjent med barnehagen er man selvfølgelig skeptisk, men jeg tror det er bare sunt:)) Håper du får ei fin ordning, som fungerer i hverdagen:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg uttrykte meg litt uklart. Det er ikke sånn at vi vurderer å ha han i to ulike barnehager samtidig, men det at vi har mulighet for å få plass i to forskjellige barnehager, og vi vet ikke hvilken vi skal gå for, om noen av de.

 

Den som ligger langt unna virker veldig fin, men jeg kvier meg litt for å skulle reise to timer på morgenen, spesielt siden jeg allerede tilbringer 1,5t om dagen på å reise med buss, og denne barnehagen medfører nesten en dobling i reisetiden min. Til sammen blir det nærmere tre timer med reising om dagen - gitt at bussen er i rute. Hvis ikke kan det komme på over tre timer. Tror det vil bli tøft, og synes heller ikke at det er riktig å utsette mini for nesten en time reising på morgenene. Det blir jo ikke mer enn femten minutter hjem på ettermiddagene siden det da vil være mannen min som henter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida - jeg synes det hørtes fryktelig slitsomt ut å reise så langt for barnehagen. Men det kommer jo an på hvordan arbeidstider dere har og sånn da - her i huset hadde det aldri gått pga. våre arbeidstider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor skal først i barnehage til hsøten, men deler gjerne erfaringer fra storesøster :-)

 

Første gangen vi var i barnehagen var en svært positiv oppplevelse. Noen måneder før hun skulle starte fikk vi et veldig hyggelig brev fra barnehagen med masse infromasjon mv. Det sto også at vi var hjertelig velkomne til å besøke barnehagen før start. Så vi dro på besøk en sommerdag og ble riktig godt modtatt av barn og voksne. Førsteinntrykk teller veldig mye og jeg ville også vært skeptisk om jeg hadde blannede følelser. Men man må jo også gi det en sjanse.

 

Andre spørsmålet dit. 2 timers reisevei ville jeg vurdert som alt for langt, både for deg, men særlig for den lille! Det vil også kunne medføre en rekke praktisk problmer såom hvis dere må komme til barnhagen senere på dagen dersom mini blir syk, skal til legen el.l. da må du nesten ta fri en dag bare for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer Nungo på det med reisevei. Nå kommer det jo ann på hvor "nøden" du er på plassen da og hvor lang venteliste det er på barnehager i kommunen. Det kan jo hende at du kan ta plassen og så heller søke om overflytting til en nærmere barnehage etter hvert. Men ellers vil jeg si at to timer er alt for langt. Ikke bare selve veien, men det er noe med at når de små begynner i barnehagen så setter du pris på all den tiden du kan få med dem, da er det litt trist å bruke den tiden på å sitte på offentlig kommunikasjon.

 

Vi hadde ikke veldig positivt førsteinntrykk av barnehagen, men vi visste liksom ikke hva vi skulle forvente. Dessuten så fikk vi så lite informasjon. Men nå som vi har blitt kjent med barnehagen har vi egentlig veldig lite å klage over. Så førsteinntrykket behøver ikke å bety alt. Men om du kjenner virkelig sterkt mot barnehagen så kan det jo være greit å ha antennene ute i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig ment hele veien at to timer ble alt for lang reisetid, og hadde vel mer eller mindre bestemt meg for at det ikke var aktuelt når jeg skrev innlegget, men følte samtidig at vi trengte barnehageplassen.

 

Idag tok vi en tur opp i den andre barnehagen begge to og fikk et helt annet inntrykk. Har allerede sendt bekreftelsen på at vi tar plassen og merker at det var godt å ta en avgjørelse på det. Blir nok litt trist å sende trollungen avgårde i barnehage, men denne plassen var bare på 50% så da vil jeg fortsatt få noen dager i uka hjemme med mini. Det er jeg kjempeglad for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at det ordner seg for dere;) Ja, nå ser jeg at jeg har misforstått innlegget på mange måter. Tror du vil få barnet til å trives i barnehagen, som regel går det over all forventning. Du er jo også litt heldig som får en rolig start med å kunne gå 50 % hjemme med barnet i starten i og med at det ikke er 100 % barnehageplass dere fikk. Jeg nyter dagene jeg har med gutten min på fridagene mine i og med at jeg jobber 80 % og godt er det, iallefall å ha det sånn en stund framover:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...