Gå til innhold

Kan noen hjelpe oss? Vi er så fortvilet!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei jente som nå er 10,5 mnd. Fra hun var 4mnd sov hun hele natten. Dette endret seg for 2 mnd siden. Plutselig begynte hun å våkne midt på natten. Hun virker helt våken og blid og fornøyd når hun våkner, men om vi ikke kommer inn til henne med en gang bryter hel**** løs. Hun gråter ikke, hun VRÆLER. Vi går inn og trøster, uten at det hjelper. Kan bære på henne i opp til 3 timer på natten og hun bare hyler. Har vært hos lege, men de kan ikke finne noe galt. (ører+++) Helsesøster hadde bare råd om at en av oss måtte få seg en seng inne hos henne og ligge der om natten. Det vil vi ikke. Da blir hun jo avhengig at vi må være der for at hun skal sove. Det ENESTE som hjelper på natten er å gi henne melk. Vi gir henne litt, og hun sovner og sover til 7-8. Nå, etter 2 mnd med dette, er det blitt slik at vi gir henne melk med en gang hun våkner fordi vi vet at hun kommer til å skrike å holde alle de andre som bor i huset her våken i et par timer før vi alikvel gir opp og gir henne melk. Vi er skikkelig fortvilet nå. Er det noen som har noen gode råd om hvordan man skal komme ut av denne onde sirkelen? Hva skal vi gjøre på natta for at hun ikke skal våkne og vi slipper gi henne melk. Alle råd tas imot med stor takk!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hatt d akkurat på samme måte, tror d er en periode de fleste har, men er utrolig slitsomt.

Har dere prøvd å tilby bare vann noen netter?? Hvis man gjør d og går og lar henne skrike... Tror man bare må ta opp kampen, stort sett går d kanskje 3 netter me skrik før d gir seg... Men er lett å gi etter, har gjort d selv.. Håper d ordner seg snart;0)

Lykke til;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd å trille henne i vogna? Da jeg vente min lille snuppe av nattmating i 6mnd-alderen brukte jeg trilling i vogn, og det fungerte kjempefint. Hun er så og si utrøstelig når hun får det for seg at hun vil ha puppen - men vogna gjør heldigvis underverker. Det var mye trilling foran låven (5-90min pr våkeperiode) i starten, men det tok bare 3-4 netter før hun så ut til å slutte å vente servering.

 

Det hender fortsatt at jeg tyr til vogna hvis hun plutselig får lyst til å stå opp ved 5-6-tida om natta, men pga snø og kulde triller jeg henne bare frem og tilbake over dørmatta i gangen. Ikke like effektivt som å gå ut, men det funker =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en slik periode med min sønn på 11 mnd..Men han gråt ikke lenger når han ble tatt opp.

 

Kan det være at hun har blitt vant til å få melk på natten slik at hun skriker av sult?

Da må dere jo i så fall prøve å avvenne henne med melken, men skjønner jo at det ikke er så lett om hun bare skriker.

Kanskje der kunne gitt mindre og mindre melk, slik at overgangen ikke blir så stor?

 

Ellers så er jo det tipset helsesøster sa faktisk ikke så dumt. Det var det som hjalp her.

Sønnen min våknet hver natt og var våken et par timer, han gråt om han var i sengen sin, så jeg tok han opp. Endte med at jeg tok en lettvint løsning og tok han opp i vår seng. Da begynte han bare å herje i sengen vår, så da ble det til slutt melk.

Etter en stund med dette fant jeg ut at nå var det nok. Nå fikk han ikke lenger komme opp i sengen vår. Om han gråt løftet jeg han opp og trøstet han, men la han ned i sengen igjen etterpå. Dette ble jo selvfølgelig ikke godkjent. Så jeg la meg inne hos han i 2 netter. Det var det som skulle til. Nå sover han natten gjennom :)

 

Tror det har noe med trygghetsfølelsen å gjøre. Det kan jo være verdt et forsøk. Tror ikke du blir nødt til å sove der inne lenge. Når hun har skjønt at du er i nærheten og sover, flytter du ut igjen. Men da er det nok viktig at om hun våkner og roper på deg, at du da er rask til å komme. Slik at hun skjønner at selv om hun ikke ser deg, så er du i nærheten.

(Men du burde nok ikke sove der inne for mange netter, slik at hun blir vant til å ha deg der; 2-3 netter kanskje)

 

Men jeg vet jo ikke om dette hjelper for deg, spesielt ikke siden du sier hun gråter så mye.

Hvis du fortsatt tror det kan være pga smerter ville jeg krevd at legen skulle undersøke mer.

 

Vet ikke om dette hjalp deg noe, men ønsker deg masse lykke til.

Det er utrolig slitsomt mens det står på, så jeg håper det løser seg fort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle 3. Vann funket dessverre ikke. Da ble hun bare enda mer sint. :S

 

Vi har etter mange råd bestemt oss for å sette hardt mot hardt. Det er helt stopp på melk om natten! Hvis hun våkner og hylskriker skal jeg oppholde meg på rommet hennes uten å snakke med henne, bare legge henne ned i blant til hun gir opp. Fått vite at det som regel tar 2-4 netter så er det greit =) Håper det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får satse på d;o)! Og hvis dere bytter på annenhver natt er d lettere for dere for d er slitsomt mens d står på, mn verdt d hvis d funker:o)

 

Masse lykke til;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det det sånn m nr 1 her i huset... Jeg ammet da, så han fikk litt hver natt til han var 19 mnd, da beg jeg å gi han vann!! Han er 3 år om 1 mnd og våkner fortsatt om natten...kommer da inn til oss å legger seg=) Han er nok blitt vant til den nærheten ja=) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

 

Har nå drevet på i 4 netter. De første to hadde vi opp til 1 time hvor vi konsekvent gikk inn til henne når hun gråt og la henne ned igjen uten et ord (med noen minutters mellomrom). Hun var helt fortvilet og forsto vel antagelig ikke hvorfor vi ikke kom løpende med trøstende ord og flaske for å roe henne ned. Men det gjorde vi IKKE! Hun sovnet til slutt utslitt av all skrikingen. De to neste nettene har hun sovet fra 19.30-07.00 uten å våkne en eneste gang. Så det eneste jeg lurer på nå er hvorfor i all verden vi ikke har gjort dette tidligere, hehe... Men takk for gode råd! Dere var til stor hjelp! Og takk for trøstende ord og forståelse! Det betyr mye når man er dødsliten og fortivla...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...