Gå til innhold

Dere som er hjemme: Hvordan er dagene med en ettåring?


Gjest

Anbefalte innlegg

Mini leker mest alene nå for tiden. Jeg har kommet over den forestillingen om at han måtte få full oppmerksomhet dagen lang, men holder meg alltid i nærheten. Passer på å leke litt med han sånn innimellom, og gir han selvfølgelig full oppmerksomhet når han ønsker det. Herjer litt med han ved å "jage" han når han krabber opp i sofaen eller gjør andre ulovligheter, det synes han er kjempemorsomt. Ellers leser vi litt bok i løpet av dagen, bygger litt med klosser og holder på med putteboksen.

 

Vi går ikke på noen aktiviteter, men sørger for å få oss en tur ut hver dag. Da triller vi tur, aker akebrett, leker litt i snøen eller lignende. En gang iblant blir det en bytur, men stort sett holder vi oss i nærheten av hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagene går fort, de :-) Lillemor leker ikke så mye alene men så er ikke vi så mye alene heller. Morgene går med daglige rutiner til vi har fulgt storesøster i barnehage kl. 9. Lillemor er med i vognen - barnehagen er ca. 10 minutters gang hjemmefra. Hjemme igjen leker vi, går rundt, spiser etc. To dager i uken er vi i åpne barnehage fra 10 - 12. Hun kan sitter 15-20 minutter i lekegrinden sin og leke mens jeg gjør husarbeid. Så er det sovestund 12 - 14, og kl. 15 går vi for å hente storesøster. Bortsett fra åpen barnehage er vi ikke så mye ute. Lillemor liker for tiden svært dårlig å kjøre vogn, så det blir lite trilleture. Vi har tatt noen ture på akebrett, men blir fort kaldt for henne nå om dagen. Byture blir det lite av :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så annerledes hos oss. Minibolla styrer rundt her hele dagen, fram og tilbake mellom stue og kjøkken hele tiden :) Han er en utålmodig sjel, så det blir lite boklesing ol. Han elsker å leke "gjemsel." Jeg krabber ut av synet, så kommer han etter for å lete etter meg. Det er stor stas :) Ellers blir det en bytur eller to iløpet av uken, og en trilletur her og der. Jeg er ikke i så veldig god form om dagene, så det er ikke så lenge jeg orker å være ute.

Vi har ikke fått bhgplass og regner ikke med at vi får det før til høsten, så vi har mange koselige måneder sammen å se frem til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei lita jente som kun vil leke alene når hun skal "gjøre ærender".. Så her må nok mamma aktiviseres like mye som minste! :o)

 

Morgenen starter jo rundt 06, da går det i ett med påkledning og frokost av begge barna. Så er det litt lek en stund før vi får til et måltid i 9-tiden. 9.15 går vi i barnehagen. Selv om den ligger rett ved så tar det gjerne litt tid. Helene blir lagt i vogna og sovner gjerne før vi kommer hjem. Sover til ca 12. Mens hun sover passer jeg på å dusje, spise og gjøre litt husarbeid. Når hun våkner er det mat. Så leker vi en liten stund. I blant går vi bort til senteret, men Helene synes ikke det er så veldig stas. Mellom 14 og 15.30 henter vi storebror i barnehagen. Bruker gjerne lang tid på det, er ofte borte 1-2 timer.

 

Så det er ikke mye som skjer til vanlig, 1-2 ganger i uka reiser vi på lunsj besøk til venninner av meg. Tenker ellers å gå i åpen barnehage etter hvert, håper bare Helene kan starte luren sin litt senere på formiddagen snart. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...