Gå til innhold

DITT BESTE HUSMORTIPS! -holdes oppe! :)


anjaslilje

Anbefalte innlegg

Våtmopper alle gulv hver dag. De selger billige som passer til Jiff moppen på nille, de bruker vi mye av.

Jeg følger en liste med ting jeg gjør hver dag, slik holder jeg huset i en grei tilstand. Og i løpet av en uke kommer jeg meg gjennom alt uten å bruke timer i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aller beste middel for hvitt tøy er Biotex-white. Gule og grå plagg blir hvite igjen.

 

-For strykefeie skjorter. Ta de under vasken på badet etter vask, heng de dryppvåte i dusjen. Blir glatte og fine.

 

-Bruk den gamle oppvaskkosten til vask av servant og fliser i dusj.

 

-Har du hus, skaff en liten vasketralle med plass til bøtte, vaskemidler og bosspose. Kjempegreit å trille med seg!

 

-Gode luftige boller er å mishandle deigen lenge og lang etterheving :)

 

-Er sausen kjedelig? Kajennepepper gir den det lille ekstra.

 

-La barna få et fast husarbeid hver dag med rulerende variasjon fra de er bittesmå. Fx støvsuge kjøkkenet.

 

-Hell kjøttkraft i istærningposer. Er par sånne i posesausen hever smaken.

 

-Libero papirservetter er god til speil og glassvask.

 

-Barn som er redd grønnsaker? Kjør spagettikjøttet med diverse grønsaker og et egg. De mumser innpå.

 

-Begynner bananene å bli stygge? Ta av skall, legg de i frysepose og frys. Kjempegodt i smothie.

 

-Er miniend yndlingsdongeibukse hull i kneet eller for kort? Sy om til shorts. Mange som glemmer i dag.

 

-Tilsett pitte, pitte litt vaniljesukker i risgeøten og den lukter deilig.

 

-Hvis babyen sover urolig, drypp litt lavendelolje i øvre putehjørne eller litt på nattlanpepæren.

 

-Engangsbadehetter fra hotell er fint å tre på skitne vognhjul om du vil ta vogna inn i huset.

 

-Legg ALLTID frem barnetøy til neste dag!!

 

-Legg fersk mozarella i eller øverst på lasagnen for en italiensk smak :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vask glasset på peisovnen med litt avispapir med vann på(dypp det gjerne i litt aske også!)

kjøp luftavfukter til kjellerrom som ofte blir råe osv..

rens filteret i vaskemaskinen med jevne mellomrom (kjør gjerne en tom maskin en gang imellom med rensemiddel)

store grønne planter har lett for å få støv/fett lag på bladene, ta litt eddikk på en bomullspad og tørk av.

klistremerker som sitter fast fjernes med hårføner eller negellakkfjerner med aceton.

tyggegummi på klær fjernes ved at du legger klærne i fryseren og så skraper bort tyggegummien etterpå.

legg klær med vanskelige flekker i en bøtte med vann og biotex før vask.

 

jeg trenger litt hjelp jeg; mannen sølte matolje på gulvbelegget i gangen, det har på en måte trekt ned i belegget, jeg får det ikke bort.. har dere noen tips?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abboner på bladet "Plusstid". Det er gratis 4 ganger i året og der er det massevis av gode råd og tips om vasking, rydding, barn etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Super tråd!

Et lite tips er, tørk av flekker MED EN GANG!

Ikke vent til "etterpå" for da blir det gnikking og gnukking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- fyrstikker med tennsiden ned i blomsterpotter dreper de små, ekle fluene

- hvis plass, ha et skap til søppelsortering (en boks til plast, en til papir en til glass og metall og en til spesialavfall som brukte batterier, ødelagt elektronikk, sparepærer)

- ha en eske med smågaver til barnebursdager. Kjøp ting på salg eller i utlandet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med smågaver på lur til barnebursdager skal jeg hvertfall bruke...

 

Ta en tablett (til oppvaskmaskinen) og bland med litt varmt vann i bunnen av kjelen om den har brent seg "vips så er smusset borte":)

 

Bruk "ryddekvarter" hver dag før barnetv. Det er utrolig hvor mye som blir gjort på et kvarter om alle trår til sammen. Så er det så mye hyggeligere å sette seg ned for kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lær deg å vaske uten såpe (gjelder ikke klær og kropp) med Enjo sine produkter. Er så fornøyd med det jeg har kjøpt så langt, men det koster en del så det tar tid å skaffe seg alt en har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mange bra tips;-) Men kanskje noen kan hjelpe meg med et par "problem"??

 

Jeg har en svart litt knudrete skinnsofa, desverre er den flekkete av smuss og div. har prøvd med en dæsj klor i vannet men funker ikke..

 

Og så har jeg noen spisestoler som ser enda verre ut igjen!! De er av et slikt stoff som man må tørke samme vei for å unngå at de ser "skjoldete" ut, skjønner?? Kanskje de må renses? hmm

 

Husmortips fra meg:

-Ha skrubbehansker i dusjen som du kan bruke til å tørke over både dusjkabinett og fliser/fuger med- fort gjort og du slipper skippertak:-)

-Spyl av persienner i dusjen, tolmodighetsprøve å tørke av mens de henger!!!

-En liten skål med klor i stekeoven (på svak varme) gjør det enkelt å tørke av fastbrent smuss når du skal rengjøre den!

-Lag system sammen med barna på barnerommet og forlang orden før leggetid.

-Avispapir og jif vindusvask på alle blanke overflater (speil, vindu etc)

-Legg avispapir over kjøkken innredningen dersom den ikke går helt til taket. Da er det bare å skifte ut innimellom, ingen fettskrubbing:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du fryser ned kjøttdeig: Ha den i en brødpose og klem den flat. Da tiner den mye fortere når du tar den opp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en sokkekurv på vaskerommet!

Alle nyvaskede sokker havner oppi der, og parres når kurven er full eller behovet melder seg. Så slipper man de irriterende makeløse som alltid dukker opp, og har et sted å gjøre av dem.

 

Sokkeparring i stua med vin og stearinlys er faktisk en koselig aktivitet når fredagskvelden tilbringes alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admin avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...