Gå til innhold

DITT BESTE HUSMORTIPS! -holdes oppe! :)


anjaslilje

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ta litt salmiakk i vaskevannet når du skal pusse vinduer, da blir de skikkelig blanke.

 

Hvis du har fått løklukt eller fiskelukt i kjøleskapet, så sett inn en liten skål med bakepulver. Den trekker til seg vond lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp sorteringskurv på Sparkjøp med 3 lommer.

30, 40 og 60 grader-

Jeg har to stk, de koster 29,90 på stk

Sorter så klærene og lær mannen din å vaske klær.

Et annet lurt tips jeg har er å spandere et kokkekurs på mannen.

Det har jeg gjort og han kan både bake og lage mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett på kjøkkenet, spesielt taket, fjernes uten anstrengelse, med babrberskum!

First Price sitt er veldig bra til sånn bruk!

Det er billig og effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga aldri tomhendt fra ett rom til ett annet. Ta alltid med deg noe som har forvillet seg inn i feil rom!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylonvask er et av mine mest brukte husholdnings midler, bruker det til vindusvask, ta flekker av tekstil-møbler, blanke overflater, til finvask av ull og silke hvis det er flekker på slike plagg, supert å ha med på hytta siden det kan brukes til vask av det meste, er mild mot huden også.

 

Og bakepulver blandet med vann for å fjerne flekker på kraner og til vask av microen.

 

Baker jeg gjær bakst så lar jeg gjerne deigen og bakverket heve på benken over oppvaskmaskinen når den går, hever da perfekt pga den lille lunken som blir på benken over.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjøre litt husarbeid hver dag i små økter, feks bruke10 min hver morgen på å rydde etter frokosten, 15 min før og etter middag, og 30 min hver kveld før man setter seg ned på å rydde unna på stua og kjøkkenet, og gå over badet når kveldstellet på ungene er gjort unna, det siste tar faktisk bare 5min, rydde, vaske over vasken og toalettet.

Og alle ting bør ha sin egen plass!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask vinduer med varmt vann tilført noen dråper Zalo. Knallblanke, uten striper!

 

Vask alle hvite håndklær på 90 grader. Da holder de seg veldig hvite.

 

Ha faste dager for ting. "Vanne planter på mandag, tømme ovenen for aske på tirsdag osv..)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør litt hver dag, badet ene dagen og kjøkkenet andre dagen. Tørk over alle flater på kjøkkenet hver dag etter matlaging.

 

Ta ting når du ser det må gjøres, eks vaske vinduer før det blir en for stor jobb.

 

Ellers er jeg veldig glad i mikrofiberkluter til alt mulig, har mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegg middagene for en hel måned, lag liste over hva slags middag som dere skal ha. Lønner seg å planlegge for en måned for da sikrer man at man ikke repeterer seg selv uke for uke. Gjør innkjøpene for middagene en gang i uken. Bruk gjerne en kokebok du liker og lag liste over alt du trenger. Legg frem ingrediensene klare kvelden i forveien. Om det er en dag som er ekstra travel etter jobb kan du lage en gryterett som kan varmes opp på et blunk så får hele familien en middagsstund på null komme niks. Et mye bedre alternativ enn pølse og brød på beninstasjonen for å si det sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi handler 1 gang i uka (maks 2) og planlegger hele uka på søndag og handler på mandag... Da går vi over alt vi trenger på badet, til middager, vaskepulver etc etc... veldig praktisk:)og ikke minst mer økonomisk...

 

også ha vi alltid godt med varer i fryseren og i begge kjøleskapene slik at vi slipper all denne små handlingen som jeg var så lei for 6 mnd siden :)

 

Gå over kjøleskapet annehver dag og sjekk om noe må hives og feks kjøtt som må fryses ned... (kan fryses ned dagen de går ut). da slipper en å handle inn unødig samt å hvie masse mat... penger spart der oxo:)

 

Jeg tar husarbeid litt og litt, men tar gjerne 1 dag hvor jeg tar mange ting samtidig... feks bad. trappa og loftet... også en annen kveld tar jeg stua og kjøkkenet... men jeg rydder alltid hver dag før vi legger sss, lierk å stå opp tile t rent kjøkken ogstue=)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også baker jeg opp brød 1 gang i mnd og deler de i 2:) tar alltid opp 1/2 hver keld så er det "ferskt" hver mårra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når jeg baker brød har jeg i ei gulrot pr brød. da blir brødene skikkelig saftige!

Bruker også raspet gulrot i lasagne.

 

Rasper ost og gulrot over matpapir, da kan jeg bare hive papiret etterpå så slipper jeg ekstra oppvask.

 

Baker brød ei gang i uka, og skjærer det opp i skiver før jeg fryser det. På morningen tar jeg ut skiver til matpakkene og smører de når de er fryst. Når det er lunch tid er skivene nettopp ferdig tint, og pålegget er holdt deilig og ferskt av det kalde brødet. Slipper svett ost:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg ikke ned etter middagen før kjøkkenet er strøkent.. Ikke noe er som å våkne opp til rent og ryddig kjøkken.

 

Vask badet mens ungene bader (hvis de er store nok til å bade alene vel og merke:P)

 

Enig med S(T)inkerbell, aldri gå tomhendt fra ett rom til ett annet hvis noe er på feil plass.

 

Fjern alt unødvendig tull rundt omkring i huset. Det sparer masse tid ved vask.

 

Sett opp en liste hvos du fordeler tingene som skal gjøres utover uka.

 

Organiser: søppla, klesvask...

 

Her er det alltid ryddig siden jeg hater rot da og det er jo deilig å ha ett ryddig hus:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)

Fyll badekaret med varmt vann og litt bakepulver, og la det stå til neste dag. Så er det bare å tømme for vann, tørke og spyle over så er det flunkende reint!

 

Ikke bland salmiakk og klor :-)

 

Vask dusjkabinett med vann og kafferens. Mye lettere å få reint.

 

Ha orden i ting. Lag systemer i leker, klær, bod osv.

 

Lag en liste over ting som sjelden blir gjort (tørke støv oppå kjøkkenskap, rydde i bokhyller, vaske vegger på badet osv) og ta en skikkelig nedvask to ganger i året. Når du har listen klar er det bare å begynne i en ende. Lag en liste for hvert rom, og aktiviser gjerne mannen også :-)

 

Ha en kommode i gangen med en skuff for hver person. Mye lettere å finne luer og votter når ikke alt ligger i en svær haug.

 

Frys ned ferdigoppkuttet brød. Om kvelden tar du opp skiver til frokost og lunsj, smører på og legger i kjøleskapet. Da er det tint til morgenen, uten å være tørt og ekkelt. Legg det i bokser hvis du bruker pålegg som brunost osv, som fort blir tørt og fælt.

 

Har du kunstige planter, hiv dem i dusjen og spyl dem en gang hver tredje måned eller så. Mye lettere enn å prøve å tørke støv av dem.

 

Stikk en rusten spiker i jorda hvis du har sitrusplanter.

 

Kjøp langtidsgjødsel til stueplantene. Da trenger du bare gjødsle 1-2 ganger i året. Det kan du f.eks gjøre på "nedvasken".

 

Hvis du skal reise bort på ferie: fyll brusflasker med vann, legg en tynn klut (f.eks gasklut) i tuten på flasken og sett flasken opp ned i blomsterpotten. Da trekker jorda til seg litt og litt vann.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

masselatter!!

 

av alle ting satte jeg i gang å skrubbe kjøkkenvifta etter denne tråden her og jeg bruke first price sitt barberskum på toppen av vifta..altså der du skrur den på. har vakset masse med zalo osv der men har jo bare gnidd fettet rundt har jeg følt.. det gikk av på null komma niks med barberskum!!! morsomt.

 

forøvrig måtte det ren salmiakk til på innsiden da men.. hehe.

 

grusomt møkkete, men jeg ble da iallefall inspirert til å ta den hersens vifta og stekeovnen etter denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et litt effektivt/risikabelt tips:

rydd kjøkkenbenken, sorter i skap/kjøleskap, vask servanten, mikroen osv. mens du lager middag. Hvis man må snu fiskekakene/kjøttet om noen min så kan man like så godt rydde imens.. Men pass på å ikke brenne sauser eller kjøtt, de er lett å glemme hvis man blir for rydde-ivrig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det plutselig går opp for deg at microen ser ut som et bombeområde, sett inn en skål med vann og noen dråper (eller en sikkelig splæsj som jeg tar selv) med sitronsaft, fersk eller fra flaske og sett på full guffe i et minutt eller to.

Da er det bare å tørke av med en fuktig klut etterpå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frys fløte ned i isterningsposer da er det enkelt å bare ta opp et par stykker å hive i sausen eller hva nå en du måtte trenge en liten "dæsj" fløte i :-)

Ikke gå tomhendt ut av et rom er genialt :-)

For å få hjelp av mannen spør jeg aldri f.eks "kan du ta ut av oppvaskmaskinen?" men istede spør jeg " vil du ta ut av oppvaskmaskinen eller vil du henge opp klær?" da må han på en måte velge ett av to, ingen mulighet til å si nei og jeg får alltid hjelp med ett av to :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg trenger denne tråden :-p

Skal gjøre alt det her når vi kommer inn i nytt hus....hehe

 

Vask den grusomme dokosten i klor! *grøss*

 

Min favorittøymykner er comfort sensitive! Lukter kjempegodt!

Vreng klærne før vask, da blir det ikke så slitt og så mye nupper på utsiden.

 

Hm, kommer ikke på mer i farta......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt store plastkasser med hjul på Europris. Når jeg bretter sammen klær (mens jeg ser på TV) legger jeg dem ned i kassene. Etterpå er det bare å trille rundt fra rom til rom og legge klærne i skapene.

 

Egentlig er jeg ikke så husmoraktig, men jeg er enig med dem som mener det er best å gjøre litt i huset hver dag. Det har jeg vært flink til i helgen. Til og med gjort mer enn det som var planen:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admin avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...