Gå til innhold

DITT BESTE HUSMORTIPS! -holdes oppe! :)


anjaslilje

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

den beste sprayen til å vaske vinduer og speil med er vindusvask fra Shell (av alle ting!).

 

Jeg bare sprayer og tørker av med microfiberkluten. Det blir rent, skinnende, SKJOLDE-FRITT, og det fordamper slik at du ikke gnir deg i hjel...

 

Ellers er jeg ingen husmor så det er ikke mange tips jeg kan komme med.

 

Men har ett til på lur, litt inspirert av Ugl@ som hever boller over oppvaskemaskinen...

Jeg sitter de enten oppå tørketrommelen( hvis den er i gang), under baderomsinnredningen på gulvet der, eller rett og slett i ovnen på sånn30-50 grader (det forutsetter jo seff at du har en slik hold varm fungsjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kasseroller med fastbrent mat, feks grøt, blir lette å vaske om du har i litt lunkent vann og et par ss bakepulver, og lar de stå natten over. Da løsner alt det fastbrente i bunnen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot småfluer i blomsterpottene: 50/50 melk og vann, vannes 2-3 ganger med noen dagers mellomrom. Men ikke bruk så mye at det renner gjennom og ned i skålen under, det surner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette gjelder for termoser(kaffikanner og grubby kaffetraktere også. ha i vann og bakepulver, la det bruse og stå over natten. da kan du bare skylde den dagen etter. ;D

 

dessuten er bakepulver og vann flott til å fjerne kattetiss eller hundetiss fra møbler og madrasser.. spray på, vask, spray mer, vask, skyll og tørk.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ungen din tegnet med tusj, fettfarger el på veggen, døra el...(må være blank, behandlet overflate! Ikke gjør dette på rent treverk el) Bruk hårspray og spray på og tørk av. effektivt som pokker! Lærte det i "hvor rent er huset ditt" på tv, og det funker bedre enn "BANG" :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo og hvis du skal vaske glasset i peisen, bruk asken til å skrubbe med. Ingen riper, blir lett rent og miløvennlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er supersmart, er det ikke?

Jeg var så happy når jeg oppdaget det trikset der.

Jeg tok nemlig over et uvasket hus sist jeg flytta og brukte halvannen flaske salmiakk på å få kjøkkenet noenlunde rent!

Også kunne jeg bare ha brukt barberskum... Daaah ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sølte en gang med krystall fiolett lilla stoff) på flisene på badegulvet... Og vi prøvde ALT for å få det vekk... men neida...

 

eneste som funka var klor:) lukta som badebasseng, men alt ble skinnende rent selv fugene:)

Bruker å vaske kjøkkenvasken med jif og skrubber den ren også tar jeg kokende vann å heller over... setter i tropp og tar 1 kork med klorin og fyller opp med kokend vann. Har tua og oppvask kosten i... og lar stå natta over... da er de rene og kan brukes =) ellers koker jeg i vaskemaskinen, og kosten går hver gang sammen i oppvm.

 

Mange tenker ikke over at kjøkkenfilla kan være rene bakterie bomben, så der er jeg striks:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en liten rosa boks kalt "The Pink Stuff" hos Comfort e.l... Den brukes i oppvaskkommen, på kraner o.l.. Blir skinnende rent og lett å skylle av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Jeg pakker bort tøyet til småen i lufttette plastbokser som jeg bærer i boden, så slipper jeg at de lukter så innmari loft. Da har jeg ALLTID en tom plastboks stående innen rekkevidde så legger jeg tøyet der etterhver som det blir for lite. Sparer mye tid på å ta det etterhvert, istedenfor å gå igjennom tøyet med jevne mellomrom for å legge bort det han har vokst ut av. Når boksen er full bærer jeg den opp, og henter ned en ny.

 

- fruktflekker og blåbærflekker går bort med sitronsaft; hold først plagget helt stramt og hell kokende vann på flekken. Gni deretter inn med sitronsaft og vask som normalt. Min lure kjære pakket en gang et glass hjemmelaget blåbærsyltetøy inn i sin hvite genser da han skulle frakte det med seg hjem. Glasset knuste og genseren så ikke ut, men vips med litt sitron så var det borte :)

 

- brente panner; litt lunkent vann og oppvaskmaskinpulver. La det stå over natten. Funker fin-fint :)

 

- ellers støtter jeg det om å gi mannen valgmuligheter (litt som med barn). Vil du vaske opp eller lage middag? Hehh...da er det ikke noe alternativ å slække i sofaen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye fine tips som skal prøves ut ja. Er ikke så us mor av ennå, men det kommer sikkert.

 

Selv har jeg brukt bilpolish på kjeramikk vask og do så blir det blankt og fint, lettere å bare tørke av senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold huset ryddig, så slipper du å rydde.

Alt må ha sin plass. Sorter i skuffer, skap, mapper og hyller, og la aldri ting bare ligge å flyte;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LIGG ALLTID ETT SKRITT FORAN!

 

Altså planlegg ting i god tid, og ikke utsett ting unødvendig, da blir man bare enda mer sliten.. Eks: storinnkjøp eksempelvis ukentlig, så har du alltid rikelig middager, brød i fryser mm(tilfelle ekstra stressete dager, sykdom e.l.). Vi har blokk med lapper på kjøkkenbenken, der skrives alt opp FØR det er tomt(bleier når siste bleiepakka åpnes, dopapir når siste rullen åpnes osv).

 

Ha rikelig med hvite bordfiller som du skifter gjenre hver dag eller kanskje til og med oftere, disse KOKVASKES. Sure bordkluter er noe av det verste jeg veit!¨

 

Hold alltid oppvaskkummen ren og tom!! Umulig å holde ryddig og rent med en møkkete kum som flyter over.. Samme med søpla, få den ut med en gang det er fullt.

 

Støvsugeren har fast plass framme i gangen med støpselet i i en kontakt som vi når alle viktige rom med. Den brukes minimum en gang per dag(rundt/under matbordet, ved kjøkkenbenken og gangen)

 

Engangsvåtservietter til bad(et must!!) og gulv, til rask "flikking/flekking";)!

 

Ellers mye av det samme som nevnes her, sortering av skittentøy i bokser(vi har en liten kurv på badet, som sorteres over i bokser på vaskerommet når den er full), da er det veldig enkelt å holde vasken unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal vaske boblebadekaret so ta ein oppvaske tabbelett og hiv oppi vatnet og la og stå å gå so middelet kjem rundt i røyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset blir hvitløken så fort gammel så mitt tips da er å legge den i fryseren. Men ikke la den ligge og tine før den knuses eller hakkes. Da har man alltid hvitløk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stekeplater blir fort belegg på, og litt ekle synes jeg.

da tar jeg en og en plate dynker med salmiakk(ikke blandet ut) og legger de lagvis oppå hverandre,legger de i en søppelsekk til dagen etter.

tar de da ut og spyler de i kokende vann i badekaret,blir gullende rene,som nye.

 

tvkanner:: fyller de med kokende vann,1 bit oppvaskmiddel,lar de stå en stund,så blir de fine og rene inni.husk skyll godt etterpå med varmt vann.

 

engangs sviffer svamper tar det meste av tusj,farger og kulepenn.bare pass på om det er på tapet,for da kan de ta hele fargen.

 

 

så husker jeg ikke flere akuratt nå....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom på en til.

potetmel er fint å bruke om du har sølt noe på tepper eller slikt.

dryss bare på et godt lag,og la det ligge litt,når det ikke er mye fukt igjen kan du enten tørke det opp,eller gjøre som meg,bruke støvsugeren.

(men da må det ikke være veldig vått,da tar jeg bare på enda mere potetmel. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ! Jeg har ruflete malt betongtak (håpløst å vaske med klut...), funker det på det? Skal jeg bare spraye det på og så tørke av etter en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng puter og dyner ut til lufting når det er skikkelig kaldt (jo flere minusgrader jo bedre), da tar man livet av all sengemidd og andre ulumskheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admin avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...