Gå til innhold

Hva har deres barn smakt på av kake, godteri, is etc?


nungo

Anbefalte innlegg

Lillemor har foreløpig smakt kake tre - fire ganger. I tillegg har hun smakt litt dessert noen ganger (gele, pudding etc) - hun liker det veldig godt :-) og så får hun en kjeks eller to en-to ganger i uken. Boller får hun også i blannt nå. Is og godteri har hun ikke fått smake ennå, men jeg ser at det blir vannskeliger å holde henne unna når storesøster får. Storesøster var næsten 3 år før hun fikk godteri, men det er så mye enklere når det ikke er andre barn i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemann vil smake på alt det vi spiser, så han har smakt både julekaker, sjokoladekake, is og til bursdagen fikk han også smake kiner sjokolade. Er egentlig greit han er sån, får da blir vi litt mer bevisst på hva vi putter i oss selv også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har smakt julekaker, is/dessert og bløtkake. Is og julekaker var godt, men brydde seg ikke om bløtkake. I går "stjal" han en rute med sjokolade, og han gikk unna meg og holdt på å le seg ihjel. Tydelig han skjønte at jeg ikke likte det:) Men jeg var mest redd for den store biten han hadde i munnen og ikke selve sjokoladen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille tulla har smakt på det meste, hehe.. Kake, gelè, sjokolade, is, brus og saft.. Men alt med måte selvfølgelig, for det meste berre smakt litt på det. Men ho fekk ei lita bløtkake til bursdagen, den gikk ned på høgkant:D

Ellers får ho litt marie kjeks av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får smake alt, men er spesielt glad i iskrem:)) Tror helheten i kostholdet er viktigst (fisk, kjøtt, grønt, korn), så får det søte bli det lille ekstra. Han er like glad i noen biter appelsin eller ei mosa pære, men det blir til at hvis vi spiser kake eller is, får han også smake. Men, brus kjøper vi kun til spesielle dager f.eks jul og bursdager, så han får solbærsaft til risgrøten på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår har ikke smakt noe som helst av kaker, godteri etc. Jeg ser ingen poeng i å gi ham det før leeeeeenge ennå. Han er vill etter frukt, så hvis vi har besøk med kaker osv slipper jeg hylingen fra ham for at han og vil ha. Jeg kan raspe litt eple og han er superfornøyd.

 

Jeg har et inntrykk av at foreldre gir barna kake osv for sin egen del. "Det er så gøy å se når han blir i ekstase av å få smake is".

 

Minner dere på at barn har liten kropsvekt, og dermed blir våre porsjoner med kake, snop osv VELDIG mye for små kropper. Ja,ja... Det var ikke meningen å kommer her å formane dere om noe.... Det er jo opp til hver forelder å bestemme hva barna skal spise. (Husk at de voksne skal bestemme HVA barna skal spise, og barna bestemmer HVOR MYE de vil spise.)

 

Mitt inntrykk her inne i fra er jo at de aller fleste mødrene er meget bevisste og oppegående i sine valg, så jeg antar at kostholdet til januarbabyene generelt sett er veldig bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har egentlig tenkt å holde mini unna søtsaker så lenge det lar seg gjøre, men må innrømme at det ble litt for fristende på bursdagen hans, så da fikk han smake en liten teskje med sjokoladekake (uten fyll/krem). Det var ikke noe spesielt stas i det hele tatt, hvilket vel var like så greit. Ellers har han fått smake noen biter hvetebolle ved ett par anledninger.

 

I helgen prøvde bestemoren å stappe i han en skje med syltetøy, men det ble fort stoppet av en streng mamma. Må nok passe på de besteforeldrene i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini har smakt det meste, men det er ikke dermed sagt at han får dette ofte. Han smakte litt godis i julen, men koste seg mest med favoritt-fruktmosen. Samme gjelder når vi nå har hatt en del bursdager. Han har fått smake kake, gele og is, men spiser annen mat og smiler egentlig bredest når han får fruktmos + fruktjuice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg igjen hottenknott ! Hehe.

 

Her må jeg også passe på de besteforeldran, eller helst mormor da. Hun er rå på å skjemme han bort ! Jeg er streng når det gjelder slikt, men nå har han fått så mye snop så han skjønner hva det er. Så ser han ei skål med snop så kommer hans om et lyn og forsyner seg, og håper ingen merker det :P

 

Ville helst vente leenger før han fikk godteri, de vet jo ikke å det er før de fikk smake på det og da er det gjort gitt.. Han fikk kake til bursdagen sin såklart, men var helst grisinga av kaken som var gøyest ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knøttet får smake på alt, han har vel ikke fått brus enda, men ellers har smakt på det meste. Munkholm er en favoritt... ;o) Det eneste jeg er superstreng på er at han ikke får noe med aspartam i, prøver også å unngå andre kunstige søtstoffer - synes det er bedre at han spiser sukker, men så klart - alt med måte.

 

Vi spiser veldig lite kaker og godteri her, så det er ikke sånn at han får søtsaker hver dag. Det er av og til i helgene, men som regel er godtespisingen lagt til etter sengetid for han, så det er ikke noe stort press.

 

Det må vel innrømmes at han får syltetøy på brødskiva av og til, mammaen trenger av og til noe søtt på maten på morgenen, og knøttet vil helst ha det samme som mamma på maten. Får bli en god husmor og lage syltetøy selv til høsten, da kan vi få begrenset sukkermengden i syltetøyet en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer ohayoo... :o)

Med en storebror i hus så har Helene smakt det meste. Men jeg forsøker å begrense mengden litt, blir bare noen små biter hver gang. Og så "rent" godteri som mulig, unngår kunstig søtningsstoffer.

 

Tenker at så lenge man spiser sunt til hverdags så gjør det ingenting med litt utskeielser innimellom. Og så forsøker jeg også å lære barna at man kan kose seg med god mat/frukt også... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...