Gå til innhold

Leiden mutasjon og Fragmin i svangerskapet


Flower girl

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed fra Ullevål å begynne på Fragmin sprøyter nå (jeg er i uke 7).

 

I forrige svangerskap begynte jeg i 3 trimester (eller muligens 2 trimester, jeg husker faktisk ikke)

Men nå er det nye retningslinjer, og man skal begynne med en gang man blir gravid.

 

Til dere som har Leiden Mutasjon, hvordan gjør dere dette?

 

Jeg er ikke glad i sprøyter, så gleder meg ikke akkurat til å sette sprøyter på meg selv daglig..........

 

Tar imot tips og informasjon med takk:=)

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Hei. jeg også har leiden mutasjon og går på klexane (blodfortynnende sprøyter) daglig. er heller ikke stor fan av stikk/sprøyter, men bytter på å stikke i magen og lårene.

 

det står endel fra andre også litt lengre ned på siden under "klexane, protein..... "

Lenke til kommentar

Hei, jeg gikk på Fragmin og Albyl-E i siste svangerskap. Begynte med en gang jeg fikk positiv graviditetstest. Skulle stikke i magen fikk jeg beskjed om. Byttet på hvor på magen jeg stakk. Ble noen blåmerker av og til, men det gikk seg til og jeg anså det ikke som noe problem etterhvert. Klart, jeg gledet meg ikke akkurat, men det gikk. Fikk en frisk og fin jente. Måtte gå på Fragmin 3 uker etter fødsel (ks) og da kunne jeg stikke i låret.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke Leiden, men en annen sykdom som gjør at jeg må gå på fragmin under svangerskap. Under mitt siste svangerskap satt jeg alle sprøytene i magen, men byttet på hvor jeg satt dem. Feks høyre og venstre side annen hver gang. Fikk litt blåmerker etterhvert så det var veldig lett å se hvor jeg hadde satt dem tidligere. Synes det hjalp å klype litt i huden før jeg satte sprøyten for at det skulle gjøre mindre vondt.

Lenke til kommentar

Nei faen, må man begynne så tidlig nå ja... trodde rundt uke 20 jeg. fysj. gruer meg. tar i magen jeg, men er litt nervøs for det når magen blir stor og stram. Like ikke sprøytene, men må jo bare så.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har også leiden mutasjon. Det alene trenger ikke gi En grunn til bruk av fragmin sprøyter. Jeg fikk også utslag på lav proteinC. Disse 2 sammen gir grunn til bruk av fragmin.

Legen fortalte meg at protein nivået i blodet kan være feil hvis jeg gikk på p piller da prøvene ble tatt.

Legen sa videre at jeg selv kunne bestemme om jeg ville bruke fragmin fram til ny blodprøve var analysert!

 

Litt spes at jeg som pasient og engstelig gravid skal vurdere min situasjon. Jeg ble ikke kalt inn for ny blodprøve ,så måtte

Ordne dette selv og finne ut hva c protein var på blodprøve arket.

 

Blir veldig oppgitt av helsenorge. Man må virkelig albue seg igjennom

For å få svar.

Da jeg gikk tom for sprøyter skrev en ny lege ut feil dose, dette oppdager jeg selv på apoteket...

Hva om jeg hadde vært litt svaksynt eller eldre dame?

 

Nå har jeg ringt ullevål 7 ganger, fastlegen, jordmor og vet ikke hva...

Endelig gir maset mitt resultater og jeg får den oppfølgingen jeg trenger

Og bør ha.

 

 

 

Lenke til kommentar

Annonse

Jeg har også Leiden, og har mistet 3 ganger, samt hadde mye infarkter i morkaka da sønnen min ble født. Fikk derfor resept på Albyl-E tbl. og Fragmin 5000 IE som jeg begynte med ved positiv test. Jeg ble utredet ved Rikshospitalet. Skal ta Albyl-E til uke 34, og Fragmin ut svangerskapet.

 

Jeg er sykepleier, så var veldig vant med Fragmin fra jobben, men det var noe ganske annet å måtte stikke seg selv. Men etter de første gangene gikk det veldig greit:) Jeg prøver å holde meg minimum 5 cm til hver side for navlen (nærmere er det mer blodårer som gir styggere merker), samt over navlen. Men jeg går ikke helt ut på siden av magen da det der er mer blodårer igjen. Bytter på høyre og venstre side. Strekk huden litt før du tar ett godt tak på ett par cm mellom tommel og langfinger. Før jeg stikker berører jeg såvidt huden med spissen - da kjenner jeg om jeg treffer ett nervehode eller ikke, og det gjør at stikket ikke blir så vondt. Du skal kun berøre forsiktig, ikke rispe med spissen slik at du blør! Noen vil sikkert protestere mot dette og si at det ikke blir sterilt stikk, men det blir det uansett ikke så lenge en ikke desinfiserer huden først, men det er helt unødvendig - du er hjemme hos deg selv, ikke på sykehus, og dermed er det kun dine egne bakterier. Dette har i allefall fungert veldig fint for meg. I tillegg teller jeg inni meg til tre før jeg stikker jevnt og fort inn. Har "forsket" på å injisere langsomt og fort, og for MEG gjør det mindre vondt om jeg injiserer sakte (ca 10 sekund på 0,2 ml).

 

Jeg mailet de som produserer Fragmin for å høre om det er greit å sette i f.eks huden på låret. De svarte at de kun hadde forskning på magen. Snakket med en gynekolog som sa at det nok er greit med låret også, det er bare at det tas opp saktere derfra enn fra magen. Jeg har dessuten prøvd låret - det var vondere enn magen! Gynekologen sa også at selv om magen etterhvert kanskje virker stram å stikke i, er det det helt umulig å stikke seg inn til den lille - det hadde hun sett ved utallige keisersnitt - vi har mer vev mellom oss og livmor enn det virker som;)

 

Noen stikk blir allikevel litt vondere, og det svir nesten alltid i ett par minutter etter at du har injisert. Men jeg trøster meg med at dette kanskje er grunnen til at jeg nå er snart 26 uker på vei med en mirakel-gutt som sparker som bare det der inne - og det gjør det verdt stikkene og blåmerkene:)

 

Dette ble langt, men håper det hjalp litt.

 

 

Lenke til kommentar

Det var et veldig godt svar fra Funnet-håpet-igjen. Jeg vil bare signere den med at om du passer på å ikke treffe blodårer eller gamle strekkmerker, stikker sakte og injiserer sakte- så kjennes det nesten ikke:) Bruker til vanlig andre sprøyter mot annen sykdom- også de bare subkutant. De skulle oppbevares i kjøleskapet for å holde lenge. Med dem fant jeg raskt ut at om jeg varma de litt i hendene før jeg stakk- sånn at de var romtempererta- så svei dem ikke. så om du har Fragminsprøytene dine på et kaldt sted, så la dem varmes litt først.

-og en annen ting- det er ikke lurt å massere stikkstedet etter en fragminsprøyte etterpå! Det gjorde jeg av gammel vane fra prosedyrene med mine andre sprøyter...men så leste jeg i bruksanvisningen.... jeg ble iallefall svært blå de gangene jeg masserte;)

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar

oj, her har jeg samme erfaring som deg fra jeg gikk gravid, har ikke leiden men en annen sykdom som gjorde at jeg trengte fragmin under siste svangerskap. Har fått feil resept jeg og, var faktisk en dosering som ikke finnes... fikk dessverre også erfare at fødeavdelingen på ullevål ikke er oppdatert på dette, så dersom du skal føde der og trenger medisiner etter fødselen er det like viktig å følge godt med selv!

Lenke til kommentar

Jeg syntes det svir som 3 vepsestikk, så jeg bruker emla krem før jeg tar den.. Klarer ikke å stikke i meg selv.

Prøvd men bare gråter...Mannen min setter inn og jeg presser inn sakte!

Dette må man bare venne seg til:(

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Trykk litt hardt / trykk ut litt hud der du skal stikke eller be mannen gjøre det. Jeg klarte ikke gjøre det selv. Slipper unna med 1 uke fragmin denne gangen etter fødsel pga leiden. 6 uker med nr 1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...