Gå til innhold

Min fødsel på Ålesund sjukehus.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ette å ha hørt masse negativt om de å føde på Ålesund sjukehus må ej sei at ej grudde mej kjempemasse. Men ej he bære en ting å sei..Gle dåkke :) De va en fantastisk opplevelse, å de kan ej takke jormødrene, barnepleierane å legane for :)

 

So here it goes...

 

Ringte inn i 07.00 tida på morgenen, hadde hatt mageknip heile natta å ej fekk beskjed om å komme inn me engong. Blei lagt inn på undersøkelsesromme der dei tok CTG å sjekka åpning, hadde kun 2 cm men blei lagt inn alikevell..(Nåke so overaska mej, he hørt om dei so blir send heimjenn).

 

Klokka va no blitt 09.00 å ej ha komt mej på fødestua, fikk tilbud om frokost, men takka fint nei...Riene va bjunt å bli låke no, å ej måtte konsentrere mej om pustinga..Jordmora kom inn ganske ofte å lurte på korleis de gjekk me mej, å spurde heile tida om de va nåke ej trengde.

 

I 11.00 tida sjekka ho åpninga, nesten 4 cm !! Ej blei kjempeglade..Ho sa at vist det fortsatte i ditta tempoe her va ej mamma i løpet av ettermiddagen :) Fikk også masse skryt for ej va so flinke å puste mej igjennom riene...

 

No blei de bære verre å verre, å ej blei introdusert for min bestevenn !! Mr.Lystgass ;o) No va vell klokka 12.00...Typen tok sej en tur nedi kantina for han hakje fått i sej nåke mat stakaren...Å når han gjekk kom der inn ei jordmor å satt attme mej hælt til han kom oppjenn :) Han kom vell oppigjen i 12.30 tida..Jordmora sjekka åpninga å den ha blitt 5 cm !! Ej so ha bestemt mej for epidural, men følte at ej ikkje hadde nåke behov for den enda..Men ej følte ej trengde nåkke meir en lystgassen..Fikk tilbud om akupunktur å ej takka galdelig ja..Men vikkje sei det hjalp særli, ville da prøve å gå litt rondt i preikestolen. De va deili, va nesten slik ej merka at ongen pressa sej lenger å lenger ned i fødselskanalen...Men de blei bære meir å meir intenst...No va ej komt til ei periode ej trudde ej skulle daude, å no ville ej ha epiduralen...Jordmora kom inn å sjekka mej, å ej ha 8 cm !! Vakje rart ej hadde de låkt..Klokka va vell 14.00 no...Ho sa at de gjekk so fort so vakje de vitsen me epidural men ho kunne gi mej nåken kvepsestikk so dei kalla de..E 4 sprøyte me sterilt vatten dei sprøyte inn i ryggen å magen...Fy kor låke sprøytene va, men gud kor deili de va ettepå..La mej oppi senga å slappa av...

 

Ettekvart for den jordmora ej hadde hatt, so kom der ei nye ei på vakt..Ho kom inn å helste på mej å prata litt me mej..Sjøl om de ikkje va allværda ej fekk me mej, for no bjunte ej å få en sinssjuke pressetrong..:o) Ho sjekka åpning å konstanterte 10 cm åpning å bære en liten kant igjen, ho fekk tak i barnepleiaren å dei tok på sej hanska å gjorde alt klart...Ditta va i 15.30 tida..

 

Litt etter fekk ej beskjed om å bjunde å presse..På ei 4-5 pressrie va prinsen ute :D 4030gram, 51cm å 36 i h.o :) So kl 15.49 såg prinsen våra verden for første gong :)

 

 

 

 

 

Fødselen va en fantastisk opplevelse, takka være jordmødrene ! Dei va kjempesnilde, å du følte at dei kunne tinga sine heile tida :) Ej kjeme til å føde der neste gong me, ekje tvil engong :)

 

Einaste negative under fødselen va at typen ikkje fekk mat, va kun ej so fekk tilbud om de..Kan ver de variera fra jordmor t jordmor..So ej anbefala folk å ha me sej mat,kan ver dyrt å kjøpe mat nede i kiosken..

 

Barselhotelle anbefala ej å ligge på dei so kan de !! Kjempekjekke pleiara, du fe hjelp til å bade dei små, åso kan samboaren overnatte me..:) Du kan også mota besøk heile tida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så masse !! *misunnelig* ;)))

 

Kan du ikke fortelle liiiiit mer om barselhotellet ??

For meg høres dette ut som ren luksus.. :)))

 

Og håååååååper virkelig jeg havner der !! (men er ikke gravid ennå...)

 

Men har noen praktiske spm (som jeg sikkert får info om senere, men er utålmodig... hehehe):

 

Regner med at mor og baby bor på barselhotellet gratis ??

Må far betale noe??

 

Og hva består desse måltidsbuffe'ene av?? (kan virkelig IKKE fordra sykehus-mat!! Har vært pasient på Åse flere ganger...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
  • 3 uker senere...

Har født 2 ganger på Ålesund Sykehus. Har vært storfornøyd. Eneste minuset er at dem ikke lenger har lystgass. Dessuten så har dem ei helt strålende nyfødtintensivavdeling om det skulle være behov. Min første havnet der!

 

Skal snart i gang med nr 3 på Ålesund Sykehus :-) Har aldri fått prøve barselhotellet. Men har vært godt fornøyd med barselavdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Min opplevelse av fødselsavdelingen på Ålesund sykehus er også positiv. Min fødsel var lang og endte i hastekeisersnitt. Alikevel følte jeg hele tiden og fra alle de tre jordmødrene jeg hadde iløpet av tiden jeg var i fødesl at jeg ble tatt godt vare på. Jeg følte meg trygg. Min lille frøken ble da tatt med keisersnitt og etter dette ble hun liggende på neonatalintensiv avdelingen da hun hadde behov for toraxdren. Legene og personalet på både fødeavdelingen, barsel og neonatalavdelingen var fantastiske og tok godt vare på både mor og datter. 

 

Nå venter barn nummer to i januar 2014 og jeg har ingen negative tanker om dette. Det som skjer det skjer men jeg vet at jeg er i gode og trygge hender. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...