Gå til innhold

Hodebanking.


~MaRiMoR

Anbefalte innlegg

Nå begynner jenta vår å teste ut mer grenser. Hun har stor vilje og utforsker mye, noe vi synes er positivt. Samtidig prøver vi å være tydelige på hva som er greit og ikke.

I noen tilfeller blir hun så frustrert over å bli grensesatt, at hun kan finne på å dunke hodet i gulvet/veggen. Hun kan få så vondt noen ganger, at vi er nødt til å ta henne opp for å trøste og ivareta henne.

Jeg vil gjerne nevne et eksempel på når hun kan gjøre dette:

 

Vi spiser frokost sammen. Hun sitter i tripp trapp. Hun blir fortere ferdig enn oss og vil ned på gulvet. Vi finner leker som hun kan holde på med der, men hun stiller seg ved fanget og ber om å bli tatt opp, Av erfaring sitter hun da og styrer masse på fanget, sånn at den det gjelder ikke får spist. Vi vil ikke la det bli en vane at hun skal få sitte på fanget, og viser henne hva hun kan leke med på gulvet. Hun prøver igjen, og vi sier at hun ikke får opp på fanget, hun kan være på gulvet. Hun blir sint og begynner å skalle hodet mot stolen eller eventuelt veggen rett ved siden av. Det er forferdelig å se på, og hun får vondt og hyler, så da tar vi henne selvfølgelig opp for å trøste.

Da har hun fått oppnådd det hun vil, full oppmerksomhet og hun blir båret.

 

Hva gjør man med dette? Er det normalt at de kan banke hodet ved grensesetting? Hvordan skal vi håndtere dette uten å ha" "tapt" kampen om fred under frokosten?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik har vi hatt det også! Jeg ble litt overrasket over denne reaksjonen hans....

MEN vi har snakket med en barnehage pedagog som vi har i vår omgangskrets om dette, og hun sier at det slettes ikke er uvanlig at småtassene gjør dette når det blir satt grenser. Det de vil oppnå er å avlede foreldrene å få en positiv respons (trøst fordi det gjør vondt i hodet etter bankingen for eksempel) isteden for streng grensesetting.

Ganske så utspekulert dette, helt utrolig! Men de er lure disse små har jeg skjønt. Så vi ble oppfordret til å overse bankingen helt, og ikke gi noen form for trøst om det ble vondt i hodet eller la oppmersomheten vandre over på hoebankingen isteden for den opprinnelige konflikten. Da vi begynte med å overse dette sluttet lilleman raskt med å banke hoet i vegger bord og gulv!! Han skjønte straks at dette ikke nyttet så då....

Så prøv å overse dette du også, så håper jeg at jenta de kommer på bedre tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har også opplevd lignende med Brage...

viss han f.eks skal gi bamsen som ligger på gulvet en kos,og han dunker hodet i gulvet ved et uhell,kan han etterpå gjenta det noken ganger..han har og dunka hodet mot veggen... men heldigvis er de ganske forsiktig...men trur det er en måte dei finner ut av korleis ting fungerer...han skjønner nok at det gjer vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...