Gå til innhold

Behandling av høyt blodtrykk i svangerskapet. Hva slags behandling får dere?


så gla'

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lenge prøvd å bli gravid, og da vi begynte prøvingen ble jeg satt på Aldomet. Jeg har vært behandlet for høyt blodtrykk i 10 år. Jeg har siden vi startet å prøve for 3 år siden, vært gravid 2 ganger, men mistet. Men, ved hver graviditet har blodtrykket mitt synket så bra at jeg har kunne kutte ut medisinene helt.

 

Nå har jeg skjønt det at Aldomet skal ut av markedet. De hadde den ikke lenger på apoteket her jeg bor, og ville ikke få den inn igjen heller. Nå skal jeg til legen om en drøy uke, så han vet kanskje hva som vil være et godt alternativ, men jeg lurer likevel på hva dere andre med høyt blodtrykk går på og hvilke erfaringer dere har med nettopp den typen (event. bivirkninger)

 

Håper noen vil svare

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Hei!

 

Vart litt stressa her da eg såg at Aldomet skulle ut av markedet og at du ikkje fekk det apoteket lengre. Har no vert å henta meg ny ladning for 3 mnd. Dei sa ingenting på mitt apotek om at denne skulle gå ut. Men no har eg medisin ei stund då.

 

Eg går også på Aldomet, som du skjønner. Begynte på det etter første SA. Har hatt enda ein sa og ein ma etter dette. Men denne gang går det betre. Er no 15+1. Har vert til fleire UL pga tidlegare aborter, men seinast i veke 11+2. Da såg alt bra ut. Vi var til jordmor no i veka og da hørte vi hjertelyd, så eg kunne slappe av igjen.

 

Blodtrykket mitt har vert høgt heile dette svangerskapet. I begynneslen var eg sykmeldt for å ta det roleg og fordi eg var bekymra for at eg skulle miste igjen. No sist eg var til lege sa han at eg truleg måtte regne med å bli sykmeldt ut svangerskapet. Dette pga å holde blodtrykket mitt nede. No går eg på full dose Aldomet og i tillegg går eg på Albyl-E (blodtynnande). Dersom eg skulle ha behov for meir medisin fordi blodtrykket stiger finnest det andre blodtrykkmedisiner vi kan gå på eller kombinere. Dette sa gyn.legen på sykehuset som eg har tatt UL med. Sidan eg har høgt blodtrykk har eg alle ganger blitt henvist til poliklinikk for gravide med ein gang eg er blitt gravid. Dette slik at dei kan hjelpe og styre evt. blodtrykket. I følge min lege vil dei gjerne ha eit ord med i laget. Men eg går no til fastlege for kontroll kvar 14 dag og viss det stiger så vil gyn.legane ha meg til kontroll der. Har allerede no fått time til kontroll i veke 24 kor vi skal måle gjennomstrømmen gjenom navlestrengen til barnet. Dette da høgt blodtrykk kan hemme vekst hos barnet.

 

Det finst nok fleire alternativer vi kan gå på, men Aldomet har slik eg har skjønt det, vert førstevalget. Blir spennande å høyre kva din lege seier.

 

 

 

Lenke til kommentar

Hei jenter, og takk for svar! Jeg er blitt satt på en type som heter normorix. Legen leste og leste, og det var visst det beste han fant frem til. De har bivirkninger som et langt vondt år, og jeg har hatt hodepine, høy puls og hjertebank siden jeg begynte på dem på torsdag. Sover også veldig dårlig og våkner med en hvilepuls på 120. Vanskelig å sovne igjen når det kjennes ut som om hjertet har tenkt å galloppere ut av brystet på deg og pulsen banker i øra...

 

Jeg nevnte Trandate for han for har jo lest at flere har fått det. Men, han mente tydeligvis at det ikke var noe bedre. Jeg spurte også om han ikke kunne ta en tlf til sykhuset og høre, men det trodde han ikke var noen vits i. Hm, skulle tro de har litt mer peiling der. Vel, disse bivirkningene kan jo gå over, så jeg får bare vente og se. Skal på kontroll om halvannen uke.

 

sn@rt2barns-mor; Hvordan er det med bivrkningene, hadde du noen i begynnelsen som så liksom har forsvunnet? Hva gikk du på før svanger skapet da, og hvor langt er du kommet nå?

Lenke til kommentar

Blodtrykket mitt blei målt til 165/120 i uke 23 i mitt forrige svangerskap, og fikk da betablokkeren Zelosok. Blodtrykket gikk ned med en gang, og det senka også pulsen min som var ubehagelig. Slutta med dem i uke 36, da jeg fikk beskjed om at jeg skulle settes i gang om ikke så altfor lenge. Fødselen blei satt i gang i uke 38, men dessverre endte det med akutt keisersnitt i full narkose.

 

Hadde vekstestimering med ultralyd ca hver andre-tredje uke fra jeg begynte på betablokkeren, og sønnen min blei ikke påvirka av medisinene. Fikk selvfølgelig svangerskapsforgiftning med en gang jeg slutta med medisinen, men ikke alvorlig, så kunne være hjemme.

 

I dette svangerskapet sier de det er et tidsspørsmål før jeg får høyt blodtrykk igjen, fordi det var svangerskapsrelatert. Går nå til kontroller på sykehuset, med ultralyd, legesjekk og jordmorsjekk hver andre uke. Er i uke 18, og blodtrykket mitt er stigende, ca 135/90.

 

Har for øvrig ikke høyt blodtrykk til vanlig, men tåler dårlig å være gravid. :-(

Lenke til kommentar

Går også på trandate, måtte akkurat øke fra 200 mg til 300 mg for dagen..liker ikke å ta medisiner nå når jeg er gravid, men alternativet er vel verre...

Lenke til kommentar

Annonse

Hei!

Jeg gikk på normorix som du går på før jeg ble gravid. Men legen min sa at det var ikke trygt å gå på det når man er gravid.... Ikke for å skremme deg altså, men jeg ville sjekket ut det der...!

Trandate får jeg ingen bivirkninger av, men det er uansett veldig individuelt...;o)

 

Håper du finner ut av det!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei jenter. Tusen takk for at dere deler deres erfaringer med meg. Jeg har hatt to ukers "helvete" etter at jeg byttet. Har slitt med kjempehøy puls til alle døgnets tider, og også hatt to anfall som legen tror kan være angina. Siden både overtrykk og undertrykk var for høyt i går (170/110) ble jeg satt på betablokkeren metaprolol. Den skal visst være det samme som Zelo-Sok ifølge felleskatalogen. Har tatt den første i dag, og håper den hjelper kjapt. Skal til ny kontroll på fredag.

 

Jeg venter på tantebesøk nå, og skulle nå liksom gå inn for fullt igjen med prøvingen. Men, vet ikke helt jeg. Siden helsa ikke er helt på topp rådet legen oss til å ikke prøve veldig akkurat nå. Æsj, den biologiske klokka mi tikker og tikker. Redd det snart skal være for sent.

 

Beklager syting....

 

Ønsker dere lykke til videre i svangerskapet og takk igjen for at dere tok dere tid og delte deres erfaringer med meg.

 

 

Lenke til kommentar

Hei

 

Nå ble jeg glad for å finne denne tråden her. Trodde nesten jeg var alene om å ha høyt BT i ung alder. Jeg har arvelig høyt BT og hadde gjennom hele forrige svangerskap skyhøyt trykk. Forrige gang ble jeg satt på aldomet og trandate fra uke 24. Undertrykket gikk aldri under 105 da. Fødte en frisk gutt i uke 36, han ble tatt med planlagt keisersnitt da han ikke hadde vokst noe særlig de siste ukene.

Denne gangen ble jeg satt på aldomet før vi startet å prøve. På første kontroll i uke 9 hadde jeg 120/70..verken legen eller jeg trodde nesten på det. Jeg ble overlykkelig.

Nå derimot tror jeg BT er på vei opp, kjenner jeg har litt hjertbank og mye hodepine. Tok ett trykk på meg selv på jobben i går og da var det 155/101- gikk hjem litt tidligere da. Skal høre med legen å bli sykemeldt noe av stillingen..kanskje jobbe 80 %.

 

Hva slags erfaringer har dere som har gått på Selo Zok under svangerskapet?

dre somhar gått på selo Zok i svangerskapet.

Lenke til kommentar

Hei marion!

Jeg har ikke brukt Selo-Zok når jeg har vært gravid, så kan ikke svare deg på det. Men, etter det jeg forstod på legen min skulle jeg slutte med den når/hvis jeg ble gravid. Da får jeg oppfølging fra sykehuset, også får de finne ut av hva jeg event. skal bruke. I mine to siste svangerskap har blodtrykket mitt blitt så bra at jeg ikke har trengt medisiner i første halvdel. Men, har mistet to ganger, uke 25 og 12, så vet ikke hvordan det ville vært senere i svangerskapet.

 

Går du på Aldomet nå? Jeg byttet fordi apoteket sa den skulle trekkes fra markedet, og de hadde ikke mer på lager. Selv om jeg hadde en del bivirkninger av aldomet, virker det jo som om den var forholdsvis trygg i forhold til graviditet. Og i hvert fall til alle andre alternativer. Synes det er merkelig at den trekkes.

 

Jeg er ganske sikker på at du får sykemelding om du går til legen og trykket ditt har blitt for høyt igjen. Gi oss en oppdatering på hvordan det går da. Lykke til!

 

Lenke til kommentar

Hei

 

Det var visst en annen som hadde brukt selo zok, jeg har brukt aldomet siden vi bestemte oss for å få nr 2.

 

Hørtes tøft ut å miste to ganger, og i uke 25 er man jo ganske langt på vei. Var det pga BT?

 

Fikk tilrettelagt arbeid og får nå mulighet til å være hjemme 2 dager i uka. Det blir veldig godt kjenner jeg :)

 

Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med Selo Zok i svangerskapet. Jeg har "bare" graviditetsbetinga høyt blodtrykk, og begynte på dette i andre trimester da blodtrykket mitt bare steg og steg. Var skremt av opplysningene om bivirkninger på fosteret, men overlegen jeg gikk til på Rikshospitalet var svært erfaren og anbefalte denne fordi jeg har hatt allergiske reaksjoner på Atacand og Zestril tidligere (brukt forebyggende mot migrene, mens Selo Zok funka bra forebyggende mot migrene i mitt tilfelle). Var til svært grundige vekstkontroller hver tredje uke med ultralyd og de målte alt mulig - blodgjennomstrømning til morkaka seff, men de kikka også på blodårer i hjerne og lever f.eks for å se at ALT sto bra til og at veksten ikke blei dårlig. De tok også en 3D ultralyd der en gang, for å sjekke noe. Måtte seponere medisinen de siste ukene, og da steg BT og jeg fikk svangerskapsforgiftning, så blei satt igang i uke 38 (var egentlig uke 37, jeg er sikker på termin) og ut kom en gutt på 52 cm og 3760 g, bare ti gram fra det de hadde estimert! De er flinke på Riksen, det skal de ha!

Lenke til kommentar

Hei jenter takk for at dere deler deres erfaringer.

 

Emblaa; Oj, det var litt av en kraftkar til bare å være i uke 37. Så godt å høre at alt gikk bra til slutt :-) Jeg vil også bli fulgt opp på riksen når jeg blir gravid igjen, og det er godt å vite at en er i gode hender.

 

Jeg var til sjekk med BT igjen på fredag, og da var det ganske mye bedre, 150/90. Ny sjekk om 14 dager. Har en del hodepine og er trøtt/sliten, men håper dette er bivirkninger som glir over etter hvert. Nå er tantebesøket så og si over, og vi er klare for ny pp :-))

 

Men, virker som om noen fortsatt går på Aldomet. Er det bare apoteket hos meg som "tuller"???

Lenke til kommentar

Annonse

Hei

Så bra at selo zok virket så bra. Jeg stod på både aldomet og trandate forrige gang, det virket bra til å begynne med, men BT steg og steg mot slutten. Gikk til vekstkontroll hver 2. uke og ble tilslutt keisersnitt i uke 36. Fikk en frisk gutt, men veide bare 2000 gram.

 

Jeg står på aldomet nå, tror ikke alle leger vet at de er fjernet fra apotekene. Jeg hentet en pakke fra apoteket forrige uke, det er kanskje noen apotek som har rester igjen. Ble anbefalt å reise/ringe til sverige for å sjekke der også.

 

 

Lenke til kommentar

Jippi! Var til jordmor, lege- og ultralydsjekk på sykehuset i dag, og blodtrykket mitt var 70/130. Helt fantastisk! Enten er det stille før stormen, det steg i løpet av noen dager sist, ellers så er dette et heeelt annet svangerskap enn det forrige. Fjorten dager til neste sjekk av blodtrykk, og en måned til neste vekstestimering av lillegull med ultralyd dersom alt føles greit. Er kvalm og svimmel så det holder, men håper det gir seg.

Lenke til kommentar

Så bra Emblaa

 

Skjønner du er hoppende glad. Jeg er spent foran min neste måling 19 feb. Du er sikkert svimmel pga lavt BT. Hvor langt er du på veì? Jeg har ikke vært på UL ennå, skal ikke før i mars - den vanlige. Lurer på om jeg skal spørre legen om han kan henvise meg. Jeg sjekker trykket hos en indremedisner på sykehuset og har vært hos fastlegen bare en gang. Er i uke 15 nå..kanskje litt tidlig ennå?

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

hei, lurer på hvordan det gikk med fødsel ... sliter med HBT fikk adelat oros i går... ønsker baby nr. 3 men jeg er litt redd med tanker om BT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...