Gå til innhold

Hvordan gjør dere det i jula? Med all godis og søtsaker som står fremme og er tilgjengelig.....


jul86

Anbefalte innlegg

Lar dere dem spise det vi voksne spiser? Eller sir dere nei, men spiser selv? Eller fjerner dere bare alt..?

Har ei lita på litt over 1,5.... Hun kommer til å gå helt amok i jula, med all mat, småkaker, nøtter, sjokkis etc... Er jo liksom litt koselig å ha litt sånt stående fremme i jula da. Hm..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kommer nok ikke å ha så mye stående fremme mens hun er våken, på kveldstid blir det nok satt fram litt mere:) Syns ikke noe om å spise snop og kaker foran henne og si at ikke hun kan få, det blir for dumt. Men kommer ikke til å være så streng som vanlig, er det jul så er det jul..står noe fremme så skal hun få smake:) Hun er 16 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall ikke spis selv og ikke la hun få noe . det blir veldig uretferdig og helt feil. hva me då la være å sette frem noe usunt hvis du ikke vil hun skal få? Og sett frem hvis du synes hun skal få? skjær opp litt deilig frukt og la stå fremme i stedet, det ville jeg gjort:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal knaske godterier. Jeg orker ikke å høre "stakkers" som ikke får spise. Jenta mi er 1 år nå, og det har vært et sabla strev å holde på sundt kosthold. Jeg har brukt hele året på å si nei til søtsaker, og har måttet tåle kritikk og baksnakkelse i bygda som svigerfamilie står bak. Det har ikke vært trivelig i det hele tatt. Så jeg tenker jeg skal holde jula hos oss med mye grønnsaker og kalkun - fordi jeg vil ha det. Jeg har til nå retta meg etter alle andre, men nå har jeg virkelig gapt over for mye og kjører mitt eget løp.

Enig med frukt som står framme og ikke snop. Det vil sannelig jeg også gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

helt enig med samboer 87

frukt og evt nøtter er ikke usundt og kan vel stå fremme i begrenset mende. sett frem søtsaket når hun er lagt ingen vits i å friste,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

helt enig med samboer 87

frukt og evt nøtter er ikke usundt og kan vel stå fremme i begrenset mende. sett frem søtsaket når hun er lagt ingen vits i å friste,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har aldri den slags stående fremme. Spiser ikke mat som barna ikke skal spise, hva er poenget med det? Det som ikke er sundt for dem er ihvertfall ikke sundt for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filifjonka

Jeg ville aldri latt det stå framme, forsynt meg selv og nektet barna. Det høres ut som selve oppskriften på krig i heimen...

 

Mine barn er ikke spesielt glade i godterier og kaker og søtt, så hos oss står det framme. De tar litt, men ikke mye og velger heller frukt.

 

En mulighet for de som har barn som er litt mer glad i det søte er selvsagt å sette fram en begrenset mengde på et bestemt tidspunkt. Jeg husker at jeg, som barn, alltid så fram til litt utpå kvelden julaften da kakene og godteriene kom på bordet.

 

En annen mulighet er å gjemme alt, og spsie i smug etter barnas leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har ikke mat stående ute mellom måltidene, så enkelt er det.

 

Hjelper at jeg ikke er norsk og har helt andre tradisjoner ift mat. Men mannen tar seg et lite fat med julekaker etter leggetid.

 

Pjokken kommer til å få smakt av alt vi spiser ved bordet, søtt som salt, men det er lettere å kontrollere mengdene når måltidet er avgrenset i tid enn når ting ligger på salongbordet over flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Smart, sjarmerende og spesiell !

Er det ikke bra for ungene så er det ikke bra for oss voksne heller.

Ser på det å få barn som en gyllen mulighet til å holde voksne i tømme litt også når det gjelder alt som mer usunt. 'Alle' er jo enige i at barn skal spise sunt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Annonse

Det som tår fremmer det selvfølgelig lov til å spise av for alle. Er det restriksjoner settes det bare frem når det er lov å forsyne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Barnet skal ikke bli nektet mens de voksene får lov, men smake litt på jule godte det skal hun få, tipse er å bake selv da veit en hva kakene inneholder, å ja vi skal ha ribbe selvfølgelig det har jeg gledet meg til lenge nå, og nei takk til kalkun det synes ikke jeg hører ett norskt julebord til.

 

Men nøtter i forstore mengder til barn kan kanskje utløse allergi?

Ellers så er ikke frøkna så veldig glad i det søte, får hun valget mellom frukt og snop velger hun som oftest frukten først.

 

Men hvis en ser helhetlig på det gjennom hele året så har den siste uka liten betydnig samenlignet med alle de andre ukene i året, det er jo da det gjelder å spise sundt, norskt kortreist og økologisk mat.

 

Men her kommer ikke julematen på boret før det er jul å jula den ringes i kl 17.00 den 24.desember, er det nødvendig å små smake på alt før jul da?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er mine 5 og 8 år, og den siste uka har det blitt mye mer snop enn vanligvis. Vi spiser litt sjokolade etc hver dag nå for tida. Men kan ikke la det være helt fremme, for da forsvinner alt i et jafs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hjemme hos meg er det slik at vi får spise så masse godis en har lyst på etter middagstid på julaften. Men vi spiser ikke så masse da, vi er jo mest opptatt av pakkene! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi lager snop selv, nå var guttungen bare seks måneder på julaften da. Men jeg hadde laget sjokolade som vi spiste til kaffen. Mormoren til guttungen snek en bit i munnen til guttungen mens hun fniste at nå fikk vi nok problemer med legging. Den gang ei, sjokoladen var laget av kokosolje og raw kakao.

Vi blir ikke å innføre noe form for sukker annet enn naturlig sukker når han skal få snop. Er vi andre steder enn hjemme så er det sjeldent slikt kommer på bordet hos folk vi kjenner, og de med barn i samme alder som vi omgås ofte har det også sukkerfritt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...