Gå til innhold

melk, mme eller tilskuddsblanding?


line_n & sara

Anbefalte innlegg

hva gir dere?

til måltider gir vi vann.

har ammet kun en gang for dagen siste mnd, om morningen, ellers frister ikke puppen, men de sistre tre dagene er også denne lille frokosten i senga blitt droppa (sara er helt uinteressert, og greit nok det)

 

gir henne litt hipp tilskuddsblanding ved dagens lur, pleier å få flaska i senga, og så får hun en flaske til rett før leggetid (hver omgang er ca 230 ml)

 

hs nevnte på 1årskontroll at nå var det på tide med hmelk (!)

selv blir jeg veldig kvalm av melkefett, og ser egentlig ikke noen grunn til å gi sara dette..hvis jeg gir hmelk til måltider, drikker hun sikkert seg mett, og dropper maten.

ang kalsium, sara får yoghurt, og denne tilskuddsblandinga, pluss ost og jeg bruker ofte melk i matlagninga. så kalkmangel er jeg ikke bekymra for.

 

hva gir dere?

noen som har prøvd vanlig kumelk til barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har gitt Helena vanlig melk (H-melk) siden hun var 11 måneder. Tok sjansen på det etter noen måneder med tilvenning i form av youghurt og litt melk i matlagingen. I tillegg ammer jeg henne kanskje hver 4. time på dagen + 1 gang i 6-tiden på morgenen. De har jo bruk for 5-6 dl melk i løpet av dagen nå, og det er ingen grunn til at man skal måtte plundre med tilskuddsblanding og annen mme når de har bikket året.

 

Tror ikke du skal være redd for at hun drikker seg mett på melk når du gir henne den kald fra kopp til brødskivene. Tåteflaske skal de jo heller ikke ha når de er så store, selv om jeg må innrømme at jeg gir snuppa en flaske varm melk en gang i blant - da koser hun seg godt!

 

Ellers synes jeg det var litt rart at hs din foreslo H-melk, siden det er lettmelk som anbefales såfremt ikke barnet går nok opp i vekt. Jeg velger imidlertid å gi H-melk siden hun er veldig aktiv og jeg ikke har lyst til å "slanke" henne mer enn hun klarer selv bare ved å røre på kroppen sin :-)

 

Så for Helena er altså vanlig melk blitt en integrert del av kostholdet hennes - helt problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i mme.. Hun ville ikke ha mer pupp da hun var ca 10 mnd, og siden det var litt tidlig å begynne med vanlig melk ble den tillegg. Hun elsker det! har prøvd med lett melk flere ganger men hun nekter! Vil bare ha flasken son med Nan...liker biola da, men kan lisom ikke drikke det hele tiden;)

Så her går det i Nan og vann, også prøver jeg med vanlig melk innimellom for å se om hun forandrer mening;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hedda drikker NAN2 morgen og noen ganger kveld før sengetid.

Siden jeg ikke fikk til amminga, har hun fått det siden hun var liten, og storkoser seg med flaska!

Ellers så gir jeg ganske mye blåbær biola, for det er godt og bra for magen+ at det inneholder kalsium.

( Er ikke så streng på det med sukker, så lenge hun spiser og drikker er jeg fornøyd)

 

Eller så er hun veldig glad i lavsyre eplejuice som hun stortsett får når hun er tørst. Og vann da.:)

 

Men sjokolade og kaker er jeg seff litt strengere på;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir pupp om morgenen og noen ganger om kvelden. Til brødskive får han lettmelk og har fått det siden han var rett over 11 mnd. Han drikker det greit, men har aldri vært noe problem at han drikker så mye at han blir mett av det.

 

til tørstedrikk får han kun vann. Appelsinjuice eller eplejuice blandet med vann får han en sjelden gang til brødmåltid. Det liker han veldig godt.

 

Tror det er like godt å venne dem til vanlig melk nå. Noen munner nå og noen munner da, så er det ikke lenge før de liker det godt til måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage får vanlig lett melk, han liker best at den er litt lunken...får det på tåteflasken morgen og kveld, men godtar det i tute-koppen og.

Resten av dagen får han vann, en sjelden gang eplejuice uten tilsatt sukker. Han elsker også yoghurt. Og elsker brunost på skiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...