Gå til innhold

For dere som lurer på hvilke OSTER man kan spise og ikke når man er gravid


Gjest

Anbefalte innlegg

Fant denne oversikten som er veldig fin

 

Ostar som anses SÄKRA att äta under graviditeten

 

Hårda ostar:

Babybel, Cheddar, Edamer, Emmentaler, Gouda, Grevé, Gruyère, Havarti, Herrgård, Hushållsost, Jarlsberg, Parmigiano Reggiano (parmesan), Pecorino (hård), Provolone, Prästost, Svecia, Västerbottenost och annan hårdost. Mozzarella, Halloumi och paneer (indisk färskost), förutsatt att de hanterats hygieniskt efter tillverkning. Fetaost som tillverkats av pastöriserad mjölk.

 

Mjuka ostar/smältostar:

Boursin, Keso, Mascarpone, Philadelphiaost, quark och alla typer av smältost, även blå-/grönmögelsmältost. Ricotta, förutsatt att den hanterats hygieniskt efter tillverkning.

 

Yoghurt, fromage frais, creme fraiche och andra syrade mjölkprodukter

 

Ostar som INTE ÄR SÄKRA att äta under graviditeten

 

Vitmögelostar och kittostar:

Appenzeller, Brie (vit och blå), Cambozola, Camembert, Chaumes, Livarot, Munster, Pont L´Évêque, Tallegio, Vacherin fribourgeois, Vacherol, m fl vitmögelostar och kittostar.

 

Blå-/grönmögelostar:

Bavaria blu, Bergader, Bleu d'Auvergne, Bredsjö blå, Cabrales, Danish blue, Fourme d’Ambert, Gorgonzola, Gorgonzola dolcelatte, Kvibille gräddädel, Manchego, Queso azul de hoja, Romano, Roquefort, Stilton, Tomme de Savoie m fl blå-/grönmögelostar.

 

Opastöriserade ostar av get och får:

Chabichou, m fl mjuka, opastöriserade get- och fårostar

 

Bearbetad för BabyCenter Sverige i januari 2008

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

takk :)

 

har lurt på feta osten, om den er "mykost" eller ikke.

ifølge denne oversikten kan man spise den om den er pasteurisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikkje castello på listen.

Er snart 3 mnd på vei og har klart å holde meg unna den hele veien.

Men eg e kjempe glad i den.

Det er den blå castelloen eg liker. men eg kjøper den pakket i plast og papp. Står sammen med hvitost og sånt. Kjøper aldri i løsvekt.¨

 

Noen som har peiling på denne deilige osten om eg kan spise den eller ei???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spise ditt og ikke spise datt. Jeg holder meg til www.matportalen.no jeg. Der står det enkelt og greit, svart på hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, på matportalen står det enkelt og greit,

men det kan være litt vanskelig av og til å vite om akkurat DEN osten regnes for "mykost" eller ikke.

 

alle som lurer på om de ikke kan spise ditt eller datt, bør gå inn på matportalen.no og lese gjennom den siden, så ser dere at det ikke er så innviklet som det kan virke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gräddost er i grunn ikke noe annet enn en helt vanlig hvitost, så med andre ord helt ok å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...