Gå til innhold

hvor strenge er dere på sukker?


line_n & sara

Anbefalte innlegg

her i huset er pappaen selvutnevnt sukkerpoliti, for store og små, og lørdagsgodtregelen er fult gjeldende (for meg)

 

småen har ikke fått smake så mye søtt, hun rasket til seg en liten bit av brownisen min etter bursdagsfesten sin, og det er vell det.

jeg baker litt muffins til henne ved spesielle anledninger, som består av en ørliten ss med fruktose (til 12-13 store former) og det er populært! er dagmamma for en som får ganske mye søtt, saft og pepperkaker etc, så det er litt morsomt å høre hva som er normalen?

 

er dere veeeldig strenge?

(kan legge til at sara får ikke litago yoghurt, juice eller syltetøy, av kjeks får hun usalta riskaker)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg var veldig streng med første (og sverga at eg skulle vere like streng med neste), men det er ikkje like lett å gjennomføre når ein har ein 3-åring i huset. Han er glad i f.eks. lappar og muffins, så det bakar vi av og til. Bruker då den gode, gamle oppskrifta som vi hadde då eg var liten - så det er jo sukker i... Eir har nettopp fått smake muffins for første gang og det var veldig populært. Og i går gav storebror ho ei pepperkake i eit ubevoka øyeblikk. Likte den og :o)

 

Ho får ikkje saft eller syltetøy. Ho får yoghurt (Tine), men ikkje kvar dag. Juice får ho ca 1 gong for veka, då før skjeve med leverpostei for at ho skal ta opp jernet bedre (har aldri ete graut, så eg er litt opptatt av det med jern). Kjeks har ho vel ikkje smakt, anna enn vanleg usøta kavring. På bursdagen fekk ho smake sjokolademousse (broren var heilt ute av seg fordi ho ikkje skulle få kake...), og då vi feira i åpen bhg smakte ho litt sjokoladekake (spytta kaka ut igjen, men sat veldig fornøgd og gumla på nonstop'en i ca 3 minutt).

 

Ingen av mine får "faste doser" med søtt (f.eks. laurdagsgodt). Eldste får av og til ein snopekrokodille eller tre, men så lenge han ikkje masar om det i kvardagen har eg ikkje lyst til å innføre fast dag. Han drikk juice til lunsj i åpen bhg (3 dagar i veka) og til søndagsfrokosten (vatn eller melk ellers), syltetøy og nugatti er forbeholdt helga. Tenker å ha dei same reglane for Eir når ho blir eldre.

 

Synest det er greitt å ha litt kontroll på sukkeret (f.eks. vere bevisst på kor mykje sukker det er i f.eks. mange frukostblandingar), men eg vil ikkje vere så streng at det blir ein ting som egentlig ikkje er "lov" og som dermed blir veldig attraktiv. Prøver å ikkje gjere noko stort nummer ut av det viss eldste f.eks. får ein sjokoladebit, det er liksom heilt vanleg, sjølv om det ikkje skjer så ofte :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner meg veldig godt igjen i det som Ranveig R seie. veldig lett å vær streng med sukker og slikt til første mann, men når andre barnet kommer så blir det til at han også får smake litt. prøver å unngå det da ,men ikke så lett når storebroren ete på noe ogda vil henrik også smake og broren gir vekk. men her i huset spiser vi heller ikke lørdags godt fast og syltetøy og nuggati liker ikke han eldste, så da har vi det ikke hus. er også opptatt av jern , for vår liker heller ikke grøt. så då får han skiver med leverpostei. har begynt med bittelitt yoghurt og det er favoritten i vårt hus..

 

men vi er veldig bevisst på hva vi putter i ungene våre og han eldste er ikke så veldig gla i søt og sukker, så da blir det til at vi ikke har det i hus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en teori på at dersom man er kjempestreng og nekter barnet sukker, vil jo godteriet bli mer fristende! restriksjoner funker jo ofte slik!

derfor vil jeg ha en mer avslappe holdning til sukker når sara blir eldre (hun trenger det jo ikke nå, akkurat!) men pappan er ganske uenig..

jeg merker det på meg selv, jeg hamstrer lørdagsgodt og kaker på lørdagene! skal liksom gjøre opp for 6 sukkerfrie dager ;)

 

men jeg baker en del, og da bruker jeg å erstatte sukkeret med en liten mengde fruktose, og bytte ut litt mel med havregryn (for det smaker også søtt)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Denne må jeg svare på.

Som Ranveig var jeg streng med eldste, men med nr 2 er jeg ikke like streng. Man får noen a-ha opplevelser etterhvert.

Nå får lillemor smake på alt som storesøster på 3 spiser. Hun har smakt kaker og godterier, tyggis, kjeks og alt annet fy fy i veldig små mengder. Yoghurt med sukker har hun spist i månedvis.

 

Jeg er derimot veldig, veldig streng med kunstig søtning i absolutt alt. Jeg gir mye heller litt sukker til mine små enn kunstige søtstoffer. Det er helt grusomt å se på hvordan 3 åringen blir etter å ha fått i seg noe sånt (selv i små mengder).

Brus i dette huset er bannlyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jenta mi er vår förste, men vi er visst veldig avslappa i forhold til andre her seg jeg... Vi tok det som en selvfölge at hun skulle få smake noen biter av sin egen bursdagskake bl.anna. Og ellers får hun da smake en bit her og en bit der av både det ene og det andre. Yoghurt og juice får hun da. Men hun liker best vann, så ikke så ofte hun vil ha noe anna. Mme har vi slutta med. Hun får ofte både middagsglass, gröt fra boks og kjöpt mellommåltid, så der får hun nok i seg litt sukker også.

Men livet er jo herlig og smaker godt, så det vil jeg jo vise henne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...