Gå til innhold

Hva skjer egentlig om jeg nekter å jobbe julaften?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja, en ting er at hun har vært drittsekk her. Men som sagt mener jeg at hun burde ta denne vakten fordi hun også har den i sin turnus, og hun allerede har vært den heldige når det gjaldt fordelingen av stillingene. Hun ble trukket ut til å få fast stilling, mens jeg fikk den midlertidige. Når leder da skal ta en avveining på hvem av oss som får fri julaften synes jeg det burde være innlysende at det nå var min tur til å prioriteres først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har man valgt et yrke som dette må man desverre belage seg på å må jobbe av og til på julaften.

Mine var 4 og 6 da jeg jobbet en julaften på sjukeheimen. Sånn er det bare. Og det var også flere der som hadde barn, så jeg var ikke eneste småbarnsmora som måtte jobbe en julaften på kvelden.

 

Vakta var fra 15-22 så man går jo glipp av alt. Men sånn er det av og til når man jobber innen helsevesenet.

 

Så visst du ikke takler det, så finn deg en annen jobb der alle har fri julaften.

 

Der jeg jobbet så byttet man på sånn at ikke de samme måtte jobbe hver jul. De laget egen juleturnus sånn at det skulle bli rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prioritert familien. Du har 3 mndr igjen. Kanksje han er redd for å miste hun andre som har fått fast jobb, ved at hun hadde måttet jobbe julaften, og ser på deg som mindre viktig siden du ikke har fast jobb der. Ikke hadde jeg ofret julaften for en jobb jeg hadde hatt 3 mndr igjen i. Men hva kan du egentlig gjøre, du er jo satt opp julaften og andre vil sikkert ikke ta vakten for deg frivillig. Ikke bruk egenmelding, for det blir for dumt. Ville tatt dette skikkelig opp med sjefen eller eventuelt tillitsvalgt om dere har det. Feigt at hun andre fikk fri bare fordi hun ringte sjefen. På min jobb er det heldigvis alltid noen frivillige siden vi kun jobber til kl 15.00 på julaften. Og sjefen forhører seg og får frivillige til å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det bare er du som blander de to tingene sammen. Det er neppe "tilfeldig" hvem som blir fast ansatt og hvem som får et kortvarig vikariat, vel? Uansett, så følger det visse fordeler med å være fast ansatt, og ulemper med å være vikar. Tror du må slutte med å se denne saken i sammenheng med hva som skjedde da dere ble ansatt. Det har lite med saken å gjøre nå.

 

Og dessuten, dersom hun slipper å jobbe denne julen så er vel sjansen større for at hun må jobbe neste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobba i hjemmetjenesten julaften 2006, og ALLE ville jobbe den dagen, så der var d kamp om vakta, for man tjener greit mye ved å jobbe julaften og helligdagene i julen..

 

Julaften kan dere jo åpne gavene sammen med barna på julemorgenen? Tviler sterkt på at barna har noe i mot d;)

Tror ikke barna dine bryr seg om du ikke er å spiser pinnekjøtt..barna bryr seg vell heller rent lite om julemiddagen og riskremen, er julegaver barn vil ha..og de kan dere jo som jeg foreslo, åpne på morgenen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI,

Du må overse alle de som skriver 'Nå eeer det engang sånn at turnusarbeid innbærer jobbing på helligdager....' med en lett overbærende og formanende mine.

Vi som har jobbet som vikarer og tilkallingshjelper vet akkurat hvordan du har det. Du BLIR urettferdig behandlet, ønskene dine blir ikke hørt og du får ikke de samme godene som de faste ansatte.

Jeg har opplevd å gå glipp av julebonusen flere ganger på en arbeidsplass, selv om jeg hadde jobbet i større stilling enn noen av de faste ansatte. En annen plass ble jeg ikke spurt engang om jeg ville være med på julelunsj, fordi jeg ikke jobbet den dagen - jeg var jo 'bare' tilkallingsvikar.

 

Du føler deg ikke rettferdig behandlet, og da skal du heller ikke føle noen plikt ovenfor arbeidsgiver. Det råder en meget spesiell holdning hos arbeidstakere innen helsevesenet. De har bygd seg opp en slags 'bedre-enn-alle-andre-fordi-vi-gladelig-jobber-når-andre-har-fri'-holdning. Jeg beundrer i grunn de som tenker sånn, for jeg hadde aldri i livet kunnet vent meg til å jobbe på helligdager, helger, osv.

 

Ta ferie, du! Sjefen kan ikke tvinge deg til noe, og det verste som kan skje er at du blir oppsagt. Og da må hun sleipe kollegaen din jobbe i stedet! Ny jobb får du rett over jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun skrev jo i går at det hadde ordnet seg for henne, hun slipper jo. Skjønner HI godt jeg. Jeg hadde ikke greid å fake sykdom, men hadde sagt opp. Ingen takker deg om du hele tiden skal gjøre andre til lags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt imponert over holdningene dine heller... Folk som dere vil andri stå først i køen når det gjelder de attraktive jobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese hele denne laaange tråden, men har lest begynnelsen. Ser at mange ikke skjønner problemet ditt. Jeg har selv jobbet mang en julaften. FØR jeg fikk barn, vel og merke. Mamma jobbet en julaften og det var så trist for oss at hun byttet faktisk jobben sin. "ungene merker ikke forskjell?" tøys og tull!!!

 

Sett familien først! Du skal slutte likevell! Ville sykmeldt meg ut oppsigelsestiden om ingenting annet er mulig. Vær hjemme med familien din på julaften.

 

Og jeg må få legge til. Forbanna DRITTKJÆRRING hun andre jenta. Makan til møkkakjærring! æsj! hadde gitt henne en midt der det passer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de attraktive jobbene innenfor helse og omsorg, hvor kvinner sloss om å få være den største selvhevdende martyren?

 

Jeg syns det er helt ok å ikke bli headhuntet inn i det yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man først valgt omsorgsyrket er det vel langt mer attraktivt å ha fast enn midlertidig stilling? Får de ett fast stillingshjemmel er det lite tvil om hvem den som er ansvarlig velger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, skulle du nå engang hente frem en tråd som hadde forsvunnet, så kunne du jo ha gjort en innsats for å oppdatere deg.

Sjefen hennes var fullstendig enig i at det var bedritent, og hadde full forståelse for om hun ville si opp, så hun slapp å jobbe. I det hele tatt så ordnet det seg visstnok helt uten drama. Og ikke ble hun mislikt og oppfattet som umoralsk eller kjip.

 

Videre ønsket hun fast ansettelse, men fikk det ikke, av andre grunner.

At enkelte innenfor denne bransjen mener at de som trekker det korteste strået, skal fortsette å trekke det korteste strået kan jo bare være logisk for dere. Hvilken som helst oppegående person skjønner jo at å forlange lojalitet og høy arbeidsmoral av en som ikke blir ivaretatt er pur idioti. Og utelukkende kvinnfolk som ikke vet å verdsette den arbeidkraften de er i besittelse av, mener det er fryktelig selvsagt at dette er kvaliteter man skal strebe etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du kjeder deg KaMa. Jeg har faktisk lest hele tråden og satt igjen med at det ikke var tilfeldig at trådstarter ikke fikk fast stilling og la derfor inn et innlegg om det. Mener du tråden bør være død er du jo ganske dum som svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg kjeder meg.

Nei, om tråden blir lagt død eller ikke, spiller ingen trille for meg, jeg syns bare det var ganske rart og litt nedrig av deg å hente den frem for å skrive noe som hadde blitt skrevet ørten ganger før. Og at du åpenbart ikke har giddet å følge med på de andre trådene som ble startet samme dagen/kvelden som denne.

 

Og hva i all verden klarer du å få ut i forhold til ansettelsesforholdene når du har lest denne tråden? Tar du utgangspunkt i det som står her, så er det ikke tvil om hvem som har handlet mest umoralskt og illojalt. Og det er ikke trådstarter.

 

Jeg ville i hvert fall ikke ansatt en person som manipulerer omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSB spår 100 000 arbeidsledige i Norge neste år.

Dersom du- som ser ut til å ikke ha utdannelsen i orden- tør ta den sjansen å si opp, så gjør det.

 

Det er ikke dermed sagt jeg personlig støtter det. Holdningen din "suger"!!!

 

Hva med barn til skilte foreldre? Hopper de over julaften for å slippe å bli stilt ovenfor et valg om å ikke være sammen med barna sine??

 

Husk at ved flere ansettelses prossesser nå er det ikke bare arbeidsgivere som blir oppringt som referanser. Det er mer og mer vanlig å kryssjekke og benytte tidligere kollegaer.. Vel- lykke til som mulig selvmordskandidat på jobbmarkedet neste år!!!

 

 

TRAKTOR- ALMA

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kun trådstraters ord på at den andre manipulerer omgivelsene. Holdningene hennes kommer frem gjennom det hun skriver og jeg vet med meg selv at jeg aldri ville ansatt en person med de holdningene - mann eller kvinne... Har undersøkt litt nærmere og ser du prøver å gjøre dette til en kjønnssak i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg syns det er et kjønnsaspekt som det er verdt å diskutere.

Jeg sa at dersom du tar utgangspunkt i den skrevne informasjonen som er kommet frem her.

At du har et inntrykk av vedkommendes holdninger er selvsagt din sak, jeg syns det er underlig at du kommer frem til det du gjør, men det er jo min sak.

Hadde det vært noe galt med holdningene hennes, så hadde hun ikke spurt om råd her inne, men sykemeldt seg tvert. Mener jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Kommer du med tall og viten inn i en tråd kama forsøker å få det siste ordet i??? Du kan umulig være riktig naglet.. Forsvinn med viten og gode innspill, og velkommen i en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en anonym får ikke siste ordet inatt. Om jeg så skal sitte oppe til det gryr mot morgen!

 

Man kan spørre seg: jobber dere selv i yrker som krever jobb i høytider, dere som kritiserer HI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...