Gå til innhold

Hva skjer egentlig om jeg nekter å jobbe julaften?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ei jeg jobba lamme en gang fikk valget mellom å jobbe julaften eller gå på dagen! Hun studerte i byen jeg bor i å skulle hjem til familien sin å feire jul ganske langt unna.. så valget var: jobbe julaften og beholde jobben eller feire julaften på en knøttliten hybel helt alene.. (butikkjobb med jobb fra ni- ett) hun dro hjem!

 

men har selv vært barnløs og jobbet i helsevesnet å vet hvordan man blir "utnytta" på helligdagene og i helgene. tror jeg hadde ca 6 frihelger på et helt år, med mye jobb i jula, blandt annet både julaften og nyttårsaften.. med eller uten barn er det jo godt å ha fri på julaften. denne jenta i 20 årene er jo noen sitt barn, søster, tante, kjæreste eller hvem hun nå enn feirer jul sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener selvsagt ikke at det skal være sånn at barnløse må jobbe alle helligdagene. Virkelig ikke. Det er vel mer den helhetlige situasjonen som gjør meg litt vrang her. Det er noe med at goder og byrder bør fordeles litt jevnt på en arbeidsplass. Hun var den heldige som endte opp med fast stilling, hun vet at hun har en jobb å gå til så lenge hun selv ønsker. Mens jeg mister jobben om kort tid. I tillegg skal hun da også prioriteres først hva gjelder julen. Og har fått masse fleksibilitet på jobben ift å slippe å ta ut ferie i forbindelse med sine fire uker i syden nå, at hun heller får rett til å jobbe alt inn slik at hun ikke taper penger på sine fire uker fri. Noe som er helt i orden for meg, altså. Men rart hvordan noen ender opp med alle fordelene, mens andre pent må finne seg i at de "taper" på alle punkt.

 

I tillegg er jeg selvsagt ekstra forbanna i denne saken på hvordan dette gikk for seg, både fra sjefens og min kollegas side. Som sagt, kunne de ikke i det minste trukket lodd? Skal vel ikke være sånn at man bare kan ringe sjefen, og få fri på minuttet selv om det medfører at en annen blir sittende uten nubbesjans til fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg veldig godt, HI. Ansatte på en arbeidsplass skal behandles likt, det skal ikke være sånn at noen får alle fordelene, mens andre ikke får noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må noen andre jobbe for deg om du nekter.

Derimot om du jobbet julaften i fjor synes jeg det er noen andre sin tur. Jeg jobbet både julaften og nyttårsaften ett år. Synes jo jeg kunne fått fri en av dagene. Men jeg fikk jo til gjengjeld slippe disse dagene året etter. For da måtte noen andre gjøre det. Og det er slik verden går rundt.

 

Om alle nektet, hvem skulle da holde butikkene/sykehus/beredskap oppe?

Jula kan man feire dagen før eller etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, dette var en interessant tråd!

 

Som arbeidsgiver må jeg bare si at jeg blir forundret over at folk synes det er greit å bruke egenmelding om man ikke er syk.

 

Å lage et helvete fordi man må jobbe på julaften er bare tull. Klart at ingen har lyst til å jobbe på julaften, men noen MÅ, og som andre sier, hvorfor er det alltid de med barn som får slippe?

 

Nå har ikke jeg ansatte som må jobbe på julaften, men jeg tror også jeg ville ha satt ekstrahjelper/vikarer til å jobbe på ubekvemme dager. Har selv vært ekstrahjelp og fikk klar beskjed om at jeg måtte jobbe på julaften. Det endte med at vi ikke fikk reist hjem til jul (var studenter med barn), pga. at siste flyet hjem gikk tidligere på dagen, men det gikk da helt greit!

 

En eller anne skrev at barna ble lei seg bare hun gikk på jobb en vanlig dag. Da tror jeg kanskje de har et aldri så lite problem. Barn må da tåle at mor går på jobb, man kan ikke knytte barna så sterkt til seg at de ikke takler noen timers fravær fra mor.

 

Til slutt, dere må ikke glemme at arbeidsmarkedet fort kan endre seg. Det kan hende dere trenger en god referanse. Å "tulle seg" i oppsigelsestiden er noe av det dummeste dere gjør. Om du har vært aldri så pliktoppfyllende ellers, så er det de siste månedene arbeidsgiveren vil huske.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også sjokkert over arbeidsmoralen til mange her! Jobber du i helsevesenet så jobber du i helsevesenet. Det er EN av MANGE ulemper med det desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt og syt og kom deg på jobb! Det er faktisk ditt valg at du sa ja til denne jobben, og du visste det var en mulighet for at du måtte jobbe denne dagen. Slik er det bare. Hvem er det som får ødelagt julaften? Det er bare du, og du bør være så voksen at du takler det og forbereder barna dine på det. Så ett råd til deg neste gang du søker jobb: få deg en jobb som har julefri!!! Eller hold deg hjemme. Jeg vet at jeg skriver "slemt" nå, men slik du står frem så virker det så vanvittig barnslig og egoistisk. Tenk at du faktisk kan bety noe for dem som du skal være på jobb for som kanskje ikke har familie i nærheten eller som bryr seg. DET er trist, det. De har kanskje ikke fått feiret jul sammen med sine kjære på mange år, og så syter og klager du for at du går glipp av én eneste julekveld!!! Kom deg ut av egoskallet ditt og bli voksen! Eller skulk og ha all verdens dårlig samvittighet! Jeg tror ikke det er mange i dette landet som jubler høyt dersom de får vita at de må jobbe julafta, så jeg har ikke problem med å forstå at du ikke vil! De fleste tar seg selv i nakken og går like vel.

 

Dersom du har problem med denne medarbeideren din som "lurte" deg så ta det opp med henne og si hva du føler, men det er faktisk du som ble satt opp på denne vakta. Du er "feig" om du sier opp KUN for at du ikke vil jobbe, og det vil IKKE ta seg godt ut ved senere søknader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller liten rolle om jeg jobbet eller ei forrige jul, siden dette er en ny arbeidsplass. Kan ikke si til sjefen at jeg jobbet jul i fjor hos en annen arbeidsgiver, og be ham ta hensyn til det. I likhet med at jeg ikke kan be om fri neste jul heller, hvis jeg fremdeles jobber i helsevesenet på det tidspunktet.

 

De som blir værende på arbeidsplassen vil derimot dra nytte av en eventuell julevakt til neste år. Det er derfor jeg sier at de godt kunne latt de faste, som også har helligdagene i sine turnuser, ta disse vaktene. De vil jo da få fri neste år til gjengjeld.

 

Mange sier man kan feire jul dagen før eller etter. Har ikke dere familie utover barna deres? Barna mine er veldig opptatt av å feire med besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler. Og vi kan ikke tvinge resten av familien til å feire jul på feil dato. Så nei, det er ikke bare å finne en annen dag å feire jul på.

 

Høres ut som om du over her tror at jeg jobber på sykehjem. Det gjør jeg ikke. Brukerne skal feire jul med familiene sine, men muligheten er der for at de plutselig kommer hjem, derfor må jeg være til stede hele vakten. Så det handler ikke om at jeg skal bety så voldsomt mye for noen i denne sammenhengen.

 

Hun var også satt opp på denne vakten. Så det hadde vært like rettferdig at hun måtte jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett så går du i en turnus som sier at du skal jobbe denne kvelden...... og du sa ja til denne jobben..... jeg forstår det er ei sur vakt å ta, og jeg hadde kviet meg selv med å gå på jobb. Like vel så hadde det vært meg som sa ja til den jobben....jeg kan desverre ikke se at du har gode argument for å ikke jobbe. Som jeg sa i innlegget før deg så må du nok bite i det sure eplet.... bli voksen og slutt å syns synd på deg selv!

Jeg er også enig i at det går ikke an å finne en annen dag å samle hele familien. Jeg tror det er du som kommer til å lide mest på julaften, og du er sikkert voksen nok til å ta den, og snakke med barna dine slik at de forstår hvorfor du ikke kan være sammen med dem.

Ja, jeg tok nok feil ang hvor du jobber, men like vel...du kan bety noe for dem som kommer hjem igjen etter julefeiringen og glede deg sammen med dem og snakke om hva de har fått..... jeg syns fremdeles du er ego som sutrer og ikke vil jobbe. Så tenk deg om neste gang su tar imot en slik jobb. Jeg er "stygg" nå og kanskje ufølsom, men jeg står inne for hvert et ord jeg har sagt. Så om du på en eller annen mpte klarer å sno deg unna denne vakta...så håper jeg at du gjør det med god samvittighet!!! Og at du virkelig tenker på de som må ta støyten for deg og som gjerne i utgangspunktet hadde fått fri!!! Fy for en arbeidsmoral du har!!! Hva betyr vel én eneste julafta? Viss du ikke takler turnuser så hold deg hjemme!!! Og julafta er faktisk en onsdag, og ikke noe helligdag.

 

I tillegg er det et dårlig argument at du har familie og barn og har mer grunn til å ha fri enn dem som ikke har barn. Hvem tror du at du er som setter deg på en slik pidestall? GROW UP!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var den eneste som sto oppført på denne vakten ville jeg ikke mukket. Men vi var jo faktisk to. Hvorfor skal hun automatisk slippe unna, hun var da like mye oppført på vakten som meg, og har sagt like mye ja som meg? Så hva tilsier at jeg skal godta at jeg nok en gang må bite i det sure eplet? Hun har i hvert fall ingen gode argumenter, men det mener jeg at jeg faktisk har. Blir det samme som at når en person jobber jul ett år, får den andre ta sin del neste år. Når kollegaen min fikk den faste stillingen, og jeg fikk den midlertidige kan vel neste fordeling, nemlig julen, gå i min favør?

 

Julaften er en offentlig fridag. Hehehehe, jeg setter ikke meg selv på noen pidestall. Men noen av oss har kanskje ekstra mye dårlig samvittighet hvis vi må la ungene våre i stikken. Dette handler om morshjertet mitt, ikke om at jeg synes det er så kjipt for min egen del. Jeg vil bare at barna mine skal ha det fint på julaften, med begge foreldre til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du heller skal være lojal mot deg selv og familien din fremfor en arbeidsgiver som åpenbart ikke var interessert i å ha deg som fast ansatt.

Og så kan en annen få leke martyr på julaften. Det er jo åpenbart ganske populært hos en del kvinner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må si en liten ting angående arbeidsmoral, og disse staaaakkars menneskene som risikerer å måtte jobbe. De som blir aktuelle, som ikke har helligdager i julen og derfor kan beordres (regel hos oss om bare en rød dag i løpet av julen), er folk jeg har jobbet litt ekstra sammen med. Kommer på nattevakt med en av dem, som sover gjennom hele vakten, selv om vi er forpliktet til å holde oss våkne hvis vi skal jobbe natt. Dette var jo heeeelt vanlig i helsevesenet, hadde jeg aldri jobbet natt før, jeg? Dette gjorde visst alle nattevaktene, ikke noe pes, det, vel.

 

På dagvaktene stikker de på kjøpesenteret i noen timer siden de tross alt har lite å gjøre på jobb. Drit i at bosset flyter, og hele bygningen trenger solid vask, eller at brukere kanskje ønsker selskap selv om vi ikke skal noe helt konkret, liksom. Og drit i at man er forpliktet til å være på huset i fall noe skulle skje, og at man faktisk får lønn for å være der.

 

Så kanskje de kunne fortjent å få en kjip vakt, ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, der tar du det på kornet. Skal lojaliteten til arbeidsgiver gå foran lojaliteten til familien? Enkelte kvinner synes visst det, samtidig som de skriker høyt om uansvarlige menn som ikke kommer hjem i tide fordi de er så grenseløst lojal mot arbeidsgiverne sine, og jobber overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele denne tråden, og mulig dette forslaget har kommet allerede, men altså: Er dette et yrke der det er relativt lett å skaffe en vikar? Kunne du tilbudt sjefen din at han trakk deg i lønn og i stedet hyret inn en annen? Det er nok av folk som elsker å jobbe slike dager, fordi det er så utrolig godt betalt. Jeg gjorde det i flere år da jeg var student. Da fungerte det på den måten at de jeg vikarierte for, mistet lønnen sin for disse vaktene. Ikke sikkert dette dette er mulig for deg, men bare et forslag... Kan godt forstå du synes dette er trasig, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg nevnte tidligere, du får betale noen av kolleaene dine for å ta vakten for deg... og på julaften er det mange folk på besøk, det er gaver under treet og pappa er der.. ungene dine kommer ikke til å savne deg... beklager... tror nok det er verre for deg å være borte fra barna på julaften enn det er for de...

 

syns ikke du setter noe godt eksempel for barna dine hvis du skulker jobb.. livet er fullt av ting man ikke har lyst til å gjøre, men man må alikevel... gleder meg til en av ungene dine kommer å sier mamma jeg vil ikke på skolen i dag, så du må skrive at jeg har vært syk.. hva skla du svare da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre er det umulig å skaffe vikar. Ingen som ønsker å jobbe julaften av dem som jobber hos oss. Og vikarbyrå er uaktuelt for kommunen.

 

Jeg kan heller ikke betale noen for å jobbe for meg, det er ingen som vil jobbe julaften uansett om de får ekstra penger for det.

 

At du er skråsikker på at dine barn ikke ville brydd seg om du var tilstede på julaften eller ei, sier bare at folk har forskjellige barn, og også ulike relasjoner til barna sine. Du vet ingenting om hvordan mine barn er, og hva de får med seg av hvem som er til stede, og ikke.

 

Synes ikke jeg vil sette noe godt eksempel for barna mine om jeg viser dem at man skal frasi seg retten til rettferdig og likeverdig behandling på en arbeidsplass, eller velge bort familien til fordel for jobben når jeg egentlig burde ha krav på å unngå dilemmaet.

 

Blir for enkelt å dra inn eksempelet med unger som ikke vil på skolen. Jeg skulker aldri jobb, men her handler det ikke om at jeg ikke gidder å jobbe. Men om at jeg har blitt grovt urettferdig behandlet. Jeg synes ikke at man uten videre skal tolerere å bli dårlig behandlet bare fordi man er ansatt et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du føler deg så forferdelig urettferdig behandlet, så får du si opp da.! jeg kan ikke forstå hvorfor du skal ha mer krav på unngå dilemmaet enn de andre!? jeg tror nok at store deler av at du må jobbe er nettopp fordi du skal slutte...

 

og nei det er ikke for enkelt å dra inn skulking fra skolen, det er faktisk en ganske riktig parallell å trekke..

 

nei, kom deg på jobb eller si opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forklart dette ørten ganger, men kan ta det en gang til. Grunnen til at jeg mener jeg har fortrinnsrett på fri fremfor min kollega, er følgende: Arbeidsplassen er ny. Vi begynte samtidig, med like stor stilling og samme turnus. Men en av stillingene ville etterhvert bli overflødig. Dermed måtte en av oss få en midlertidig stilling, og det ble meg. Neste fordelingssak ble hvem som skulle jobbe julaften. Jammen tapte jeg ikke der også. Rettferdig?

 

Joda, jeg vurderer å si opp, men fikk jo himla mye kritikk for det, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du har ikke fått mye kritikk her for å si opp som jeg kan se. Det er den mest "fair" løsningen, dersom du absolutt ikke vil jobbe på julafta.

 

Kan legge til at jeg forstår at du er skuffa. Du har en feig arbeidskollega og en sjef som ikke har fulgt sine egne regler dersom det stemmer at han har gitt kollegaen din fri uten å sjekke ønskelista først. Men det var uansett 50/50 sjanse for å jobbe på julafta ikke sant?

 

Problemet ditt er nok at du har bygd opp urealistiske forventninger om fri julekvelden, og slik gikk det dessverre ikke.

Å ta ut egenmelding på julafta er å grave sin egen grav. Si opp jobben er mitt råd. Få deg en jobb i barnehage, assistent på skole eller kanskje lærervikar, flust av slike jobber nå også slipper du denne problemstillingen senere i livet. Sistnevnte er dessuten godt betalt.

 

Dersom du velger å jobbe så husk at det ikke er verdens undergang, du får vel være hjemme til 14-15? og fri igjen på seinkvelden, det er jo ikke snakk om at du er borte mer en halve dagen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fulltidsstudent, så jeg kan ikke jobbe i verken barnehage eller assistent på skole.

 

Nei, jeg skal jobbe fra 14.30 til 22.00. Riktignok bare halve dagen, ja, men som jeg har sagt tviler jeg på at resten av familien er interessert i å spise julemiddag om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julafta er IKKJE ein off fridag....kvifor er alle kommunalt tilsette på arbeid til minst kl 12, dersom dei ikkje tek det ut i avspasering? Har arbeidd MAAAANGE år i off sektor og har ALDRI hatt fri på julafta!

 

Det er ikkje vits i å diskutera dette, for du har tydeleg vis gjort deg opp ei meining om kva du vil gjere.....

 

Lukke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er offentlig fridag etter tolv, eller etter 17, litt usikker. Jeg jobber mye lenger enn som så, så dermed er dette en offentlig fridag for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det blir nok ingen optimal julefeiring for din del i år. Hadde opna nokre gaver sammne med barna før på dagen, for kosen sin del og forventa at mannen stod klar med varm julemiddag til du kom hjem fra jobb. Husk at små barn lever i øyeblikket, så det er nok verre for deg en dem at du er borte på kvelden.

 

Mitt råd er å gjøre det rette -ta vakta, så slipper du julefeiring med bismak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå en gang slik at når man har en jobb som involverer turnus så vil det i blandt bli behov for å jobbe på helligdager. Jeg må bare si at jeg synes det er både urettferdig og utrolig at det forventes at unge, single og/eller barnløse skal stille opp på slike dager mer enn de som har barn. Man har da like mye lyst til å feire med familien sin enten man har barn eller ikke, og du har selv valgt å få barn OG valgt å jobbe turnus. Det skal da ikke være slik at foreldre automatisk skal få fri alle spesielle dager.

Er enig i at det var dårlig gjort av henne å si at hun skulle jobbe når hun ikke egentlig mener det, men at hun ikke har barn er fullstendig uvesentlig. Hun har ikke mer ansvar for denne vakten enn det du har.

 

Hva du skal gjøre vet jeg ikke. Hør med de andre ansatte om noen vil bytte med deg, forklar problemet for sjefen, men er du satt til å jobbe må du i grunnen gjøre det. Å i det hele tatt tenke på å "bli syk" hvis du ikke slipper unna kaller jeg elendig arbeidsmoral. Tviler på at det i praksis får noen konsekvenser all den tid ingen jo kan sjekke om du virkelig er syk, men jeg må si at hadde jeg vært din arbeidsgiver og sett at du tilfeldigvis ble syk den dagen når jeg i tillegg visste at du ikke egentlig ville jobbe da så kunne du regnet med en heller lunken attest og referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...