Gå til innhold

Hva skjer egentlig om jeg nekter å jobbe julaften?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nei, mente røde dager, altså offentlige fridager, sorry:) Julaften er jo "rød" etter klokken 12 om formiddagen.

 

Vet ikke helt. Vi har verneombud og tillitsmann, men dette måtte visst tas med lederen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, da kommer jeg også innenfor. Vi får tillegg etter 12, i hvert fall. Men jeg skal uansett jobbe lenger enn til fem, så det blir rød dag, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du ikke valgte en slik jobb med turnus som ditt hovedyrke. Hvis dette er et så stort problem, så burde du vel ikke valgt slik jobb som deltidsjobb heller? Slik er livet, desverre.

 

Hun var egoistisk som ringte sjefen, og det skjedde jo med litt dårlig opplegg virker det som. men du er jo egoistisk som sier til henne at du håper det er greit du får fri pga barna og deltidsjobb? selv om hun ikke har barn, har hun like stor rett på fri som deg med barn,. Igjen, desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ba ikke henne om å jobbe i stedet for meg, vi fant ut at en av vaktene våre havnet på julaften, og uttrykte hvor kjipt det var. Da sa hun at de garantert bare kom til å bruke en av oss, og at hun ikke hadde noe problem med å jobbe.

 

Mener fortsatt at når hun var en av de heldige som tilfeldigvis ble "trukket ut" til å få fast stilling, mens jeg må slutte om få måneder, så skal hun attpåtil få fri på bekostning av meg. Litt skjønn burde det være lov å bruke fra sjefens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg fast deltidshjelp i en butikk ved siden av studiene, og jeg må jobbe julaften. Den stenger kl 13, og da er det rett hjem for å forberede til julemiddagen vi skal ha med svigers hos oss.

Noen ganger må man bare ikke lage problem av ting, og rett og slett gjøre de uten å tenke for mye. Man er jo ekstra utsatt som deltidshjelp også, men ungene klarer seg jo fint med far også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner at du er irritert over at situasjonen har blitt som den har pga din kollega... men jeg blir faktisk litt irritert over at du skal ha fri fordi at du har barn! jeg har vært på den motsatte siden av den saken, måtte alltid ta dritt vaktene i en jobb jeg hadde for noen år tilbake.. nettopp pga at alle de andre hadd mann og barn.. jeg var singel og måtte derfor stille opp.. jeg syns dette var blodig urettferdig... så du får egenlig ikke noe sympati fra meg... sorry... (ikke meningen å være drittkjerring her altså...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det desverre når man jobber turnus, jobber selv turnus og må jobbe mange rød dager, og her er det ingen regel om halvparten av rød dager. Lurte på hvorfor ikke engang, og da fikk jeg til svar at det hadde noe med søndager og gjøre. Husker ikke helt hva.

 

Selv om du bare skal jobbe noen mnd til, så er det desverre slik. Kan forstå at du er sint på ho du jobber sammen med. Men ville ikke nekta og jobbe. Hva med jobb referanser senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du har noen grunn til å vare sur på en fast annsatt kolega uten barn. Du kan ikke vite hva som ble sagt mellom henne og sjefen og hva som er grunnen for at det har blitt slik.

Vi virker bare sur og bitter for at noen annen fikk fast jobb og ikke deg. Kanskje det varhttp://gratisoppskrifter.poppyfield.net/?cat=4 en veldig god grunn for det. Har du sett på din egen oppførsel i forhold til andre mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke redd for at ungene ikke skal klare seg med far. Det er bare at jeg vet hvor inderlig knust spesielt eldstemann her hjemme blir når han får vite at mamma ikke kan være med på julefeiringen. Å jobbe til 13 hadde overhodet ikke plaget meg. Verre når hele kvelden ryker.

 

Kanskje det har litt med forskjellige holdninger å gjøre, dette med foreldre versus barnløse. Selv har jeg som sagt jobbet nesten hver eneste julaften frem til jeg fikk barn. Fordi jeg syntes det var for ille om småbarnsforeldre skulle få julen ødelagt for ungene. Det har ikke plaget meg det grann å jobbe julaften, selv om jeg selvsagt gjerne skulle være med familien. Men denne gangen blir det veldig annerledes, siden jeg vet at ungene blir knust.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du oslomor.... Det er IKKE alle som er ferdig kl 13 da.. I helsevesenet er det som oftes 14-15 eller 22-23...

 

De som har tidlivgakt får jo mulighet til å feire jul, mens de på seinvakt ikke har den muligheten.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke sint for at hun ikke sier nei til fri. Men for at hun først overbeviser meg om at jeg ikke må ringe leder angående jul, for det første fordi hun gjerne jobber hvis hun slipper 1.dag, og for det andre fordi det skulle tas hensyn til listen vi skrev oss på. At leder nok bare ble sur hvis jeg ringte ham for å høre hvordan det ble med turnusen.

 

Deretter benytter hun anledningen til å ringe leder selv, og få fri. Det synes jeg er råttent, siden det da ble umulig for meg å tale min sak. Hadde de valgt loddtrekning derimot ville jeg ikke blitt sur, bare trist, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror rett og slett den beste løsningen for meg er å ta en egenmelding. Siden det tydeligvis er greit for både leder og andre at man driver litt skittent spill ift juleturnusen kan jo jeg også gjøre det, selv om det betyr at en annen må ta vakten. Sannsynligvis beordrer de ikke noen med små barn, heller, det er mest det jeg har tenkt på. At jeg ikke vil være skyld i at andres barn sitter uten forelderen sin på selveste julaften.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har da ingen garanti for at de ikke kommer til å beordre noen med barn ut i jobb!!!?? Fy flate så egoistisk av deg.. jeg hadde blitt så forbanna hvis jeg var blitt beordret i jobb på julaften fordi at hun som skulle jobbe har tatt en egenmelding fordi hun ikke ville jobbe.. dette syns jeg er lavmål.. alle kommer til å skjønne at du skulker siden du har prøvd å ordne deg fri..

 

 

du får prøve å betale noen for å ta vakten for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er usmakelig å sykemelde seg på julaften fordi man ikke vil jobbe - og dermed tvinger noen andre på jobb. Usmakelig! Det må være et mareritt å være leder i helsevesenet når man må forholde seg til så mange sytepaver (ikke pasientene, men de ansatte)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retningslinjene i vår kommune tilsier at ansatte med omsorgsansvar skal være de siste man beordrer. Derfor regner jeg med at de ikke ringer foreldre først. Dessuten er det vel bare en av de ansatte som evt blir beordret, som har barn. Så de har mange å ta av før de ringer den personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass er det faktisk de som er fast ansatte som får sette opp ønsker om ferie og fridager først. De som er ekstrahjelper og midlertidig ansatte er jo ansatt for å hjelpe til i nettopp slike situasjoner (ferieavvikling, sykdom og avspasering).

 

Når det er sagt er jeg enig i at det er urettferdig at de som ikke har barn alltid må jobbe julaften, de har også familie og tradisjoner de vil opprettholde. På min arbeidsplass bytter vi på, uansett barn eller ikke barn, så sant ingen melder seg frivillig da, det hender det pga tilleggene..

 

Hvis det er så vanskelig for deg så får du bare si opp og finne deg en annen jobb, lærer f.eks ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og klart det er egoistisk, det skal jeg ikke krangle på. Men dette går ikke på at det er så synd i meg, at jeg synes det er så fælt å sitte alene på jobb på julaften. Det går på at om jeg har valget mellom at en kollega går glipp av sin julefeiring, eller at mine to små barn får ødelagt sin jul, velger jeg det første alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ansatt til annet enn å gå i en fast turnus, men stillingen avvikles om få måneder. Så jeg er ikke der for å hjelpe til ved sykdom eller lignende, men går i samme turnus som min kjære kollega.

 

Jeg mener virkelig ikke at alle med barn skal slippe hver julaften. Men kanskje ta litt ekstra hensyn hvis barna er små. Selv jobbet jeg alltid julaften før jeg fikk barn, for at småbarnsforeldre skulle slippe. Ville ikke falt meg inn å skaffe fri på bekostning av andre, i hvert fall.

 

Joda, jeg skal finne meg en annen jobb. Ikke som lærer, akkurat, studerer noe helt annet. Men studietiden må dessverre finansieres på et vis, og da er det jobb i helsevesenet som er enklest å kombinere med studiene og barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt dårlig gjort av kollegaen din å lure deg. Men noen må jobbe på julaften, de fleste synes det er dumt.

Du sier at de nok ikke beordrer småbarnsforeldre hvis du tar egenmelding. De beordrer nok den som tar telefonen når de ringer, uansett sivil status. Og er det bare kjipt for småbarnsforeldre? Hva med f.eks alenemoren som vil feire med sin tenåringssønn? 50-åringen som vil feire med sine gamle foreldre, fordi de ikke har annen familie? 45-åringen som skal lage julemiddag for 10 personer, og må gå fra grytene og familien fordi andre ikke gidder å jobbe?

Nei vet du hva, suck it up og kom deg på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager å måtte si det, men ungene dine kommer ikke til å få julen sin ødelagt.. de kommer knapt til å merke at du ikke er der... min far har jobbet mange julaftner når vi var små, og det har ikke gitt meg varige men.. nei dette innlegget er for dumt... skikkelig latterlig og usmakelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...