Gå til innhold

Hva skjer egentlig om jeg nekter å jobbe julaften?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er i en midlertidig stilling i helsevesenet, har tre måneder igjen av kontrakten. Jeg går i turnus med en til, og julaften havnet på en av våre vakter. Det ble laget et skjema hvor vi kunne uttrykke våre ønsker for fridager i julen. Jeg skrev meg på skjemaet, og regnet med at dette skjemaet ville bli lest før turnusen ble laget.

 

Vi visste begge at det bare ville være behov for en av oss julaften. Vi har hatt god kontakt, og jeg sa til henne at jeg syntes det ble i overkant urettferdig hvis jeg som har små barn, og som snart mister jobben, i tillegg skulle være den uheldige som jobbe julaften, og dermed ikke fikk feiret jul med mine små barn på tre og fire år.

 

Hun har fått fast stilling, begynte samtidig med meg. Hun har ingen barn, og er i midten av tyveårene, så har heller ikke pleietrengende foreldre eller lignende å ta hensyn til.

 

Hun sa til meg at jeg ikke skulle bekymre meg. Hun kunne gjerne ta vakten hvis hun fikk fri 1.juledag, og skjønte godt dette med barna og midlertidig stilling. Hun sa også at jeg ikke skulle ta sorgene på forskudd, og at det ikke var vits i å snakke med leder, siden jeg alt hadde skrevet meg på skjemaet med ønsker om fri.

 

Det som så skjer er at hun ringer daglig leder selv, og der og da får fri julaften, uten at han har sett på ønskene, eller begynt på juleturnusen ennå.

 

Hvilket betyr at barna mine ikke får ha mamma tilstede julaften, noe som knuser hjertet mitt. En ting er når man er i en fast turnusstilling over tid, da vet man hva man går til, man må jo jobbe julaften en gang i blant når man har valgt en slik jobb. Men når man jobber i noen måneder på en arbeidsplass blir saken en annen.

 

Ble langt, sorry, men hva kan egentlig bli konsekvensen om jeg nekter å jobbe? Jeg vil ikke bruke egenmelding, fordi det vil medføre beordring av andre, og da ikke hun jeg jobber med siden hun allerede jobber en helligdag, og dermed har krav på fri de andre helligdagene. Noen andre må jo uansett ta vakten min hvis jeg ikke jobber, men synes da at de fortjener å få vite det i forkant av julaften, og ikke plutselig få beskjed samme dag pga akutt sykdom hos den som egentlig skulle jobbet (jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner problemet (bortsett fra at du ikke har lyst til å jobbe på julaften). Du jobber i en turnusstilling, ergo kan det hende du må jobbe julaften - det må man forresten i mange andre yrker også. Hva har egentlig det at du har en midlertidig stilling med saken å gjøre? Egentlig er det jo rettferdig at den sist ansatte (med minst ansiennitet) må ta den kjipe vakta på julaften. De som ikke har barn må alltid ta hensyn til de med barn ved slike anledninger - er DET rettferdig? Hun kan jo ha planer og ønsker for dagen likevel? Dessuten jobber du jo ikke hele dagen, då du får jo feire julaften med ungene dine?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lager du vel dette til et større problem enn det er. Signerer egentlig hun over her(16.16). Vi som jobber turnu/skift vil alltid en eller annen gang måtte jobbe på en kjiiiip dag (jeg jobber feks ALLTID 17. mai). Unger eller ei. Hvis det er viktig for deg med fri den og den dagen får du gjøre som andre, sette av en ferieuke til det.

 

Feir dagen før eller etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal jo feire med resten av familien også. Og tviler på at de ønsker å feire jul og spise pinnekjøtt om morgenen for at jeg skal kunne komme meg på vakt. Ungene mine vet utmerket hva julaften er for noe.

 

Jeg har vært ansatt like lenge som henne, arbeidsplassen ble opprettet nylig. Dermed har vi lik ansiennitet.

 

Det som er ille med denne greien er at man blir villedet ved at man blir bedt om å føre seg opp på en liste, mens det egentlig er slik at førstemann som ringer sjefen er den som får fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo litt dårlig gjort av henne og be om fri på julaften, etter å ha sagt til deg at du ikke skulle ta sorgene på forskudd osv...

 

Vet ikke hva som skjer om du nekter å jobbe, jeg hadde antagelig jobbet og funnet en annen løsning mtp feiringen, men hadde vært rimelig forbannet på henne som var så 'sleip'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg kommer nok ikke til å ha noe godt forhold til henne lenger etter dette. Spesielt når hun sa at jeg ikke måtte ringe sjefen, for jeg hadde jo skrevet meg opp på listen. Så gjør hun det selv, i stedet.

 

Vanskelig å finne en annen løsning på feiringen, siden hele familien skal feire sammen, med besteforeldre, oldeforeldre, tante og onkel. Føler ikke det blir rett å tvinge så mange mennesker til å ta julaften på forskudd eller etterskudd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du kan gjøre er vel kanskje å gå til sjefen og si det som det er? At du hadde skrevet deg på listen, at hun sa 'ikke ring sjefen!' og så gjorde hun det selv? Nei, vet ikke jeg. Kinkig den der. Viser igjen at de fleste kun tenker på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner du ikke vil jobbe på juleaften, men sånn er det faktisk å være voksen å være i jobb..

 

ingen småbarnsforeldre vil vel jobbe på juleaften.. men noen MÅ faktisk det..

 

en de som driver gård da?? de er ikke ferdig med fjøs stellet før 18-19 tiden, å så skal de dusje å stelle seg.

gjestene og barna må pent finne seg i å vente på både middag å gaver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det. Han skulle gjøre det han kunne for å skaffe meg også fri, men det gikk selvfølgelig ikke. Ingen som frivillig jobber den vakten, og siden han allerede hadde gitt henne fri per telefon blir det jeg som må ta den.

 

Det er jo grenser for hvor mye man gidder å ofre for en jobb når man ikke får jobbe der mer enn i noen måneder. Jeg er i utgangspunktet veldig lojal i forhold til arbeidsplassen min, men jeg vil ikke ofre så viktige ting for ungene mine for en deltidsstilling som er midlertidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men driver man gård vet man hva man går til, man har valgt et livsyrke. Jeg har en deltidsjobb ved siden av studiene mine.

 

Jeg har jobbet stort sett hver jul årene før jeg fikk barn, ikke noe problem. Men det er langt verre når man faktisk har barn, det er nok en av årsakene til at jeg aldri kunne valgt turnusarbeid som mitt hovedvirke.

 

Jeg mener fremdeles at alle bør bli hørt før sjefen treffer en avgjørelse på hvem som skal få fri, og hvem som må jobbe. Det har ikke skjedd her, fordi min kollega har gått bak min rygg og ordnet sine egne behov på bekostning av mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre her egentlig. Synes så klart det er dårlig gjort av din kollega å gå bak ryggen på deg, men når det gjelder å jobbe julaften så er det mange som må det. Synes heller ikke at det er rett at vi som har små barn har mer rett til å få fri på f.eks julaften enn andre. Det synes jeg faktisk kan være ganske diskriminerende ovenfor de uten barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje. Men uansett mener jeg at det er veldig urettferdig å bestemme juleturnus ut fra at noen ringer og ber om fri, når det egentlig skal skje i ordnede former. Dette med fast ansettelse mener jeg fremdeles er noe å ta med i beregningen. Når man er fast ansatt og jobber et sted i flere år vil man jobbe noen juler, men dermed få fri andre juler. Dermed vil hun ha fortrinnsrett til fri neste jul om hun jobber denne, mens det for min del kan bli sånn at neste deltidsjobb ender på samme måte, at jeg må jobbe i julen.

 

En ting jeg også reagerer på, er at sjefen ikke har lov til å gjøre turnus endelig før tillitsvalgt har skrevet under på den/godkjent den. Like fullt gir han altså noen fri før han i det hele tatt har begynt på turnusen. Og uten å ha sett på listen han selv har satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har vel berre 14 dagers oppseiingstid? I og med at du ikkje får fortsette etter nytt år kan du jo sei opp jobben no. Då slepp du jobbe julafta.

 

Elles er det jo ein gong slik det er å arbeide turnus. Syns det hadde vore enda meir urettferdig om dei med born alltid skulle fått fri på bekostning av barnlause. I din situasjon kunne berre ein av dykk få fri, og det blei kollegaen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke kontrakten min, men har bedt sjefen sjekke opp i oppsigelsestiden min. Tror det er enten en eller tre måneder. Jeg har sagt at jeg dersom det er en måneds oppsigelsestid regner med at jeg kan avtre min stilling 24.desember til tross for at oppsigelsen kommer senere enn den 24. denne måneden. Fordi oppsigelsesgrunnen min vil være det jeg her har skrevet, og turnusen skulle være klar 24.nov, slik at jeg da hadde rukket å si opp i tide. Det er han selv som ikke har klart å levere turnusen til den siste fristen han selv satte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere. Hvor mange helligdager er det per år? Jeg har allerede jobbet 1.mai, 17.mai og en av pinsedagene. Da blir julaften den fjerde. Er det mer enn syv helligdager per år? Hvis ikke har jeg jo faktisk krav på julaften fri likevel, siden man max skal jobbe halvparten av helligdagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte da forresten etter påsken i kommunen, så derfor regner jeg med at helligdagene i påsken ikke skal tas med i beregningen for mitt vedkommende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre mnd oppseiingstid er berre for faste stillingar.

 

Dersom du har jobba der under 6 mnd trur eg du berre har 14 dagar, etter det ein mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mallefisk har rett i at du bare har 14 dagers oppsigelsestid. Mulig det regnes fra en spesiell dato i mnd, så det må du sjekke i så fall.

 

Da kan du jo bare si opp i god tid før jul, så får du laaang juleferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva det har med saken å gjøre at du er midlertidig deltidsansatt, og at dermed kan være uheldig neste år også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hun vært fast ansatt og skulle jobbe der neste år også, så hadde hun jo neste år fått fri på julaften - må jo ikke jobbe julaften to år på rad (som regel?). Men siden hun snart skal slutte, så har hun kanskje et annet 3-måneders vikariat rundt neste jul, hvor hun kan risikere at det samme skjer igjen - og vips må hun jobbe på julaften to år på rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ift dette med at jeg er blant de som må gå når bemanningen kuttes ned, tenker jeg egentlig først og fremst på at jeg allerede har "tapt", i motsetning til kollegaen min. Da ansettelsene foregikk var det tilfeldig hvem som fikk tildelt faste, og vikarierende stillinger. De trengte dobbelt opp fra starten av, for å se an behovene. Nå er det bestemt at halvparten av oss må gå, det blir da vi som tilfeldigvis ble plukket ut til midlertidig ansettelse.

 

Når det så skal bestemmes hvem av oss to som skal jobbe julaften er det nok en gang jeg som taper, og må ofre feiringen. Synes jeg har vært i overkant uheldig da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...