Gå til innhold

Vet dere hvor mye man får pr mnd for fosterbarn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så kan dere sammenligne litt med den tråden dere dere krangler over hva det "koster" å ha barn.

 

Der er det nemlig nøye regnet ut hva det "koster", og familien får utbetalt en sum pr mnd for hva det koster dem å ha et fosterbarn boende hos seg.

 

I rest my case!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvor mye man får betalt om man har fosterbarn på heltid, men søsteren min er avlaster for en gutt på 8 år seks døgn per måned og har utbetalt ca 5000 kr per måned. Så om du har et fosterbarn fulltid så tror jeg man får en del mer. Man får jo da dekket utgifter til barnet, PLUSS at man får betalt for "jobben".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tåpelig sammenligning, en av de verste i dib historien.

 

Et fosterbarn er en jobb, et ansvar du har tatt på deg. Det er ikke ditt barn, og en skal ikke ha utgifter. De fleste fosterbarn er der kortvarig og de er i tenåra. Klær, skoleturer, hobbier osv. er dyre, og i tillegg kommer alt arbeidet som kommer med et fosterbarn. Ikke alle, men de fleste, er mye mer arbeidskrevende enn egne barn.

 

Ser er på egne barn som et arbeid en skal gå i null på burde en kanskje revurdere å få barn.

 

Jeg har ikke lest denne særkullsbarntråden, men der er en del som får dekt mer enn de burde og en del som burde få mer. Ser på venner, stort sett menn, som betaler urimelig masse bidrag. Det er jo ikke slik at den som mest samvær betaler alt mht klær, hobbier og alt annet som koster penger. En er jo også så heldig at en har barna mest, og vanlig samvær koster jo ikke mye penger. Ingen stor forskjell mellom 30-70 eller 20-80.

 

Da vi gikk fra hverandre ble min økonomi dårligere fordi husleien gikk opp, men mine utgifter til barnet økte ikke. Kommer helt an på antallet barn og hvor mye hjelp en får selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så enig så enig! Tenk å sammenligne bidrag fra far for egne barn med fosterbarn!!

Da skal/bør man ikke ha utgifter, med egne barn SKAL man det.

 

Ett eksempel fra tallene her:

du har ett barn, koster ca 5200 fra tabellen, mor har hovedomsorg:

 

Kostnad: 5200

- BT+ekstra BT: 1900,-

- Skattefradrag for eneforsørger: 1000,-

 

Kostnad på fordeling mellom foreldre: 2300,-

 

Men, om far har samvær har han også kostnader for det, og skal ha fratrekk for det... Det har jeg ikke tatt hensyn til her..

 

Kom ikke å si at 1500,- pr mnd er lite i bidrag... mor har NESTEN ingen egne utgifter med barnet da...

 

Siden du ønsker å bruke disse tallene på hva det koster...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha fosterbarn skal ikke sees på som en jobb!! Har man det i bakhodet, da er man overhodet ikke egnet som fosterforeldre!

Jeg har vært fosterbarn, og i kontrakten mine fosterforeldre måtte skrive under på, måtte de love å se på meg som sitte eget barn, ta meg av seg som sitt eget. Og fostre meg som sitt eget,kjødelige barn. Da er det ikke lengre en jobb. Men en livsoppgave.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, ble feil..

 

Er helt enig i det du skriver, men...

Man tar på seg en "oppgave" å "ta vare på" et barn som kanskje ikke har det så lett, ikke kan bo hos bioforeldre. Selvfølgelig et valg man tar, men kan ikke helt sammenlignes med barnebidrag og det å ha "egne" barn når man ser på kostnader isloert.

 

Vanskelig å forklare skriftlig, men jeg mener det er flott at de som påtar seg en slik oppgave får støtte fra det offentlige. Er en flott ting å bruke skattepenger på. Her dreier det seg om å hjelpe mannesker i en vanskelig situasjon. I mange tilfeller kan det også være flere problem med forsterbarn, alt etter alder. Noe som er veldig forståelig. Er ikke bare lett å være 10 år og flytte til ny familie. En stor utfordring for alle parter..

 

Så, at hva man får betalt for å være fosterforelder skal sammenlignes med kostnader for egne barn synes jeg ikke passer inn.

 

Er jo selvfølgelig en forutsetning at støtten skal gå til forsterbarnet da. Mange som har fosterbarn hadde kanskje ikke hatt økonomisk mulighet dersom de ikke hadde fått støtte fra staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte også å ta med at når man er fosterforeldre blir man selvfølgelig glad i barna. Man har "hengende over seg" at bioforeldre kan kreve omsorg tilbake osv..

 

Ved adopsjon mener jeg man må stå for kostnadene selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...