Gå til innhold

Er det noen som er helsefagarbeider lærling her?eller kan noe om det?


mamma til to i Drammen_85

Anbefalte innlegg

jeg skal ut som lærling i februar...er det slik at jeg da må ta det jeg får tildelt? hva kan evt det bli?

hva ligger lærling lønnen på ca utbetalt etter skatt i mnd?

og noen som har vært aleneforsørger, gått på os, og vært lærling samtidig? hvordan er ordningene hos nav ang det?hva vil jeg evt ha i mnd...os er nå på 10800...vil de trekke dette slik at jeg bare har lærling lønn? det er vel ikke stort å skryte av...?

mange spørsmål...men er noen år siden jeg gikk ut av skolen, og fikk beskjed om at jeg kunne begynne rett på lærling nå, måtte bare sende en søknad om lærlingplass til kommunen...litt usikker på hva slags steder men da evt blir "satt" i...og fungerer man der da, som i en vanlig jobb...

håper noen orker svare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

 

jeg er omsorgsarbeiderlærling så det er ganske likt! Du må ta det du får tildelt ja. Jeg har vært på sykehjem, barnehage, bofellesskap for psykisk utviklingshemmede å i hjemmesykepleien. Tror du som helsefagarbeiderlærling slipper barnehage, å får sykehus istedenfor, men det er jeg ikke sikker på.

 

første halvår har du ca 30% av en årslønn, det er ca 6000kr før skatt. 2dre halvår får du 40%, 3dje halvår 50% å siste halvår 80% av en årslønn.

Jeg er aleneforsørger og får altså lærlinglønn å redusert os. Jeg har nå 50% av en årslønn som lærling og får ca 7000kr i os i tillegg. Men du får jo mer os når du har bare har 30% lønn.

 

Som lærling går du ofte på "toppen", altså som en ekstra person til og begynne med, men etterhvert blir du som en "vanlig" ansatt og ikke som en ekstra person som er på jobb. Ög alle regler i forhold til sykt barn, ferie o.l er likt som for alle andre.

 

Håper du forstod noe av dette.

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes! Da kommer jeg til å slite i lærlingtiden min :( Når jeg går ut som lærling har jeg brukt opp tiden med OS.

Hvordan skal jeg greie meg på 30 % lønn :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du vel få stipend eller noe tenker jeg. Sjekk opp med lånekassen. Mener du har rett på stipend også. Men skal ikke si det helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brukt opp 5 år med OS(som en kan få ved nødvendig yrkesutdannelse)? Du er vel ikke ferdig med utdannelsen før læretiden er ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede fått OS i 3 år nå, å går nå på utvidet OS. Så har 2 år igjen jeg kan få OS. Er ferdig des 2009, men da skal jeg jo ut som lærling i 2 år. Får jo ikke 6 år med OS :( Men mulig jeg kan få kortet ned lærlingtiden med 1 år siden jeg har jobbet i helsevesnet 1 år allerede.

Mye mulig jeg kan få stipend ved siden av. Har nå lån og stipend men trodde ikke man fikk det i lærlingtiden også. Får ta å skjekke det litt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Hvordan er reglene for arbeidstider for en lærling. Har man fri i helgene, jobber man sommer, påske, vinter, juleferier? Eller følger man skoleruta.. strengt tatt går man jo ennå på "skole" og er student under lærlingetiden skulle mantro...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange år siden jeg va ferdig som oms.arbeider, men den gangen følgte man arbeidsplassen sine arbeidstider., man får jo ikke fult utbytte av praksis feks på ett sykehjem om man jobber 8-4, da må man følge turnus, og jobbe dag, kveld og helger som alle andre.., men når det gjelder helligdager så vet jeg ikke hvordan det er nå.., når jeg gikk som lærling fikk jeg ikke engang kveldstillegg, så mye har forandret seg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, såpass... takk for svar... det er jo nesten så det lønner seg for meg å fortsette som ufaglært assistent i hjemmesykepleien.. er innringingsvikar og kan samtidig sette meg opp selv på vakantvakter når det passer for meg.... lønna er ikke all verden med den er bedre enn lærlingelønni 5 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter min mening er det jo alltid best og ha en utdanning da.., man står sterkere på mye mer da, og lønningen din blir jo høyere.

er jo 2 år det står på., jeg fikk redusert lærlinge tia mi pga at jeg hadde relevant praksis fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo kjempeflott.. så hvis jeg tar skolen desentralisert med samlinger og kveldsskole.. og jobber så mye som mulig på si, så kan jeg søke om å få det godkjent som lærlinge/praksistid... flott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg håper det ordner seg, jeg vet jo som sagt ikke hvordan dette er nå, men håper det gjelder nå også. Lykke til.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...