Gå til innhold

Er det normalt for en 11åring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jente på 11 år er 170 cm lang. Hvor lang kan hun bli før det stopper? ER det normalt å være så høy? Kan ikke være gøy å være 2 hoder over andre. Er det noen som kan svare på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres veldig høyt ut ja.

Min datter er også 11 , og bøant de høyeste i klassen, men hun da ikke mer enn 165.

Men barn vokser jo i rykk og napp, så med mindre foreldrene er veldig høye er det sikkert ingen grunn til å tenke på å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Husker ikke hvor høy jeg var som 11-åring. Men jeg og en av jentene i klassen var de høyeste i flere år. Også høyere enn guttene. Men så plutselig begynte guttene å vokse forbi oss. Men vi var fortsatt høyest blant jentene da.

 

Som 14 åring var jeg vel ca. 175 tror jeg. Ikke lett å være høyere enn guttene, men absolutt helt ok å være høyere enn mange av jentene. I dag er jeg ca. 177, så det stopper jo til slutt da.

 

Men jeg har to nieser som er ekstremt høye. De er 14 og 16 og er over 180 høye begge to. Ikke rart kanskje at de vurderes å bli proffe innen junior-vollyball (de bor ikke i Norge).

 

Men en ting du må huske å si til 11-åringen. Mange prøver å gjøre seg lavere ved å krumme øvre del av ryggen / skuldrene. Dette kan få varige mén. Si at hun skal være stolt av høyden sin og holde seg rak i ryggen! Ikke noe er værre en høye flotte jenter med krum rygg. Gjorde denne feilen selv og slet lenge med at det gjorde vondt i skuldrene når jeg skulle holde ryggen rak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ja det høres veldig høyt for en 11 åring hvis det er ikke noe i familie som er så høyt. Må granske 4 generasjons bak på alle sider.

 

Du kan ta henne til lege. De har en celle test som de beregner alderen over utviklingen av skjelett. Hvis det er nødvendig må vekstprossessen stoppes. Det er omfattnede og effektiv behandling. Jo tidlig er dere ute des mindre problem i fremtid.

Det er ikke gøy å være 2 hode over de andre. Særlig jenter. gjerne vis henne til forskjellige leger. Det kan ha forskjellige menninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har en datter som er 12 1/2 år. Hun er 1.80 høy. Var inne og tok røntgen av handa hennes for ett år siden. Der fikk vi vite hvor lang skjellettet var kommet i alder. Hun låg foran med 1 1/2 år. Dei regna med att ho blei ca. 1.83 høy. Vi vurderte aldri noe stopping av veksten. Hun rager over alle i klassen utenom 1 gutt, men det har aldri vært noe problem for ho. Ho er stolt av høyden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...