Gå til innhold

Noen som har røyka hasj gjennom svangerskapet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg røyka med min første i magen.. og barnet mitt har ligget langt forran hele tiden.. ingen skader. født over termin, 3,5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

På Jamaica er det et godt, gammelt kjerringråd å røyke hasj for å dempe kvalme under svangerskap. En forskningsrapport avslørte også da, at hasjrøyking hadde lite og ingenting å gjøre med skoleprestasjoner o.l. senere i livet. Det var "kårene" barna kom fra, som spilte inn, hasj under svangerskap eller ikke.

 

Husker desverre ikke hvor jeg fant denne forskningsrapporten..

 

Og når det er sagt, rører jeg ingenting av rusmidler eller medikamenter under graviditeten! Så jeg er ikke "en sånn en". Jeg stoler bare enkelt og greit ikke 100% på den norske stat og den infoen vi får tilgjengelig via dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, også glemte jeg én ting..

 

På Jamaica røyker de da ren pot, marijuana. Blander det ikke ut med tobakk.

 

Det KAN jo være en grunn til at norsk forskning får opp andre resultater, enn det som har blitt studért på Jamaica??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

jeg har skummet gjennom, og har noen spm til dere som røyker hasj:

-Det sies at man ikke blir avhengig av det, faktisk er det et kronargument for å legalisere dette. Men å slutte når man blir gravid er tydeligvis vanskelig dersom man røyker mye. Hvorfor egentlig?

 

-Jeg kuttet alle rusmidler (tobakk og alkohol) under mitt svangerskap. Er det ikke bare å kutte hasjen på samme måte? Dersom man ikke er avhengig TRENGER man vel ikke hasjen de månedene vel?

 

-Det er vel ikke forsket så mye på om hasj er skadelig for fosteret. Men å dermed påstå at det nesten er bra for barnet er kanskje å trekke det litt langt? Alt skal jo gjennom blodbanen og morkake, og det er ditt blod og din pust som gir liv til babyen. Holder ikke det for å kutte det ut?

 

-Hva om du røyker deg stein og ikke oppfatter babyens signaler (etter at det er født), og det skjer noe? Ville du kunne se deg selv i øynene da? Jeg drakk ikke alkohol mens jeg ammet heller. Jeg høres kanskje "perfekt" ut, men det handler jo om å ta ansvar for et lite liv... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

for å komme med en kommentar til akkurat dette:

 

-min eks samboer ble utsatt for akkurat dette når han lå i sin mors mage, og han har virkelige skader av dette :( dette viste seg ikke før han kom i tenårene, og han har slete utrolig mye med ''sinne, depresjoner, selvmordstanker, konsentrasjonsvansker, lese og skrive vansker, uro i kroppen, og har selvfølgelig begynt med samma driten selv :(

-en kamerat av meg har også akkurat det samme, og ikke bare en kamerat, men faktisk 15 stk ( ikke alle kamerater, men bekjente), alle disse ble utsatt for hasjrøyking i mors liv, og alle har samme problemet, som helle ikke ble synlig før i tenårene....

 

har man et liv i magen, så må man gjøre alt man kan for at barnet skal ha det bra... det er ikke barnet som har bedt om å bli til, uansett om det er planlagt eller ikke.

Jeg har røykt selv, og ferdigrøyk i 17 år, hver dag, men har altid sluttet på dagen når jeg har funnet ut at jeg er gravid, uten problemer i det hele tatt :) det kommer bare ann på viljen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner dere ikke at det ikke handler om hvor i verden de gjør slikt og slik`?`Det handler om det du gjør for barnet ditt! Hvorfor i huleste skal dere ha barn i det hele tatt? Når man blir forelder må man rett og slett endre livsstil, ingen hemmelighet det.

 

Sier ikke jeg er perfekt, jeg røkte under hele svangerskapet og fikk jenta ti uker før termin helt spontant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

min fastlege er først udannet kjemiker, deretter lege. han hadde ingen problem med å si at det til og med er greit å røyke litt, i forhold til svangerskapsplager, osm kvalme osv, ei heller ville han si at dette er farlig - fordi det ikke er det!

dette spørsmålet går på politikk å tradisjon, og ikke minst kunnskap! hasj er for eks. blitt brukt i india i flere tusen år, og er en medisinplante. da FN- vår, herlige verdensregjering forbød hasj på 60tallet, fikk india en 20 års "tilvenningsperiode" til det nye lovverket, fordi det ville blitt revolusjon om de hadde innført det umiddelbart. selv om det i dag heller ikke har særlig innvirkning på samfunnet heller. her i norge var det lov, og en stor del av praksisen å ha cannabisolje i forskjellige medisiner frem til 60-tallet, men plutselig var dette farlig.

kanskje fordi den generelle medisinindustrien ikke hadde hatt så mye å stille opp med, om vi faktiske kunne dyrke vår egen medisin selv.. det finnes tusenvis av positive effekter av cannabis, bare for kropp og sjel. at vi har liten kunnskap og er skremt til å tro annet er synd. se nå på california, der de mest sannsynig får dette lovlig i november, fordi staten trenger penger. og da er det plutselig ikke "farlig" lenger heller? hmm

 

 

 

å røyke store mengder av noe som helst er nok ikke bra, men å ta seg ett trekk i ny og ne, uten å blande med tobakk, kan umulig ha noen skade, og dette finnes det heller ingen bevis for. DET FINNES IKKE ET ENESTE DØDSFALL DIREKTE RELATERT TIL CANNABISBRUK, FOR EKS, men den 3. største dødsårsaken i USA er feilmedisinering og over medisinering.. hmmm

 

! at mor er harmonisk og balansert og ikke er stresset er da vel så viktig som å jage rundt etter å være en slags idealmamma som samfunnet vil ha. kjenn inni deg selv, der har du alle svar!

 

jeg var selv så uheldig at myndigehetene fant ut om mitt marijuana bruk, samtidig med at jeg fant ut at jeg var gravid! dette har ført til et rent helvete i forfølgelse å trusler og et umennesklig press, av folk som tydeligvis ikke vet hva de snakker om, da jeg blir møtt som rusmisbruker, uten å være åpen for nyanser mellom litt cannabis og opiater!! uheldigvis for meg dro min fastlege på en mnd ferie å da var det fritt frem for rusetaten, som kun tenker på "mitt og barnets helse" å kjøre på med alt de har av voldsmidler og har gjort meg helt utkjørt, heldig vis er jeg enda ikke blitt tvangsinnlagt, men som hele tiden er deres pressmiddel!!

 

jeg og min samboer ville starte et liv langt utenfor byen, men valgte tydeligvis feil bygd, - der jeg var deres første "gravide rusmisbruker"og har sett oss nødt til å flytte inn til oslo, der de heldigvis har viktigere ting å ta seg av enn å forfølge en slik sak på det nivået det har vært på.

jeg er en sterk og meget oppegående dame, som ikke drikker, annet et enn glass vin i ny og ne, før graviditeten, men er veldig glad i å røyke meg en spliff å fundere over livets herligheter å kjenne den helbredelsen denne planten gir.

 

noen som har erfaring med rusetaten forresten?

trenger veldig gjerne noen å snakke med som kan hvertfall realatere til det jeg sier...

 

 

etter alt dette er over vurderer jeg å engasjere meg politisk i saken, for jeg er skremt som faen av hvordan dette systemet fungerer, så til alle dere som liker å røyke litt, sørg for all del å holde dere LANGT unna alt som har med myndigheter å gjøre ! :)

 

det er på tide at vi begynner å utdanne oss med fakta, ikke hva vi blir pumpet med fra forskjellige statlige organer, som faktisk har sine egne interesser først, tro det eller ei. Om alle hadde røkt seg en spliff ville vi garantert ikke hatt noe krig, men heller et mer avslappet og balansert samfunn.

 

Vi er frie mennesker

Know your rights

 

Og forresten, vennligst spar dere for disse- jævla rusmisbruker blabla som bare vil si sin mening men ikke vet hva de snakker om og kanskje ikke har røyket selv engang, det er bare irriterende å i veien for de seriøse innleggene! :)

 

ha en god dag <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ingen sterke meninger om folk som røyker hasj. Men jeg har lest artikler publisert i medisinske tidskrifter om hasj. Det ble nylig publisert en artikkel hvor de hadde gitt hasj til rotter og så sett på hvilke konsekvenser dette hadde på avkommet som utviklet seg. Og det var faktisk noen avvik, og de var statistisk signifikante. Så jeg synes det er litt feil av legen din å si at det helt sikkert ikke er skadelig.

Stoffet påvirker jo hjernen din, så hvorfor skulle det ikke påvirke barnet sitt også? Og over til hva jeg egentlig lurer på: dere utsetter jo fosteret for hasj og mener at det ikke er farlig, er da slik å forstå at dere synes det er greit at et barn på si 2-4 år røyker hasj? Ville du la ditt eget barn røyke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

dette er lenge siden du la inn, jeg håper d gikk bra, men ikke prøv igjen, det er greit.

 

Jeg synes det er dumt å røyke og drikke mens man er gravid, fordi det KAN skade barnet. jeg sier KAN fordi det ikke altid gjør det.

på en annen side er det mye MAT som kan skade barnet, så her er naturen en underfundig skrue, så jeg synes du skal ta alle de fordømmende innleggene og putte i dass, det er viktigere at du er glad og fornøyd og helsemessig vel, enn å ikke røyke littegrann ,..

 

litegrann skader ingen alle intelligente mennesker skønner det.

 

Sansynligvis gikk dette greit, i motsattfall, var det nok flere og mer sammensatte årsaker.

 

 

For å være ærlig , har jeg mer respekt for folk som røyker mariuhana enn folk som drikker alkohol, generelt sett, men med unntak, men det forsvarer ikke røyking under svangerskap uansett.

la vær, røyk seinere.

 

klem

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Cannabis passerer over til fosteret både gjennom amming og gjennom livmoren under svangerskapet. Dette er vist å kunne gi fysisk og mental utviklingshemming som lavere kroppsvekt, redusert lengde og endret oppmerksomhet- og tankefunksjon.

 

https://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/hva-er-narkotika-hvor-skadelig-er-narkotika-regnes-noe-av-medisinen-min-som-narkotika.html

 

Annet: Hasj gir ingen automatisk overgang til tyngre stoffer, men, spesielt for ungdom KAN miljøet knyttet til hasjbruk føre til sosial mistilpasning. Kommer en ut av kurs kan det oppstå press og nysgjerrighet for andre rusmidler.

Andre miljøer kan gjerne være intellektuelt preget. Flere universitetssamfunn har sine "klikker" hvor hasj er vanlig. Risikoen for nysgjerrighet og press er mindre i slike miljøer og fordi alderen er høyere.

Regelmessig bruk (daglig, kanskje flere ganger daglig) over lang tid kan gi en del uheldige bivirkninger.

mvh Onlinelege.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvis det skal være så innmari farlig å røyke hasj i svangerskapet så er det jo et under at ikke de fleste mennesker i 60-årene er både hjerneskadet og ellers syke! Før visste man ikke noe om bivirkningene hasj under svangerskapet hadde, og på 70-tallet tviler jeg sterkt på at noen tenkte noe særlig over den saken. Er det da enda farligere å røyke i 2010 enn for noen tiår tilbake? Jeg tviler sterkt!

Vi mennesker har klart oss bra, med eller uten, noe annet kan ingen bevise. Da er det altså rart at det er blitt folk av våre forfedre!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det var noen som skrev " det er ikke alle som er perfekte som du!" ganske høyt oppe i innlegget, men det handler da ikke om å være perfekt, det handler om å TA ANSVAR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er helt forskrekket over at så mange forsvarer bruken av knark i svangerskapet.

 

Burde skamme dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er tidligere rusmisbruker, og jeg har et barn som er funksjonshemmet pga rus i svangerskapet... Slutt NÅ, men mest sannsynlig er det for sent.. er de første 3mnd er barnet mest sårbar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen så innmari usmaklig lesning....!!! Gjør så vondt at så mange egoistiske og uvitende mennesker bestemmer seg for å sette barn til verden, uten å virke videre interessert i å "ofre" sine "goder" av den grunn... Skal dere fortsette hasjrøykingen når barna har kommet til verden? Og hva gjør dere i så fall når tiåringen sitter og patter på en pipe på rommet, om noen år?

 

Stakkars barn som overhodet ikke har valgt å bli satt til verden av idioter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er skremmende å se hvor mange som faktisk bruker illegale rusmidler under graviditet!

 

Dere sier at det ikke skader barnet. Det kan dere ikke vite med sikkerhet. Så hvorfor ta den sjansen?

 

Barn og rus hører ikke sammen! Det er ingen menneskerett å få barn.

 

Som rusmisbruker er man ikke egnet til å være forelder. Rusen gjør så mye med deg at det faktisk går utover din omsorgskompetanse ovenfor barnet! Når man velger å ruse seg viser man tydelig at man ikke setter barnets behov først, noe som er veldig bekymringsverdig! Barnets behov er trygge foreldre de kan se opp til. Hvem i all verden ser opp til noen som røyker hasj??

 

Ikke uten grunn at mange barnevernsbarn har rusmisbrukere til foreldre. Og selv om hasj ikke er den værste er den ikke forenlig med god omsorg.

Mange forandrer seg når de er ruset, barn trenger stabilitet og forutsigbarhet. De trenger foreldre som er trygge.

En foreldre i hasjrus husker ikke nødvendigvis slike småting som når spiste ungen sist?

 

Det er ikke bare deres liv dere ødelegger!

 

Jeg vet hva jeg snakker om, er selv vokst opp med en stefar som røyket hasj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg er en av de som er for legaliseringen av hasj og mener personlig at alkohol er mye verre (noe som for så vidt er bevist).

 

Meeen... det er allikevel ikke greit å røyke det under svangerskapet eller når man ammer.. Selv om det ikke er bevist at det er farlig under svangerskapet, så sier det seg selv at det ikke kommer noe godt ut av det?? HVORFOR skal man gjøre det?? (Tviler uansett på at bebisen har det så fryktelig godt når mamman trekker inn denne røyken...)

 

Nei, når man er gravid så kutter man ut all form for rus (om det så er sigaretter, alkohol eller hasj).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR I ALL VERDEN SKAL DERE GAMBLE MED LIVET OG HELSEN TIL BABYEN DERES?

 

NOEN HER SIER AT DET IKKE "BEVIST" AT HASJ (OG ANDRE NEVNTE RUSMIDLER) SKADER FOSTERET.

 

JEG HAR ETT FORSLAG:

TA ETT BESØK TIL ALINE SPEBARNSSENTER I OSLO, SÅ KAN VI TA EN PRAT ETTER DERE HAR SETT/SNAKKET MED NOEN (IKKE ALLE) SOM ER DER.

SKAL LIKE Å HØRE OM DERE ER LIKE PÅSTÅELIGE I ARGUMENTASJONEN DA.

 

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00002/IS-0158_2623a.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

HALLO!!!! vet du hva kromosomfeil er forno eller?? Må si at jeg også har røyka hasj ikke mye, men litt i mitt svangerskap, men er 15 + 4 i dag, og har slutta for noen uker siden. Alt er bra med babyen. Men KROMOSOMFEIL er det INGEN sjanse for å få ved å røyke hasj!! I fjord mista jeg da jeg var 20 uker på vei, pga kromosomfeil som heter trisomi 18, det som skjer ved en kromosomfeil, er ikke noe hverken mor eller far kan noe for. Og det er absolutt UMULIG å påføre barnet sitt kromosomfeil, fordi det er enten sædcellen som har kromosomfeilen fra FØR egget blir befruktet, eller egget som har det fra allerede FØR det blir befruktet. Det er det INGEN som har påført dette egget eller spermen, da alle mennesker har disse eggene eller sædcellene, men det er utolig sjeldent at det egget eller den sperm cellen møtes og lager et barn, derfor er det så liten sjanse for at det skjer, dødlig kromosomfeil skjer med ca 4 mennesker i gjennomsnitt i året i norge, så du kan iallefall slutte å si at noe som helst kan føre til den kromosomfeilen. Det har jeg fått prenta inn i huet av et visst anntall leger, så det kan dere alle sammen bare drite i å si... Ta heller å GOOGLE KROMOSOMFEIL så kan dere heller se enn å tru på det tøvet!!! Så det er ikke rart at ingen av de du kjenner sine barn har fått kromosomfeil av hasj, for det er rett og slett umulig!!! Til resten av det du skreiv er jeg helt enig men det kromosomgreiene blei bare for teit!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til den kromosom greia at jeg har røyka hasj hver dag i 9 år og hadde ingen problemer med å slutte heller, var veldig enkelt å legge det på hylla, første gangen jeg var gravid røyka jeg ikke under svangerskapet i DET HELE TATT, denne gangen hadde jeg tatt meg et par trekk innimellom, men det er denne gangen barnet mitt er friskt... Men som sagt jeg røyka ikke mye i dette svangerskapet, og har allerede slutta :):):) synes jo EGENTLIG det er det "riktige" å gjøre, fikk dårlig samvittighet ved å ta de trekkene og synes ikke det at barnet blir rusa er greit så graviditet og rus hører ikke sammen uansett hva det er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora mi røyka ikke hasj mens jeg lå i magen, men jeg blir forbanna på de folka her jeg og, spessiellt deg som må være så jævli frekk i kjeften!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan si det jeg mener da, har røyka hasj i mange år selv, var gravid 1 gang og mista pga kromosomfeil (som det er UMULIG har med hasj å gjøre) Nå er jeg gravid for 2. gang og babyen er helt frisk. Jeg har også holdt på med andre ting (ikke i noen svarngerskap vel å merke) så jeg vet hva det vil si å være avhengig.... Hasj er du ikke avhengig av... Første svangerskap slutta jeg tvert og hadde ikke noe problemer med det, i dette røyka jeg litt, men har slutta, heller ikke noe problem, da jeg "gadd" for å sette det litt på spissen.... Jeg mener ikke man blir avhengig av hasj, men det er en vane og det er deilig og folk er sære og VIL IKKE slutte... det er det det kommer av, vanskeligere å slutte med sigaretter enn med hasj, hasjen er det bare vilja som skal til, er ikke fysisk avhengig av det. noen tror de er det, men de har heller ikke vært innstillt på å prøve, det er alt en trenger bare innstillinga.... folk liker å klamre seg til hasjen, jeg skjønner det jeg, som sagt jeg er 22 år og har røyka i 9, og eneste gangene jeg har slutta er da jeg har vært gravid... men synes vel eeeeeegentlig det er mest riktig å slutte i svangerskapet, eller før hvis det er planlagt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei :) jeg er en gutt på 21år som har røykt hasj i lengre perioder.. sluttet før jeg fikk vite jeg skulle bli pappa :) men du nente angst og deprisjoner? jeg sliter syykt med det.. beskymrer meg for det meste, og føler jeg plager andre med disse "problemene" klarte du og få de vekk? i så fall, hvordan :)

 

Hilsen stoldt pappa ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har en venninne som røyka hele svangerskapet. (kun røyking)

Dette ble selvsagt merket av leger og barnevernet ble innblandet.

Barnet var født med lav fødselsvekt, kolikk hadde den og var generelt avhengig av hasj (psykisk).

Joda, det kan preikest så mye man bare vil om at man ikke blir avhengig av hasj, men du blir faktisk psykisk avhengig av det. (Snakker om 15 års erfaring her).

I tillegg kan jeg neve at jeg prøvde å bli gravid mens jeg røyka, og prøvde i maaaaange år. slet med å bli gravid, og når jeg først ble det så mistet jeg. gang på gang. ble utredet, men ingenting feil. Ble stempla som ufrivillig barnløs, og mitt eneste håp var eventuelt prøverør. 6 mnd etter jeg slutta, ble jeg plutselig gravid, og da satt den. Så det har nok mer innvirkning på kroppen enn mange tror!

Vel, barnet til venninna mi fikk bo hjemme til mor å far til rundt 6 mnd, da så barneværnet at det ikke var blitt noe likere, og barnet ble sendt i fosterhjem.

Barnefar dro fra barnemor- han kuttet ut hasjen og kjempet i over 8 år for å få omsorgen for barnet sitt. Det har han enda ikke fått, men andre i familien har fått omsorg for barnet så nå er han ihvertfall hjemme blant familie igjen. Barnemor får møte han 1 gang i mnd, og har fått ett barn til som ble tatt av barnevernet ved fødsel.

Så hvor mye er egentlig hasjen verdt? Eller hvor lite er barnet ditt verdt? Vil du virkelig ofre foreldreretten for ditt barn for en nattings hver kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...