Gå til innhold

Gutt 13 år og innetid i helgene- er det bare vi som er veldig strenge??


nr.4 i oktober

Anbefalte innlegg

Hadde en samtale med naboforeldrene her om dagen; de har en gutt som er like gammel som vår (fyller straks 13.)

Vår og deres sønn er visstnok de eneste gutta som må komme hjem halv ti i helgene. "Alle andre" får komme hjem mellom ti og halv elleve på kvelden. Jeg synes dette er litt i seneste laget; der er for det første ikke SÅ gamle enda, og for det andre synes vi det er hyggelig at han er litt rundt oss før vi alle legger oss for kvelden osv. (Før vi vet ordet av det er han såpass gammel at det å være hjemme med oss i det hele tatt vil være rimelig uaktuelt..)

Er vi veldig strenge som vil ha han hjemme halv ti på fredag og lørdag? Bør vi la han være til ti? På hverdagene må han være hjemme halv ni, (men er han hjemme hos noen og vi henter han, kan det bli ni også.) Føles liksom tryggere når han er hjemme hos noen enn ute og "reker gatelangs" med de andre fjortisene.. ;) Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke tenåringer i huset, er bare 21, men når jeg var 14 måtte jeg være hjemme til kl ti i helgene, og enda tidligere når jeg var 12-13 (husker ikke nøyaktig inne tid) og vi bodde på landet. Syns det høres helt normalt ut jeg, blir jo litt anderledes hvis det skjer noe spesielt en fredag el. lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg synes det høres tidlig ut, ia alle fall i fht hvordan det er blant vennene til stesønnen min. De er nok flinke til å si at alle andre får gå hjem senere...og den bruker alle, så da er det jo ingen som skal hjem først.

 

han er vel inne til i 12-tida i helgene, noe jeg personlig mener er ALTFOR seint. men han er veldig viljesterk og fæl til å argumentere, og vennene er også så seine.

 

I uka skal han være i SENG til ti, men ofte kommer han ikke inn før da. Noe jeg irriterer meg over. Det er alltid jeg som må ffølge med på tida, og faren er veldig liberal på de leggetidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

Ser det er en stund siden dette spm ble stilt, men svarer allikevel jeg. Jeg jobber i utekontakten i en by på Østlandet og jeg mener at det ikke er for strengt at en 13 åring må komme hjem halv ti. Jeg vet ikke hvor dere bor, men det er ingen hemmelighet at det er mye som skjer både i byen og på bygda om kvelden. Flere steder er det faktisk sånn at ungdom under 16 år ikke får lov å oppholde seg i sentrum etter kl 2200 i helgene, da kan de faktisk bli kjørt hjem av politiet. Jeg synes ungdom i lengst mulig grad bør skjermes for å havne i situasjoner de ennå ikke er modne nok til å håndtere, og før eller siden så kommer de til å havne borti ting. Da er det viktig at vi har gitt ungdommene våre gode verktøy for å ta riktige avgjørelser, og statistikkene viser feks at jo senere alkoholdebut jo mindre drikker ungdommene som eldre tenåringer. Det er lett å tro at man er en snill forelder ved å la ungdommen være lenger ute eller gå på den festen som de så gjerne vil. Men det ungdommer faktisk vil ha er foreldre som bryr seg og setter grenser! Grenser er omsorg, og når foreldrene setter grenser så blir også lettere for ungdommen å sette grenser for seg selv. Jeg tenker at hva ungdommen får lov til bør stå litt i forhold til alder, jo eldre de blir jo mer bør de lov til. Det betyr at man kan slippe opp litt og litt av gangen, det er jo ikke sånn at de skal "sitte å holde mor og far i hånda" til de blir 18. Da får de sjokk når de først slipper ut. Tør å være en "kjip" forelder! Sett grenser og gi de heller et forhandlingsrom. Ungdom har godt av å kunne forhandle om ting. Ha feks fast innetid til halv ti, så kan ungdommen din heller forhandle seg fram til en halvtime ekstra hvis det er noe spesielt.

Guttene deres er heldige som har oppegående foreldre som bryr seg om dem, og det at dere ønsker å tilbringe tid med de er en kjærlighetserklæring. Selvom ungdommen ikke viser eller innrømmer at han setter pris på dette så gjør det han trygg og han føler seg verdifull.

Lykke til med tenåringen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Svarer selv om det er en stund siden innlegget ble skrevet.

Jeg vokste opp i byen. Moren min er av den strenge typen. I vinterhalvåret måtte jeg være hjemme innen det ble mørkt (til middagstid alltså, fikk ikke lov å gå ut igjen da). Om sommeren måtte jeg være hjemme til middag ved femtiden... Kunne gå ut igjen etterpå, men måtte være hjemme til senest 8 i helgene...

 

Ja, hun var streng. Jeg var den eneste som måtte hjem så tidlig. Kjedelig, men har jo ikke tatt så stor skade av det da.

 

Så jeg personlig synes halv ti i helgene høres fornuftig ut for en gutt på den alderen. Er jo mye drit som reker ute på kveldstid, enten man bor i byen eller på landet. Og som en annen her skrev - i den alderen er de for unge til å klare å takle mange av situasjonene de kan komme utfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Min datter blir 13 neste måned, født i 96. På ukedager med skole dagen etter må hun være inne kl 1930, nå som det er mørkere ute. Når det var lysere ute fikk hun være hjemme senest kl 2045 med følge helt til utgangsdøra. I helgene er det inn til samme tid pga mørket. Det er sjelden jeg henter henne hos venninner, skjer det kan det bli kl 21 og 2130. Men skal hun gå vil jeg helst at hun er inne alle dager halv 8 -8.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...