Gå til innhold

Rectocele, fremfall av bakre skjedevegg


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har denne diagnosen? Hva har blitt gjort i ditt tilfelle?

Hva er årsaken? Har du noen tilleggsdiagnoser som utsetter deg spesielt for å få dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk ikke diagnose som jeg vet om, men problemet var stort for meg mest fordi jeg kjente et stort psykisk ubehag med tanke på hvordan jeg så ut nedentil. Jeg kunne se tarmen i skjedeåpningen.

 

Det ble en stor motivasjon for å starte opp knipeøvelsene igjen og jeg har tatt 45 hver dag i ett år og før det tok jeg 30 hver dag i over ett år. Nå er det lenge mellom hver gang at jeg ser tarmen når jeg åpner skjedeinngangen og det stikker aldri utenfor de indre kjønnsleppene.

 

I starten løftet jeg minimalt og knep igjen før jeg skulle løfte, hver gang jeg nøs og hostet.

 

Jeg passer også på å ha myk avføring og passer på at jeg tømmer meg hver dag. Det virker forebyggende.

 

Har ingen diagnoser foruten ME.

 

Jeg regner med at årsaken er slapp bekkenmuskulatur, fødsel, for lite hensyn etter fødselen og problemer med obstipasjon. Det er mine teorier. Har ikke spurt legen om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, HI her, takk for svar. Tipper det er enormt store mørketall når det gjelder dette her.

Lik deg er det psykiske problemet stort for meg også. Jeg ser også tarmen/bakre skjedevegg i skjedeinngangen men kun ved avføring. Tarmen må dyttes på plass med fingeren for å for tømt den skikkelig. Dette er ikke spesielt ålreit, og jeg er avhengig av å gå på do hjemme hver dag ellers forverrer det seg raskt. Hos meg stikker den ikke utenfor de indre kjønnsleppene(ennå), men jeg er livredd for at det skal skje på kronisk basis.

 

Jeg har vært hos spesialist, som konkluderte med at problemet hverken skyldes rift/skade under fødsel eller var muskulært, men at bindevevet grunnet medfødt sykdom er for elastisk.

Allikevel vil knipeøvelser muligens kunne bedre det noe/holde det i sjakk.

Har fått en elektrostimuleringsmaskin fra gynekologisk poliklinikk som skal brukes en halv time annenhver dag, men vil kanskje oppleve noe bedring etter ca 6 mnd.

 

Jeg har gått årevis i trening hos fysioterapaut, men pga dette opplever jeg et stort tilbakeskritt. Jeg må gå ned på alle vekter, og ingen vet hvilke øvelser som forverrer problemet, og hvilke som bedrer det. Er avhengig av jevnlig styrketrening pga medfødt sykdom, noe som gjør det psykiske presset enda større.

 

Jeg skjønner at det ikke finnes noen mirakelkur mot dette her, men for deg har det altså hjulpet merkbart med knipeøvelser over en lang periode? Da er et vel bare å motivere seg skikkelig til en lang lang treningsøkt....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, systematiske knipeøvelser sammen med forebygging har hjulpet. Glemte å si at jeg unngår å presse når jeg er på do, men bruker god tid slik at det kommer av seg selv. Presser litt med de indre magemusklene når det er bevegelse i tarmene, men ikke bekkenpressing (?) bare med rumpa (vanskelig å forklare) for det forsterker problemet.

 

Jeg har ikke sett mye der nede før jeg fikk andremann, men husker at jeg har presset med fingrene fra innsiden av skjeden når det har vært vanskelig å få tømt seg og det har hjulpet. Det sier meg at problemet nok har vært der lenger enn jeg er klar over, men ingen leger/jordmødre/gynekologer har kommentert noe spesielt bortsett fra den gangen jeg ba om us pga det.

 

Jeg har sikkert vært disponert for det og så har det blitt verre etter fødsler selv om jeg har hatt enkle og kortvarige fødsler.

 

Har du urinlekkasje? Jeg hadde det, men holder det i sjakk med knipingen. Det er en kjempemotivasjon for å fortsette knipingen.

 

Tror du ikke det vil være lurt å bare gjøre styrkeøvelser sittende? Høres rart ut at fysio ikke vet hva som hemmer og fremmer.

 

Hvor stort er barnet ditt? Du kan gjøre mye for å unngå løft, i det minste løfte på en slik måte at du belaster bekkenet mindre.

 

Det finnes en bok om bekkenbunnen og styrkeøvelser av den, tror den heter Bekkenløsning. Der kan du hente inspirasjon og tips. Du styrker også bekkenbunnen ved å gå tur, ha samleie.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd og tips. Det er litt lettere å motivere seg når man vet at det finnes muligheter for bedring. Det får ta den tiden det tar.

 

Hvordan holder du avføringen myk? Har har ikke mage til å spise sterk mat, ellers hadde det gått greit, spiser mye fiber, mest knekkebrød, og unngår hvete og melk. Har du noen tips å komme med her?

 

Det krever nok litt mer kontroll av musklaturen enn hva jeg har pr i dag, å bæsje uten å presse med bekkenet. Jeg fikk anbefalt å trykke med fingere fra skjeden, så jeg får gjøre det slik inntil videre.

 

Barna er 2 og 3, og enkelte løft kan ikke unngås. Som feks inn og ut av bil i stress-situasjoner, i noen tilfeller hvor de slår seg vrang, opp og ned fra handlevogna ol. Barna merker at de kan "strekke" meg lengre enn før fordi jeg ikke kan løfte dem. Jeg opptrer mer usikker og vinglete og dette forsterker trassen. Prøver å knipe når jeg løfter.

 

Urinlekkasje har jeg ikke.

Hvilke øvelser som passer den enkelte vil være individuelt, og må prøves ut over tid. Jeg er nå henvist til psykomotorisk fysio for å starte treningen på nytt.

Uansett må alle øvelser som innebærer press på buken unngås; situps er verstingen iflg lege ved gyn.pol. Tunge løft og hard mage er forbudt.

 

Jeg får ikke utbytte av kniping i hytt og pine, på bussen og i telefonen, som mange anbefaler, men må sette av tid for å gjøre det skikkelig i 3 økter pr dag.

Litt av en prosess dette her, men vi får bare stå på, og aldri ta pause fra knipingen!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lagt ut samme innlegget på forumet "mammas kropp", og fått noen svar der også. Det er nok mange som sliter med dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette er bare helt grusomt. Er 2 mnd siden fødsel nå. Jeg plages veldig med avføringen, å føler det kommer noe ut av vagina når jeg presser ut bæsj ( sorry detaljer). Jeg så meg i speil i dag, ingenting ser ut som det har gjort. Vet egentlig ikke hva som er hva..."gråter"

Kan jeg ha et sexliv med dette???

Jeg ser i underlivet at når jeg kniper, skjer det noe, men lite.

Jeg ser ikke "hullet" inn til vaginan..er det normalt??? Jeg har ikke akkurat sett meg så veldig mye der nede før..

 

Jeg har ikke klart å dra til GU enda..blir nok en god stund før jeg moter meg opp til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Er en stund siden jeg har vært her. Jeg skrev sist innlegg 9.10 kl 830

 

Mat som holder avføringen myk

- bær

- fiberrik/grovt knekkebrød

- pære, tørket fiken, loppefrø, linfrø, kiwi, rosiner, tørket aprikos, druer

- Frukt&fiber som du får kjøpt i helsekost og på apotek, er tyggetabletter med høyt fiberinnhold

- drikke rikelig

- kutte ut kunstig søtningsstoff

 

Du bør være fysisk aktiv hver dag, helst i forkant av et fiberrikt måltid

Du bør sette av god tid til dobesøket og passe på at du får sitte i fred, slapp av mens du sitter der

 

Det er en prosess, ja! Mitt råd er at du lærer kroppen din å kjenne, forebygger og sørger for å ha tømming hver dag, evt annen hver dag (ikke naturlig for alle å tømme hver dag!). Dernest bør du slutte å sjekke nedentil hver dag, for du har kanskje oppdaget at det gjør ting verre psykisk å tenke mye på dette?

 

Lev som du alltid har gjort og fokuser på det du liker ved deg selv og som mannen din liker ved deg. Glem hvordan underlivet ditt ser ut, for det har vel ingen praktisk betydning at du er forandret nedentil? Jo mindre jeg tenker på det jo bedre fungerer sexlivet mitt.

 

Til slutt: Husk at ting tar tid!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg var til legen på en standard sjekk etter fødselen for litt siden. Hun sa at det uheldigvis var ganske så vanlig med rectocele.

Hun sjekket meg og mente at det sannsynligvis ville gå seg til med tiden (misstenker at hun sa dette kun for å berolige meg).

Hun så at jeg hadde noen små rifter ( for meg kjennes de drit store ut). og at jeg godt kunne bruke litt kortison på de 2 ganger om dagen for å få de til å gro. Jeg har gjort dette i 10 dager nå og det hjelper litt dær og da , men neste gang jeg går på do så revner jeg igjen...

Og det står på salva at den ikke bør brukes i mer enn ei uke.

Er det noe annet jeg kan smøre på?

 

Er desperat etter gode råd nå...

 

Miss-fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Å HJÆLP! Så sprøtt å lese om andre som sliter med dette. jeg trodde jeg var den eneste. Jeg har måttet brukt fingrene inne fra vagina ved hard avføring - leeeeenge. Fikk et barn for mange år siden og har brukt denne teknikken siden. Fikk et barn til for ca et halvår siden, og tilstanden er betraktelig forverret. Jeg har ikke sett på dette som noen LIDELSE før, bare en pussig greie. Ekkelt å se på trykk at jeg faktisk har noe konkret som heter rectocele, og at jeg ikke er normal/frisk. Ekkeeeeeelt!!!! Nå er jeg redd for å ha sex igjen. Kan mannen kjenne det dersom avføringen ligger langt nede? Det hender jo man ikke nylig er tømt når man har sex. Når jeg tenker etter nå, så er det nok blitt sånn at jeg bruker fingrene hver gang jeg har avføring. Før var det bare av og til. Det er ikke vondt eller noe, men veldig ekkelt å tenke på, og som sagt usikkerhet ift. sex. Legen sa jeg så normal ut, men dette er altså ikke tilfelle.. uff og huff. En gang jeg skulle ha avføring hang tarmen ut som en ball (ikke fra skjeden, men....) før avføringen kom ut. Det var en sprø opplevelse. Engangstilfelle, men alt føles veldig slapt ut der nede. Kjenner ikke noe når jeg løfter etc. Bør jeg likevel unngå dette? tar regelmessige situps også. FYFY, selv om jeg ikke kjenner noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, HI her. Er en stund siden jeg har vært her inne, men jeg ser det har kommet en god del svar.

Sex har jeg ikke problemer med, men etter at jeg oppdaget dette har jeg vært nøye med å tømme meg regelmessig. Jeg vil nødig at mannen skal kjenne at det er bæsj i tarmen (det kjennes jo ganske tydelig rett før avføring) via skjeden. Hard mage og oppsamling i tarmen vil forverre tilstanden. Jeg fikk anbefalt av lege ved gynekologisk poliklinikk å hjelpe til ved å trykke fra skjeden ved avføringsproblemer, for å avlaste vevet mest mulig.

Ofte ved GU vil ikke legen se noe, fordi man ligger bakover og prolapset legger seg på plass. Jeg måtte presse ved GU for at de skulle se det.

Høres ut som anonym over her har hatt et rektumprolaps i tillegg. Jeg hadde det som liten, og det skulle bare dyttes inn igjen... Helt sprøtt.

 

Unngå tunge løft! Må du løfte så knip!!! Om du må ta mageøvelser, så knip og hold gjennom hver øvelse. Ta dem sakte så du er sikker på at du holder knipet. Vær nøye på dette. Gynekologen advarte spesifikt mot situps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...