Gå til innhold

Nei til kontatstøtte


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Burde aldri hatt ks eller permisjonpenger. Skal skattebetalererne virkelig betale kvinner som har det luksus hjemme. Burde hatt barnehageplass fra dag 1. Helst døgnåpent. Kvinner som går hjemme og ikke jobber, helt tragisk at de får penger. For det er jo ingen jobb med en baby, de sover, spiser og klarer seg helt selv. Det er jo ikke sånn at man må sto opp om natten og skifte, amme. Ellers så har de ingen plager, aldri vondt noen sted. Og når de sover så flyter ikke huset over. Og de som da når barnet er et år som velger å g hjemme, de er de verste. De har rein luksus, får tross alt hele 3300 kr i mnd. Masse penger til bare shoppe for:) Og igjen de har jo nesten et voksent barn. For en et åring står aldri opp før syv, klatrer ikke overalt. Nei de leker fint på gulvet med lekene sine. Fjernkontroller etc kan ligge i fred og ro. Bare fryd... Energien deres er på lik med deg selv:) Nei hvorfor skal vi ha våres barn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Det kommer flere og flere forskningsrapporter som peker på betydningen av tilknytningen til stabile omsorgspersoner, fravær fra stress osv særlig de første par årene i et barns liv. Hvis dette viser seg å stemme, syns jeg det er på sin plass at samfunnet betaler for å forebygge samfunnsproblemer på denne måten. Småbarnsavd. er i bedring, men det er fortsatt ikke nok faglært arbeidskraft i barnehagene, og det er mange steder stor utskiftning av personale. Man skal ha flaks for å få plass på et ideelt sted.

 

Det er ikke bare kos å være hjemme med småbarn, men det er en viktig samfunnsoppgave. Jeg anser det som minst like viktig å sikre at barna får gode, stabile første år - som å jobbe fullt hele livet. Det er ikke en samfunnsplikt å jobbe fullt hele tiden. Det fins nok av dem som har strukket seg litt for langt og som ender med uføretrygd. Hvorfor ikke gi familier litt romslighet til å ta seg av hverandre? Hvis flere hadde jobbet 80%, hadde færre blitt så mye sykemeldt og uføretrygdet, tror jeg. Man trenger ikke å være hjemme på heltid for å få noe kontantstøtte.

 

Da våre to eldste var små (1 og 2 år), jobbet vi 60% hver i en periode. Vi hadde veldig få syke-barn-dager fordi det stort sett alltid var noen hjemme (brukte barnepass 1 dag i uken). Så slapp vi å belaste arbeidsgiver med det (å ha småbarnsforeldre som arbeidstakere, er ikke bare bare i forhold til sykefravær...). Barna begynte i barnehage da de var hhv 2;6 og 1;10 år, og det syns vi var en riktig alder for dem. Samtidig var begge i jobb og holdt oss faglig oppdatert. Jeg tror faktisk ikke at samfunnsøkonomien går i minus på dette på sikt.

 

Om man trenger to fulle inntekter eller ikke, går på prioriteringer. Man trenger ikke å kjøpe alt barneutstyr nytt, bruke engangsbleier i 3 år på hvert barn, spise kjøtt hver dag, reise til Syden i ny og ne, ha to TV'er med ørten kanaler m.m. Hvis man tenker litt bærekraftig forbruk, kan man spare mye! Rettferdige klær og kaffe kan man evt vente noen år med.

 

Hvorfor skal Sydenturer, 400 leker pr barn, dobbelt så mange klær som trengs, å kaste matrester hver uke o.l være normalen, mens en ustresset og stabil barndom skal være luksus for å subsidiere det førstnevnte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skikkelig luksus å ikke kunne jobbe fra mars til august fordi man ikke har en sjanse å få barnehageplass uten hovedopptaket der vi bor. Faller KS bort, burde vi ha mulighet til å forlenge permisjonen med lønn til neste barnehageopptak, er jo ikke vår feil at vi ikke får plass.

 

Men det kommer nok aldri til å skje, så inntil videre, synes jeg at KS frem til fylte 2 år faktisk er en god idé. Barn under 2 har begrenset nytte av barnehage og KS er ikke så høy at det virkelig lønner seg å ikke jobbe for de fleste.

 

Etter 2 år synes jeg at det burde være på egen regning om foreldrene ikke har barna i barnehagen.

 

Men det er bare min mening. Forøvrig er det far som skal være hjem hos oss, mor tjener best og skal tilbake på jobb etter Påske. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det urettferdige med kontantstøtte er at Trollfar (som er i ulønnet permisjon) får det. Mens jeg som har full jobb og en småbarnsplass som støttes med bortimot 150.000 i året IKKE får det.

 

JEG betaler jo skatt, og burde derfor få både barnehagestøtte og kontantstøtte, ja faktisk all min skatt tilbake til meg.

 

Mens Trollfar som ikke har lønn, heller ikke burde få noe fra det offentlige. Vi lever da ikke i et samfunn hvor penger overføres fra dem som har mye (p.g.a. lønnet arbeid) til dem som har lite (p.g.a. ikke lønnet arbeid).

 

Nei til KS, og nei til enhver omfordeling av penger via skatten. Untatt omfordeling til alenemødre :-) De trenger det, noe Trollfar opplagt ikke gjør. Trollmor er jo tross alt i jobb og kan forsørge alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Trollefar skulle gjerne jobbet, men vi får ikke barnehageplass før til høsten. Hvor skal jeg putte gutten i mellomtiden?

 

Dagmamma er ikke aktuelt for vår del.

 

Og jeg betaler svimlende 47% skatt, han betaler 43% når han er i full jobb, så vi kan trygt si at vi bidrar med vårt til samfunnet. Ikke snakk om å drive dank hjemme i 5 år, men å være hjem til barnehagestarten, i mangel på en bedre løsning. Da mener jeg faktisk at vi avlaster staten, siden de er for sløve til å lage en ordning der man kan få en plass når man trenger den.

 

Forøvrig har jeg en svigerinne som er utdannet førskolelærer og har vært ped.leder i en årrekke (en av de få som faktisk har jobber hele sin karriere i barnehage, og hun er over 40), og hun mener det er helt feil å sende 1-åringer i barnehage, de fleste barnehagene har ikke ressursene for å ta seg godt nok av de. Hun sa at det var blitt verre etter full barnehagedekningen kom. Men det bryr foreldrene seg lite om, for de er så takknemmelig for at de i det hele tatt har fått plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikkje lese heile tråden.

 

Kjem ofte opp at folk synst det er sååååå surt at deirans skattepenger blir brukt på kontantstøtte. Vell, eg synst det er rimeleg surt at mine skattepenger blir brukt til å betale dekans barnehageplasser. Barnehagebarn er dyrere for staten enn heimebarn med ei stakkarsleg kontantstøtte.

 

Er de i det heile tatt klar over kva staten betaler for bernehageplassen til barnet dekans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er fullt klar over hvor mye det koster staten at mitt barn går i barnehage. Men jeg syns det er rett og rimelig ellers ville man ikke hatt råd til å ha barn i barnehagen. Samfunnet er avhengig av at folk jobber. Skulle alle som hadde småbarn gått hjemme ville ikke samfunnet gått rundt. Hvem skulle da fyllt alle jobben og hvor skulle staten fått alle inntektene de får gjennom skattepengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå dreier ikke denne tråden seg om at det koster for mye for staten å støtte barnehagene.

 

Det er vel enighet om at 25 milliarder årlig brukt på barnehager er bra :-) Klart man skal støtte barnehageplasser både for barna til folk som jobber, og barna til folk som studerer, og barna til folk som f.eks. er hjemme med baby (er jo godt for storesøsken å være i barnehage).

 

Spørsmålet (eller det som i følge HI er sinnsykt) er at "vi andre" (altså vi som får vår barnehagestøtte) skal betale for at noen skal ha den luksusen å gå hjemme med unger.

 

Tenk på trollfar over her f.eks. Han har ulønnet permisjon i fire måneder fram til trollungen får bhg kommende august. Altså opplever han den luksusen det er å gå hjemme med unge. Og han har ikke skattbar inntekt i disse månedene. Er det ikke da sinnsykt at han får 3.300 pr måned i støtte? At "vi andre" med barn under 3 år i bhg, kanskje får 12.000 pr måned i bhg-støtte er jo rett og rimelig hvis vi f.eks. betaler 10.000 pr måned i skatt.

 

Da er vi jo med på å betale trollfamiliens luksus :-)

 

Eller er det jeg som ikke kan regne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, man kan jo motta kontanstøtte og fortsatt være i jobb. Det kejm ann på korleis ein ordner seg det, og kva ein er villig til å ofre for at barna skal sleppe i bhg alt for tidlig.

 

Her i huset jobber eg kvelder og helger mens mannen jobber dagtid. Så me betaler skatt begge to. Så mine skattepenger går til barnehagepalss til dine barn likeså dine penger går til kontantstøtte til mitt barn.

 

I England f.eks koster ein bhg plass ca 12000, også sutrer folk her i Norge om ein maks pris på tja kva er det 3000 kroner?

 

Angående trollfars situasjon, har du tenkt på at han sparer staten for barnehageplassen dei mnd?

Blir jo ikkje så veldig forskjell om du betaler 10000 i skatt i mnd og får subsidiert bhg plass med 12-13000, mens han betaler 0 i skatt og får 3000 for å passe barnet sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng Trollmor.

 

Hvis jeg betaler 10.000 i skatt og får subsidiert bhg med 12.000, trenger jeg ikke skryte på meg at "mine skattepenger" går til alt mulig annet :-)

 

Anno 8:56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg valgte selv å være hjemme i 3 mnd ekstra, med god samvittighet. Og mottok KS til han var 1 år og 7 mnd, med god samvittighet.

Jeg har jo faktisk betalt endel skatt i løpet av livet mitt og ser på KS som en av godene jeg har igjen for det.

Skattepengene kan selvsagt brukes for å betale maaaange andre ting i Norges land, de i byene vil bruke skattepengene på "sine" ting å de i distriktene vil bruke det på "sine". Dette kommer vi aldri til å bli enige om uansett.

Dere skulle jo bare visst hvor mye av skattepengene som blir bortsløst på mindre viktigere ting enn KS.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg nekter å betale for dyre operasoner, sykehusopphold og medisiner til dustene som ødelegger helsa med å røyke og kjøre idiot!

Forøvrig leser jeg at HI ikke er mot kontantstøtta, men for endringer/restriksjoner for forvaltning/ hvem som får den. Ikke vær så bastant fru/frøken HI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg synes det blir feil å kutte ut KS. Hvordan er det mulig å påstå at man ikke bidrar til samfunnet når man går hjemme med sine egne barn? Man bidra mye ved at man får tryggere barn blant annet. Men det at man trenger å være avhenging av KS for å kunne gå hjemme med barna er bare tull. Det kommer helt ann på prioriteringer. Man kan fint klare seg med kun en inntekt hvis man bare prioriterer riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det blir feil å kutte ut KS. Hvordan er det mulig å påstå at man ikke bidrar til samfunnet når man går hjemme med sine egne barn? Man bidra mye ved at man får tryggere barn blant annet. Men det at man trenger å være avhenging av KS for å kunne gå hjemme med barna er bare tull. Det kommer helt ann på prioriteringer. Man kan fint klare seg med kun en inntekt hvis man bare prioriterer riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Det er ikke alle som sitter på lønnstoppen og kan krone seg med luksus villa i de flotteste bydelene med luksus hytte på fjellet uten ute do.

Noen bor, ja det bor faktsik mennesker i kommuner, på øyer og div tettsteder der det ikke er barnehage og ingen alternativer uten om besteforeldre, men på slike steder er det ofte far som jobber ex: fisker, og det kan da være behov fpr ks, slik at vi kan opprettholde befolkningen i distriktnorge, slik at landet vårt ikke gror i gjenn og at i allefall noen barn kan vokse opp med naturen som sin nermeste nabo, barn som lærer å ta vare på de nære å få ting, som kan kjenne på følelsen av mestring og utfolelse når de får være med i fiske båten, sanke sau osv.

Eller skal alle barn vokse opp innen for ring 2, og aldri lære at den laksen de spiser er det noen som faktisk har slakta.

 

I ett samfunn med mye kriminalitet blandt ungdommer i ung alder, som kanskje aldri har fått ei grense er det kanskje behov for at mor eller far er hjemme mer enn lørdag og søndag? Eller er det riktig at det er offentligheten skal oppdra barna våre? Hvorfor skal ikke familier hvor enten mor eller far faktisk velger barna sine fremfor en luksus jobb, men kanskje en mindre deltids stilling og prioriterer tid med barna, prioriterer å oppdra, unge mennesker til å bli, sunne, fornuftige, høffelige og en resurs for samfunnet engang i fremtiden, en mor som velger å være hjemme er en stor resurs for samfunnet fremtid, hun velger jo å prioritere barna sine som er fremtiden, få noen tusen lapper i ks det synes jeg disse foreldrene fortjener, så får vi se på resultatet når barna blir voksne hvem klarer seg best? de med hjemme værende mor eller far i ung alder eller de som bare ser mor og far ett par timer før de legger seg og litt i helgene?

de færste leve årene er jo grunnlegende for barnets fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hadde det vært full bhg dekning til alle som ønsket så kan jeg på spissen si nei til kontantstøtte. VELDIG på spissen!!! Men selv om de sier det er full bhg dekning så er det ikke gjeldende for alle. Folk som får høstbarn får ikke bhg før barnet er 1,5 - 2 år og tror du som er imot KS glemmer at kontantstøtten faktisk også hjelper flere ut i arbeid. Takket være KS er det lettere for folk å stille opp som f. Eks dagmamma. Hvor jeg kommer fra er det vanlig å betalt dagmamma 5000- 6000 ( altså KS + 2000- 3000. ) Uten KS tror jeg du kunne glemme at folk stiller opp som dagmamma, at folk klarer å finne en plass som kan passe barnet noe som igjen fører til :

Foreldre må være hjemme ( ofte mor pga lavest lønn)

Økenomiske problem for å få alt til å gå rundt

 

Jeg er veldig klar til å begynne i jobb, men har et problem jeg vet ikke hvem som kan passe jenta mi ( har ikke besteforeldre som kan passe ho) takk og lov for KS selv om jeg ærlig kan innrømme at 15000 mindre i lønn per måned til august merkes!!! Det blir ikke noe luksus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er aleneforsørger og mottar over 200.000kr i året i støtte! Det er noe du kan irritere deg over det! Du er bare misunnelig for at andre har mulighet til å gå hjemme mens du kjeder deg på jobb. Kjipt for deg, men fint at du betaler skatt så vi andre kan kose oss hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...