Gå til innhold

Seteleie i starten av 35.uke! Hva er prosedyren fremover??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

 

Jeg lurer bare på om det er flere som er i samme situasjon, og som kanskje har kommet litt lengre enn meg som kan svare meg på div spm..

 

 

Var hos legen i går, og fikk bekreftet at min lille tulle har satt seg med rumpa ned i bekkenet. Hun har ikke festet seg, men sitter godt nedi. De to kontrollene jeg var på førut så var hodet nedover...

 

 

Men, skal tilbake i uke 36 og se om hun har snudd seg igjen.

 

Noen som kan informere meg om hva som er vanlig ved en slik situasjon? Er det stor sansynelighet for at hun blir sittende med rumpa ned nå, siden hun gjør det nå i starten av 35. uke?

 

 

Hva skjer i såfall fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gutt ligger i tverrleie av alle ting. Jeg har fått beskjed om at de vil prøve å snu han, og hvis ikke det går blir det keisersnitt. Hvis det er seteleie vil de måle bekkenet ditt for å se om du har stort nok bekken til å klare en setefødsel. det var ihvertfall det jeg fikk vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Min lille gutt lå i seteleie ganske lenge, sikkert til uke 34. Jordmor sa til meg at han kunne snu seg selv iallefall fram til uke 36. Og jeg kjente helt tydelig at han roterte hele veien rundt i uke35+noe.. Så gutten din kan snu seg selv enda vil jeg tro.... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Er i uke 35 selv, og her har heller ikke godgutten snudd seg enda.

Skal først tilbake til jordmor torsdag for å sjekke status før evnt ny ultralyd. Frister ikke og føde i seteleie må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ligger i tverrleie med hodet under ribbena og bena godt plassert for hyppige tupp mot urinblæren. Krabaten har også vært innom sete, men foretrekker tydeligvis å ligge på tvers. Jeg er i uke 35 nå, og jordmor har først satt meg opp til ny time når jeg bare har 3.5 uker igjen til termin for da å vurdere om jeg skal henvises til videre oppfølging. Jeg synes det er noe sent. Det er tross alt endel beslutninger som må tas med hensyn til snuing/KS/evt måling av bekken, vekstestimering osv hvis han ikke har lagt seg riktig. Før en vet ordet av det har vannet gått og riene er i full gang. Jeg vurderer å ta en privat UL om et par uker for å få litt mer klarhet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg var på kontroll på sykehuset forrige mandag, var da 35+2 og etter ul fikk jeg beskjed om hodeleie. Var hos fastlegen på fredag 35+6 og da hadde lillegutt snudd seg til sete!! Skal tilbake nå på fredag da 36+6 for å se om han har snudd seg igjen. Foreløbig har han ikke det.. Eneste fastlegen sa var at man blir henvist til sykehuset ved seteleie etter uke 36..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er i uke 35+4 og det er uvist hvordan ungen ligger. sete/ tverrleie. men har ikke fått noe slik oppfølging. har stusset på det siden det ikke er så lenge igjen. burde kanskje snakke med legen igjen? noen som har noen formening?

 

er heller ikke veldig klar for setefødsel, men heller ikke keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Var hos jordmor igår på helsestasjon. Hun var høyst usikker på hvordan han ligger, men sa at de kunne gjerne snu seg fram til uke 38. Så jeg er like klok, men skal tilbake på kontroll i uke 37, og blir da henvist videre til UL hvis ting ikke har forandret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uke 34-35 er det bare 10-15% sjanse for at de snur seg, og mindre blir det desto nærmere termin du kommer. Hvis tvil, ville jeg insistert på å bli henvist til UL. Skal selv på det i neste uke. Fikk beskjed på fødselsforberedende at de på sykehuset ikke er glad for uforberedte setefødsler, så de er keene på oppfølging. Tror det normale er å bli henvist videre hvis sete/tverrleie i uke 34-36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er 35+1 og han eller hun har ligget på tvers i flere uker nå. Har ikke tenkt på at en bør sjekkes nå snart og ul og ta stilling til evnt ks... Har bare hørt at den kan snu seg i siste liten før fødsel. Har ikke tid hos jordmor før om en og en halv uke. Hmm. Er det sent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desto nærmere termin du kommer, desto mindre er sjansen for at den snur seg. Men det er veldig sjelden med tverrleie til fødsel, kun ca 0.5%. Er det tvil om leie eller sete/tverrleie skal du normalt følges opp med UL når du er 37-38 uker på vei. Sykehusene vil helst slippe seteleier som kommer overraskende på, det er endel vurderinger som skal tas før man bestemmer om vaginal fødsel er mulig/ønskelig.

 

Jeg var i samme situasjon som deg - jm ville vente til etter kontroll i uke 38 med å henvise meg. Jeg tok det opp med legen som sporenstreks sendte henvisning til sykehuset. Nå har jeg time der neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Annonse

Jeg også har en liten baby som tydeligvis elsker å ligge i sete godt plantet med rumpa ned..

Er ikke interessert i noe vaginal fødsel med sete, siden sist fødsel var utrolig langvarig og slitsom.

 

Jeg skal til jordmor til uka, og er spent på hva hun sier. Er 33+6 idag, og har lyst til å bestille UL om 14 dager igjen for å bekrefte leie på nytt. Har endel angst ifm fødsel, og er det ikke sånn at man bør ta keisersnitt 14 dager ish før termin når man er flergangsfødende?

 

Spennende dager dette;-D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...