Gå til innhold

Overvektig - får jeg lov til å føde på en fødestue?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei..

Jeg har fått beskjed av jordmoren jeg går til at jeg må føde på B3. Dette pga overvekt. Så ja, tror det er en grense for det, men hør med jordmor eller legen din. Kan jo også ringe SØF og høre med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, men det er jo spesialenheten?!

 

Synes det er så merkelig at sykehus kan praktisere så forskjellig! Jeg har snakket med mange store damer som har født både på normalenheten og på et såkalt "fødeloft", mens i fredrikstad må man altså på spesialavdeling om man er stor?

 

Jaja, får se hva som skjer med meg. Jeg har enda ikke snakket med jordmor om det. Veide 100 kg ved starten av graviditeten, og har ikke gått opp noen ting, ingen komplikasjoner så langt heller, så kan ikke helt skjønne greia om jeg må føde på b3 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Vet om ei som var rundt 90 kilo som måtte på B3 pga vekta...ingen andre komplikasjoner,men vet også om ei på godt over 100 som fikk føde på B7...ikke til å bli klok på spør du meg!!!

 

Hva ble det til for din del,om jeg kan spørre :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Mangebarnsmamma

BMI over 30 betyr visst B3 for oss store fikk jeg nettopp beskjed om. Ble litt lei meg, vil helst føde uten særlig overvåkning. (Min første fødsel var med mye overvåkning, mens de to neste var uten og det føltes mye bedre). Noen som har erfaring fra B#; må man overvåkes hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Herregud, BMI over 30 har vel MANGE.... Jeg begynte selv på bmi på 37 når jeg ble gravid, men nå har jeg gått ned litt og har bmi på 34.... men jeg skal da fader ikke føde på spesial enheten for det....

Da føder jeg heller hjemme... :) he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Har BMI på over 30 og fikk beskjed av jordmor om at så lenge mine to andre fødseler gikk greit, så så ho ikke no grunn til hvorfor jeg ikke skulle på B7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg måtte også på B3 :( Men der fikk jeg så utrolig dårlig behandling av en JM, så jeg fikk komme på B7 og være der etter fødsel og frem til vi skulle hjem. Sykehuset ønsket faktisk at vi skulle skrive en skriftelig klage på ho dumme JM. Vi var ikke de første som hadde fått dårlig behandling av ho samme dama. Nå kommer jeg vel til å føde midt i ferien, og da er vel B7 stengt? Huff vil virkelig ikke på B3 altså. Jeg har BMI over 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal føde på B3 fordi forrige fødsel endte med hastekeisersnitt.

 

Men, til "Venter nr tre", kan jeg spørre hva den jordmora gjorde for noe? Jeg føler at jeg må oppdatere meg på hva som er ok oppførsel fra leger og jordmødre, for jeg utviklet helsepersonell-, sykehus- og fødselsangst etter sist gang. Men dette var ikke på SøF. Jeg har heldigvis fått time både på fødepoliklinikken og Morgenrøden for å prøve å fjerne uro og angst og for å bli bedre forberedt denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal føde på B3 fordi forrige fødsel endte med hastekeisersnitt.

 

Men, til "Venter nr tre", kan jeg spørre hva den jordmora gjorde for noe? Jeg føler at jeg må oppdatere meg på hva som er ok oppførsel fra leger og jordmødre, for jeg utviklet helsepersonell-, sykehus- og fødselsangst etter sist gang. Men dette var ikke på SøF. Jeg har heldigvis fått time både på fødepoliklinikken og Morgenrøden for å prøve å fjerne uro og angst og for å bli bedre forberedt denne gangen.

Ho viste oss inn på en kaldt mørkt rom. Ba meg kle av meg og legge meg på benken. Ho skulle strippe meg, og gi meg akupunktur. Jeg ba henne om å ikke sette en nål i panna, for jeg får så hodepine av det. Ho strippet meg veldig hardt så jeg gråt og skrek. (Jeg ville få igang fødsel, så jeg bet tenna sammen) Så satte ho nåler som gjorde veldig vondt (det har jeg ikke opplevd før) Og plantet en nål hardt midt i panna. Så la ho kun en kladd (sånt laken man ligger på så det ikke skal bli søl i sengen) over skrittet mitt og gikk. Sånn naken i et kaldt rom med smerter lot ho meg ligge i over 1 time. Jeg gikk i sjokk og klarte ikke stoppe å gråte. Så samboer ble bekymret. Og kontaktet noen hyggelige damer på B7. De kom med en gang. Jeg ble tatt med opp på B7 med en gang, og fikk en "kur" så jeg roet meg ned og fikk sove til dagen etter. De på B7 var helt herlige. Pratet masse med meg, og brydde seg masse. Hadde det ikke vært for de hadde jeg nok gått i en heftig fødseldeppresjon altså.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg helt enig i! De er fantastiske. Skulle ønske alle kunne ha barsel tiden sin der hvertfall. Var så godt for meg å ha barnefar i samme seng, med lille engelen i mellom oss.

Tema skled litt ut her pga mitt svar ang B3 da.

Men jeg ønsker såå gjerne å føde på B7 selv om jeg er overvektig. Jeg har jo hatt to fødsler uten noe som helst smertestillende. Vil hvertfall fortelle min JM at jeg har et sterkt ønske om å føde på B7 denne gangen. Nå som sistemann kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde et grusomt barselopphold på B7, men har flotte opplevelser fra B2(normalenheten). Men hadde nok noe å gjøre med at det var helt overfylt der. Hadde en fødsel som endte traumatisk(legetabbe,-har fått full beklagelse i ettertid), men opplevde å få null stell og oppfølging.Har født 6 barn på søf, så har litt erfaring, alle fødslene har jeg blitt tatt fantastisk vare på bortsett fra denne ene på B7....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B7 er jordmorstyrt fødestue. Du kan ikke få epidural der. Du kan føde i badekar.

B2 er normalenheten. Her kan du få epidural om du ønsker. Du kan føde naturlig og i vann her også.

B3 er spesialenheten for de med kompliserte sv.skap/risikofødsler.

 

Kort sagt:) Du kan lese mer på hjemmesiden til sykehuset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjenner jeg blir fullstendig nummen av å lese dette. Jeg har et stor ønske om å føde selv og ikke minst å få føde i vann. Jeg er ikke mer enn 14 uker på vei, så mye kan skje enda. Men jeg er en person som liker å ha kontroll. Når jeg leser dette så blir jeg veldig veldig lei meg. Jeg har BMI på 33. Er 163 høy og veier 90kg. Det kommer ikke på tale å være på spesialenheten, da føder jeg heller hjemme. Jeg vil jo egentlig dette, men fordi jeg er førstgangsfødene så føler jeg det er tryggest å være på sykhuset. Jeg leste denne tråden i går kveld og har sovet dårlig pga dette. Kan dette virkelig stemme, at vi ikke får noe valgfrihet?? Jeg er frisk og rask ellers, og passer veldig på hva jeg spiser og at jeg får beveget meg hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sandyBay1

Hei jenter.... Jeg er i utgangspunket over 30 i BMI men har ikke gått opp mere enn 3-5 kg og er i uke 34' strax...

 

Skal ha planlagt Ks, men fått beskjed om å møte på B2.

 

Går til ktr på fødepol pga diabetes, for lavt stoffskifte, for mye fostervann m.m. Skulle kanskje tro at det hadde blitt B3 på meg men...?

 

Mye er forandret siden sist jeg fødte i 2000 :) Hvordan er rommene på B2 feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter.... Jeg er i utgangspunket over 30 i BMI men har ikke gått opp mere enn 3-5 kg og er i uke 34' strax...

 

Skal ha planlagt Ks, men fått beskjed om å møte på B2.

 

Går til ktr på fødepol pga diabetes, for lavt stoffskifte, for mye fostervann m.m. Skulle kanskje tro at det hadde blitt B3 på meg men...?

 

Mye er forandret siden sist jeg fødte i 2000 :) Hvordan er rommene på B2 feks?

 

Ok, det er da enda godt å høre det du forteller nå. Jeg skal på UL 19mars og tenkte å snakke litt med dem da. Skulle gjerne ha svart deg på spm ditt, men jeg har aldri vært på noen av avdelingene og sliter med å huske hva som er hva på avdelingene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

Jeg fikk beskjed av JM når jeg var på UL nå at jeg kanskje kunne få føde på B2 ettersom jeg har født normalt og uten smertelindring 2 ganger. Så krysser fingra for det. åssen er sengene der? Får far sove over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjenner jeg blir fullstendig nummen av å lese dette. Jeg har et stor ønske om å føde selv og ikke minst å få føde i vann. Jeg er ikke mer enn 14 uker på vei, så mye kan skje enda. Men jeg er en person som liker å ha kontroll. Når jeg leser dette så blir jeg veldig veldig lei meg. Jeg har BMI på 33. Er 163 høy og veier 90kg. Det kommer ikke på tale å være på spesialenheten, da føder jeg heller hjemme. Jeg vil jo egentlig dette, men fordi jeg er førstgangsfødene så føler jeg det er tryggest å være på sykhuset. Jeg leste denne tråden i går kveld og har sovet dårlig pga dette. Kan dette virkelig stemme, at vi ikke får noe valgfrihet?? Jeg er frisk og rask ellers, og passer veldig på hva jeg spiser og at jeg får beveget meg hver dag.

 

Hei Lea Pea!

Min første fødsel var på Ullevål og endte i hastekeisersnitt. Derfor må jeg føde på B3 nå. Jeg har vært på besøk der, og det virker kjempefint. På alle rommene er det nedfellbar seng til pappa/ partner. Man har eget bad, det er stellebord på barselrommene, og B3 har også et badekar man kan bruke. Etter råd fra svigerinne i helsevesenet, tok jeg kontakt med morgenrøden for å få snakket litt om forventninger, osv. Har hatt super oppfølging der, blitt tatt på alvor og fått god kontakt med de som jobber der. Hun jeg har hatt samtaler med er også ofte koordinator på B3, og hun er opptatt av at vi skal bruke de kreftene vi har fra naturen. Og så har vi alt medisinsk tilgjengelig dersom noe skulle oppstå. Jeg har for eksempel litt ambivalent holdning til epidural, fordi det sakket prosessen enormt sist gang, og det har jeg fått full forståelse for. Jeg tenker at så lenge man prøver å kommunisere sine ønsker og behov, legger de ansatte til rette for deg. Og er du uheldig med jordmor - noen mennesker har man ikke kjemi med - har du full rett til å be om noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på kontroll på fødepoliklinikken i dag, for å undersøke og snakke om det som skjedde ved sist fødsel som endte med tidlig vannavgang og til slutt hastesnitt.

 

Noen som har erfaring med hvordan en slik kontrolltime foregår?

 

Blir det noen omvisning på B3 som er dit jeg skal? Er det noe jeg må forberede meg på? Jeg er helt nummen av angst og nervøsitet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir fullstendig nummen av å lese dette. Jeg har et stor ønske om å føde selv og ikke minst å få føde i vann. Jeg er ikke mer enn 14 uker på vei, så mye kan skje enda. Men jeg er en person som liker å ha kontroll. Når jeg leser dette så blir jeg veldig veldig lei meg. Jeg har BMI på 33. Er 163 høy og veier 90kg. Det kommer ikke på tale å være på spesialenheten, da føder jeg heller hjemme. Jeg vil jo egentlig dette, men fordi jeg er førstgangsfødene så føler jeg det er tryggest å være på sykhuset. Jeg leste denne tråden i går kveld og har sovet dårlig pga dette. Kan dette virkelig stemme, at vi ikke får noe valgfrihet?? Jeg er frisk og rask ellers, og passer veldig på hva jeg spiser og at jeg får beveget meg hver dag.

 

Hei Lea Pea!

Min første fødsel var på Ullevål og endte i hastekeisersnitt. Derfor må jeg føde på B3 nå. Jeg har vært på besøk der, og det virker kjempefint. På alle rommene er det nedfellbar seng til pappa/ partner. Man har eget bad, det er stellebord på barselrommene, og B3 har også et badekar man kan bruke. Etter råd fra svigerinne i helsevesenet, tok jeg kontakt med morgenrøden for å få snakket litt om forventninger, osv. Har hatt super oppfølging der, blitt tatt på alvor og fått god kontakt med de som jobber der. Hun jeg har hatt samtaler med er også ofte koordinator på B3, og hun er opptatt av at vi skal bruke de kreftene vi har fra naturen. Og så har vi alt medisinsk tilgjengelig dersom noe skulle oppstå. Jeg har for eksempel litt ambivalent holdning til epidural, fordi det sakket prosessen enormt sist gang, og det har jeg fått full forståelse for. Jeg tenker at så lenge man prøver å kommunisere sine ønsker og behov, legger de ansatte til rette for deg. Og er du uheldig med jordmor - noen mennesker har man ikke kjemi med - har du full rett til å be om noen andre.

 

Jeg blir litt beroliged av å lese det du skriver. Det er vel bare det at jeg har mine forventninger til det som skal skje om litt kontrollfrik. Men hvem er morgenrøden? Jeg er førstegangsfødene, så alt er nytt for meg ;)

Jeg skal på ordinær UL den 19mars og har skrevet ned en del spm til dem. Blant annet dette. Jeg har så lyst på omvisning der, så jeg vet litt mer av hva jeg går til. Jeg er ikke redd for å føde, men jeg er redd for å ikke bli hørt og bli overkjørt. Jeg er litt konfliktsky og tror ikke jeg hadde klart å si til en jordmor at jeg ikke liker henne/han...

Skal også snakke med jordmor om dette når jeg skal til henne neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir fullstendig nummen av å lese dette. Jeg har et stor ønske om å føde selv og ikke minst å få føde i vann. Jeg er ikke mer enn 14 uker på vei, så mye kan skje enda. Men jeg er en person som liker å ha kontroll. Når jeg leser dette så blir jeg veldig veldig lei meg. Jeg har BMI på 33. Er 163 høy og veier 90kg. Det kommer ikke på tale å være på spesialenheten, da føder jeg heller hjemme. Jeg vil jo egentlig dette, men fordi jeg er førstgangsfødene så føler jeg det er tryggest å være på sykhuset. Jeg leste denne tråden i går kveld og har sovet dårlig pga dette. Kan dette virkelig stemme, at vi ikke får noe valgfrihet?? Jeg er frisk og rask ellers, og passer veldig på hva jeg spiser og at jeg får beveget meg hver dag.

 

Hei Lea Pea!

Min første fødsel var på Ullevål og endte i hastekeisersnitt. Derfor må jeg føde på B3 nå. Jeg har vært på besøk der, og det virker kjempefint. På alle rommene er det nedfellbar seng til pappa/ partner. Man har eget bad, det er stellebord på barselrommene, og B3 har også et badekar man kan bruke. Etter råd fra svigerinne i helsevesenet, tok jeg kontakt med morgenrøden for å få snakket litt om forventninger, osv. Har hatt super oppfølging der, blitt tatt på alvor og fått god kontakt med de som jobber der. Hun jeg har hatt samtaler med er også ofte koordinator på B3, og hun er opptatt av at vi skal bruke de kreftene vi har fra naturen. Og så har vi alt medisinsk tilgjengelig dersom noe skulle oppstå. Jeg har for eksempel litt ambivalent holdning til epidural, fordi det sakket prosessen enormt sist gang, og det har jeg fått full forståelse for. Jeg tenker at så lenge man prøver å kommunisere sine ønsker og behov, legger de ansatte til rette for deg. Og er du uheldig med jordmor - noen mennesker har man ikke kjemi med - har du full rett til å be om noen andre.

 

Jeg blir litt beroliged av å lese det du skriver. Det er vel bare det at jeg har mine forventninger til det som skal skje om litt kontrollfrik. Men hvem er morgenrøden? Jeg er førstegangsfødene, så alt er nytt for meg ;)

Jeg skal på ordinær UL den 19mars og har skrevet ned en del spm til dem. Blant annet dette. Jeg har så lyst på omvisning der, så jeg vet litt mer av hva jeg går til. Jeg er ikke redd for å føde, men jeg er redd for å ikke bli hørt og bli overkjørt. Jeg er litt konfliktsky og tror ikke jeg hadde klart å si til en jordmor at jeg ikke liker henne/han...

Skal også snakke med jordmor om dette når jeg skal til henne neste gang :)

 

Hei igjen!

 

Morgenrøden er et tilbud på sykehuset i Fredrikstad. Dersom man har hatt dårlig erfaringer fra tidligere fødsler eller har fødselsangst, kan man få samtaletime der. Du kan begrunne ønske om samtale med at du har enormt behov for kontroll, og er redd for at du ikke skal klare å kommunisere behov underveis. Korte referat fra samtalen blir ført opp i journalen, dermed vet du at de du kommer til når du føder, kan lese litt om bekymringer/ forventinger. Jeg fikk tilbud om omvisning via Morgenrøden. På Morgenrøden trenger man ikke henvisning. Man bare ringer til sykehuset og avtaler time for samtale. Veldig flotte folk som jobber der.

Jeg kjenner meg igjen både i kontrollbehovet og det å være konfliktsky. Hvis en konflikt oppstår eller du ikke føler deg ivaretatt, trenger du ikke konfrontere personen det gjelder. Du ber bare om å få snakke med koordinator (som er den første man ringer til når man skal inn for å føde.) Den du har med deg under fødselen kan også håndtere en sånn situasjon, så kan du konsentrere deg om best mulig fødselsopplevelse.

Jeg hadde skrevet fødselsbrev som alle (4 skiftene, dvs. 16 personer!!) som var med på den første fødselen min åpenbart hadde lest. Kan anbefale deg å skrive fødselsbrev også, hvis du tror det blir vanskelig å få sagt fra mens det står på. Har bestemt meg for ikke å gjøre det denne gangen, da erfaringen fra forrige gang tilsier at jeg har god tid til å kommunisere behov og ønsker underveis.

 

Lykke til! Dette går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for forklaringen og råd Nurkfrid!! Jeg skal ringe dem etterhvert og snakke med dem :) Masse lykke til med din fødsel også!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...